אם אתם באר שבעים, סביר להניח שכבר פגשתם את משה ינאי. ינאי, שנולד בעיר, גדל בה, הקים את משפחתו בה ובנה את עסקיו בה, מכהן מזה 15 שנה כחבר מועצת העיר , וכעת הוא עומד בפני הישורת האחרונה של הקמפיין הרביעי במספר, שייקח אותו לקדנציה נוספת במליאת המועצה.
4 צפייה בגלריה
משה ינאי
משה ינאי
משה ינאי
(צילום: דיאגו מיטלברג)

בבחירות הקודמות, לפני חמש שנים, התמודד ינאי גם לראשות העיר אבל הפעם – ריכז את כל המאמצים בהתמודדות למועצת העיר, מהלך נכון לכל הדעות.
עד השביעי באוקטובר, עבד משה ינאי במרץ במטה הבחירות שלו, כשבמקביל סייע וליווה תושבים רבים שנתקלו בקשיים מול הרשות המקומית או גורמים בירוקרטיים אחרים. מאז שפרצה המלחמה לחיינו, הפכו ידיו של ינאי עמוסות הרבה יותר. קמפיין הבחירות הושהה, כל המאמצים והמשאבים הופנו לסיוע לתושבי העיר, למשפחות הלוחמים, לבעלי העסקים בעיר שמצאו עצמם כמעט קורסים ועוד.


משה ינאי, איך נראים הימים שלך מאז שהחלה המלחמה?
"תמיד היתה דלתי פתוחה לכל מי שצריך סיוע בעיר. עזרה ועשייה למען האחר היא הדלק והמנוע שלי תמיד, ובזמן המלחמה הדבר הפך משמעותי שבעתיים. פגשתי מצוקות של תושבים מכל זווית- החל מבעלי עסקים שבכל רגע עלולים לקרוס, מילואימניקים שעזבו מאחור עסקים סגורים ויצאו להילחם, משפחות שמתגוררות בשכונות ישנות ורעועות שזקוקות לשיקום משמעותי ולמיגון ראוי ועוד. בכל נושא שפונים אלי- אני לא מהסס. אלחם תמיד למען התושבים. זו משימת חיי", אומר ינאי.
ואכן, הסובבים את ינאי מכנים את המשרד שלו 'לשכת הרווחה'. תושבים ותושבות רבים נעזרו ונעזרים בו עד היום כדי שיסייע להם בבעיות וקשיים "מול העירייה על כל המשרדים והאגפים בה, מול תאגיד המים, מול משרדי הממשלה- כל מה שאני יכול לעזור, אני עוזר. אנשים לא תמיד מבינים את זה, אבל זו המשמעות בלהיות נבחר ציבור- לתת מעצמך כמה שיותר לתושבים", הוא אומר.
כשצוללים איתו לשיחה על המשפחה שבה גדל, ברור ששורשיו המשפחתיים הם שהפכו אותו להיות האדם שהוא - ששם את הנתינה בראש סדר העדיפויות. "באתי מבית שנותן, גם כשלא היה הרבה מה לתת. אבי, זכרו לברכה, היה חולה מאוד ואת זמנו העביר בשכיבה במיטה. כדי להגיע לבית הכנסת, שהיה במרחק 300 מ' מהבית היה זקוק לכוחות רבים, אבל לרוב חזר מבית הכנסת כשהוא מביא איתו את אחד הזקנים הבודדים שהיו שם, כדי שיאכל איתנו. האוכל היה מועט, אבל למדנו לחלוק כדי שנוכל לתת גם לאחרים.

4 צפייה בגלריה
משה ינאי
משה ינאי
משה ינאי
(צילום: פרטי)

"אמא שלי, זכרה לברכה, הייתה אשה משכילה מאוד. דיברה 10 שפות, קראה וכתבה ב-7 שפות. במצרים, הייתה מנהלת תיכון אליאנס- תפקיד חשוב ומשמעותי. בארץ, מצאה עבודה כעובדת ניקיון במשרד הפנים, תפקיד שעשתה עד יומה האחרון כדי לתמוך ולפרנס את המשפחה. כשהייתה חוזרת הביתה בערב, עייפה ומותשת, הייתה מעניקה שיעורים פרטיים לילדי השכונה- בחינם. אחותי, חנה, תיבדל לחיים ארוכים וטובים, פרשה לגמלאות וייסדה ומרכזת עד היום את פעילות קבוצת 'ידיד לחינוך' בב"ש, הכוללת 350 מתנדבים ועל כך קיבלה את אות יקיר העיר בשנת 2013. זו משפחתי וזה המקום שבו גדלתי", מספר משה ינאי.

"לעשות טוב למען האחר"


מהבית הקטן ההוא בשכונה ג' בבאר שבע, עשה ינאי דרך ארוכה, וב-15 השנים האחרונות, כאמור, הוא משמש חבר מועצת העיר. בקדנציה הראשונה שימש כחבר קואליציה, אולם בשתי הקדנציות האחרונות הוא מכהן כיו"ר האופוזיציה במועצה, ולא מהסס להשמיע קולו בהצעות לסדר, בדיונים ובנוכחות קבועה בוועדות השונות.
"להיות חבר מועצה זה לא פיקניק. לא מקבלים משכורת. להיות חבר מועצה זה להקדיש את עצמך לציבור וחברי מועצה - גם כאלה המכהנים כבר וגם כאלה שייבחרו בקרוב - צריכים להבין את זה. חייבים לפנות זמן לכל הוועדות, לכל הדיונים, להתכונן לקראת כל דיון- לעשות שיעורי בית. זו עבודה שהשכר שלה הוא במתן סיוע ועזרה לציבור, בשינוי שאפשר לעשות ובהרגשה הטובה שעשיתי טוב למען האחר. כולם צריכים ללמוד ולדעת את זה לפני שהם בוחרים להיכנס לפוליטיקה המקומית", אומר ינאי .

4 צפייה בגלריה
משה ינאי
משה ינאי
משה ינאי
(צילום: פרטי)

אחד המאבקים המזוהים ביותר איתך ועם העשייה שלך הוא המאבק על קיומם וצמיחתם של עסקים הקטנים והבינוניים בבאר שבע . למה בעצם?
"נכון. זו אחת הצעקות הכי גדולות שלי מול העירייה. יש לנו כעיר את הכוח ואת היכולת להשפיע ולשנות את מצבם של העסקים הקטנים שיגדלו ויפרחו. הדבר הזה נכון תמיד, והוא נכון פי כמה וכמה מאז שהחלה המלחמה. העסקים הקטנים והבינוניים משלמים מחיר- תקופה ארוכה לא יכלו לפעול כלל, המצב במשק מדלדל את ההכנסות וגם עסקים שבעליהם נקראו למילואים ספגו מכה אנושה.
"צריך לזכור, העסקים הקטנים לא נועדו רק כדי שבעליהם ירוויחו כסף. הם המעסיק הגדול ביותר בעיר, אבל אף אחד לא פועל כדי לקדם אותם. האינטרס של העירייה היא שהעסקים הקטנים יצמחו, יגדלו, יוכלו להעסיק עוד עובדים ואז נוכל להפסיק את מגמת ההגירה השלילית מהעיר. באר שבע התברכה במוסדות גדולים כמו בית החולים סורוקה, אוניברסיטת בן גוריון, מכללות ואפילו העירייה עצמה. אם כל אלה יקפידו לרכוש רק מעסקים בעיר, נוכל להוציא אותם מהמשבר הכלכלי הנוכחי, לקדם אותם ולהציל את הכלכלה העירונית. אם הגופים הגדולים יבטלו את חובת המכרזים (ברכש של פחות מ-170 אל"ש), וייקחו הצעות מחיר מעסקים בעיר- הם יוכלו לתת פרנסה לתושבים, להביא לפריחת העסקים המקומיים, ולשנות את פניה של באר שבע בצורה דרמטית. מדובר רק בהנחיה לשנות את מסלול הרכש, כדי שיעבור בבאר שבע", אומר ינאי.

4 צפייה בגלריה
משה ינאי
משה ינאי
משה ינאי
(צילום: פרטי)

"גם הנראות של העסקים בעיר מטרידה אותי מאוד. אין ספק שחשוב לקדם בעיר את הפארקים או את מתחמי ההייטק, אבל חייבים לתת יותר תשומת לב לעסקים, לסביבתם ולקידומם. כמו שאמרתי, כל עסק מצליח הוא עוד ידיים עובדות בעיר ועוד תושבים שרוצים להישאר ולגור כאן. בזה טמון העתיד של העיר הזו".
מה לגבי פיתוח ושיקום פני העיר?
כמי שגדל בשכונה ג', שם גם קבע את מטה הבחירות שלו, הוא יודע עד כמה חשוב פיתוח השכונות בעיר. גם כאן- סדר העדיפויות, לדעתו, חייב להשתנות בעידן של מלחמה וצורך בבטחון לתושבים.
"שיקום השכונות הישנות בעיר הוא אחד הנושאים שהכי מעסיקים אותי לאורך כל הקדנציות במועצה, והיום - יותר מתמיד. הקמת השכונות הגדולות והחדשות בעיר היא חשובה ומעידה על עיר מתפתחת, אבל זה מוריד את השכונות הישנות בסדר העדיפויות העירוני- ואסור שזה יקרה, בטח לא היום. סדר העדיפויות חייב להשתנות! שיקום השכונות הישנות בעיר הוא כבר לא המלצה וכבר לא תהליך קוסמטי. הוא צורך חיוני שחייבים לספק לתושבים- ביטחון מעל הכל. חייבים להיכנס לשיקום השכונות הישנות בעיר, לשקם את התשתיות, לפעול לחידוש השכונות באופן שיאפשר בהן מגורים בטוחים ואיכותיים לתושבים, לחזק את השכונות המוחלשות, ובוודאי לשקם את העיר העתיקה, שאמורה להיות אבן שואבת לתיירות. נכון, יש קצת צעדים בכיוון הזה היום, אבל אני חושב שזה רחוק מלהספיק. עבודה רבה מאוד עוד לפנינו וחייבים לעשות אותה מהר".
ומה תעשה יום אחרי הבחירות?
"אעשה מה שאני עושה בכל יום מאז פרצה המלחמה הקשה שאנו נתונים בה. אפתח כרגיל את דלת משרדי, אתן במה לתושבים שזקוקים לסיוע ולעזרה, אקשיב לקשיים ולאתגרים ואנסה לעזור בכל מקום שרק אוכל. הבחירות נערכות במועד שאינו נוח לאף אחד- הראש של הציבור עמוק במלחמה ובהשלכותיה, כולנו חיים את כאבן של משפחות הנופלים, את הדאגה והייסורים של משפחות החטופים ואת התקווה הגדולה שכולם – חטופים, לוחמים, אזרחים- יוכלו לשוב לביתם לשלום. יחד עם זאת, מרגע שהוכרע מועד הבחירות בידי שר הפנים, יישרתי קו ואני מעמיד את עצמי ואת הסיעה שלי, שוב, למען העיר ותושביה.
"תהיות על אופוזיציה או קואליציה ביום שאחרי הבחירות, אינה מעסיקה אותי. מכל מקום שבו אהיה – אמשיך להילחם למען תושבי העיר ולסייע לכל מי שרק אוכל. יחד עם זאת, אני מאמין שיהיו נושאים שבהם אדחוף לשינוי סדר העדיפויות ולקידום מהיר- ובראשם תחום ההתחדשות העירונית ושיקום השכונות הישנות, ושיקום העסקים והכלכלה העירונית. זו חובתנו כעיר, לתת לתושבים את הביטחון הרב ביותר- ביטחון לאומי וביטחון כלכלי, ואני מקווה שראש העיר ושאר חברי המועצה יראו זאת עין בעין איתי, ויחד נוכל להוביל לשינוי מהיר ומשמעותי".

ב-27 בפברואר יתקיימו הבחירות לראשות ולמועצת עיריית באר שבע.
מעוניינים לתמוך במשה ינאי ובסיעת אור? הצביעו בפתק הלבן - סיעת אור בראשות משה ינאי.

הצטרפו למשה ינאי ולסיעת אור, ויחד נהפוך את באר שבע לטובה יותר! להצטרפות: https://mosheyanay.ussl.co.il
עמוד הפייסבוק של משה: https://www.facebook.com/MosheYanay/
טלפון ליצירת קשר : 053-3405029

מוגש מטעם: משה ינאי