שיתוף פעולה של רופאי החטיבה לרפואת ילדים בבית החולים 'סורוקה' וצוות המכון למחקר ביולוגי בנס ציונה הביא להצלת חייה של תינוקת בת עשרה שבועות, שסבלה מרעלן נדיר וקטלני.
בשבוע שעבר הובאה התינוקת, תושבת הנגב, על ידי הוריה למיון ילדים ב'סורוקה', לאחר שבשלושת הימים טרם הגעתה לבית החולים היא סבלה מעצירות, סירוב לאכול וחולשה כללית, ללא חום. התינוקת, שהיתה עד אז בריאה ועלתה במשקלה, נחשפה ככל הנראה לחיידק שנמצא באדמה ומייצר נבגים, שאותם בלעה התינוקת לאחר שככל הנראה נחשפה לאבק.
1 צפייה בגלריה
ד"ר דנינו וד"ר נוימן עם התינוקת שניצלה
ד"ר דנינו וד"ר נוימן עם התינוקת שניצלה
ד"ר דנינו וד"ר נוימן עם התינוקת שניצלה
(צילום: דוברות סורוקה)
התינוקת נבדקה במרכז 'סבן' לרפואת ילדים על ידי ד"ר דנה דנינו, מומחית במחלות זיהומיות ילדים, ועל ידי ד"ר איריס נוימן, מומחית בנוירולוגיה ילדים, שהעריכו כי התינוקת סובלת ממחלת בוטוליזם הינקות, מחלה הפוגעת בתינוקות עד גיל שנה ונגרמת על ידי חיידק ה'קלוסטרידיום בוטוליניום'.
החיידק, שנמצא בסביבה באופן רגיל, עשוי להגיע למערכת העיכול של תינוקות והוא מפריש את רעלן הבוטוליניום.לצורך אבחון המחלה נוצר קשר מיידי עם המכון למחקר ביולוגי בנס ציונה לאחר שהתברר כי אבחון המחלה הינו מורכב מבחינה מדעית והוא מתאפשר בזכות יכולות ייחודיות וחדשניות שפותחו במכון.
דגימות צואה ודם נשלחו למכון ואבחנה מדויקת לתסמונת הנדירה התקבלה בתוך כשלוש שעות על ידי קבוצת חוקרים המתמחה בחקר המחלה.התינוקת טופלה בתכשיר נוגדן ייחודי, שהינו היחיד המאפשר הצלת חיי אדם מפני ההרעלה הקטלנית, והוא מיוצר בלעדית במכון למחקר ביולוגי.
"האבחנה ממנה סבלה התינוקת היא נדירה", ציינה ד"ר איריס נוימן, "התסמינים איתם הגיעה התינוקת התאימו למספר מצבי חירום בתחום הנוירולוגיה, כשלכל אחד מהם טיפול אחר. אין ספק כי שיתוף הפעולה של הצוות הרפואי והתגייסות המכון למחקר ביולוגי הצילו את חיי התינוקת".לדברי ד"ר דנה דנינו, "הנבגים במעי התינוקת מאפשרים לחיידק להתפתח ולייצר את הרעלן שעלול להיות קטלני. המחלה מתחילה בדרך כלל עם הפרעה בתנועות העיניים, בכי חלש, הפסקת מציצה ויניקה, ועלולה להתפתח להפסקת נשימה ומוות של החולה בתוך מספר ימים. אבחון מוקדם של המחלה הינו קריטי להצלת חיים".מנכ"ל המכון למחקר ביולוגי, פרופ' שמואל שפירא, ציין כי "הטיפול והאבחון המתקדמים בפעוטה מהווים מימוש יעד וערך מרכזי במכון".
התינוקת אושפזה ביחידה לטיפול נמרץ ילדים, מצבה התייצב והשתפר, ובמוצאי שבת האחרונה היא הועברה למחלקת ילדים ד' במרכז 'סבן' לילדים ב'סורוקה'. מבית החולים 'סורוקה' נמסר כי מצבה השתפר.