האם יש סיבה להורים להיות לחוצים?
הורים הם עם לחוץ, קל וחומר כשמדובר בהורים לתינוקות. לא פעם, תוקפת אותנו ההורים חרדה קלה כשאנו מבינים שהתינוק של זוג החברים שלנו כבר זוחל או מתהפך – בעוד הבייבי שלנו, שנמצא באותו הגיל – עדיין לא עושה זאת. למרות שסדר ההתפתחות הוא קבוע למדי, לכל תינוק יש את קצב ההתפתחות שלו ולא מומלץ להסיק מסקנות פזיזות על עיכוב התפתחותי או דבר מה שלא עובד כנדרש. רופא מוסמך או איש מקצוע הם היחידים שיכולים לקבוע דבר כזה, וזה כמובן יתבצע לאחר סדרת בדיקות.
שלבי התפתחות התינוק לפי חודשים
  • עד גיל חודש – בחודש הראשון להתפתחות התינוק הוא ישן כשני שליש מהיום, ובכל 4 שעות לערך הוא מתעורר כדי לאכול. אגרופיו לרוב קמוצים ובעת גירוי תחושתי יופיע חיוך על פניו. התנוחה האהובה על התינוק בגיל חודש היא מנח מעורסל שמזכיר לו את התנוחה בה שהה ברחם. לקראת סוף החודש הראשון, התינוק מתחיל להחזיק את ראשו ומפנה אותו למקור אור ועוקב אחר עצמים נעים.
  • עד גיל 3 חודשים – עד החודש השלישי, לומד התינוק לתקשר במידת מה עם הסביבה. הוא מגיב לקול ולאור, והוא כבר אמור לדעת להרים את ראשו ולהישען על האמות כששוכב על הבטן ולהושיט את ידיו לעבר חפצים שונים כדי להכניס אותם לפה. הוא צוחק בקול, יש לו מבט מסוקרן והוא ער לפחות מחצית משעות היום.
1 צפייה בגלריה
התפתחות התינוק
התפתחות התינוק
התפתחות התינוק
(צילום: pixabay)
  • עד גיל 5 חודשים – עד החודש החמישי, התינוק כבר מתחיל להתהפך מצד לצד, מרים את בית החזה ומיישר את הידיים בעת שכיבה על הבטן. בשלב זה, כבר ישנה תקשורת בין היד למוח והתינוק יודע לכוון את תנועתו בצורה מודעת ולהעביר חפצים מיד ליד. במקרים מסוימים, אך אין זה חובה – התינוק יצליח להתהפך משכיבה על הבטן לשכיבה על הגב.
  • עד גיל 7 חודשים - בגיל 7 חודשים, התינוק שלכם יתחיל להגיב למילים מסוימות, כמו המילה "לא". זהו גם שלב ההברות – שלב אחד לפני הגיית מילים. הוא מתחיל את שלב הזחילה בהפרדת רגליים, הרמת האגן או בית החזה, והוא מסוגל לזחול על שש. בנוסף, התינוק יודע להושיט יד גבוה או רחוק כדי לתפוס משהו מעניין ואוהב במיוחד לתפוס חפצים קטנים ולחבוט בהם או להטיח אותם על הרצפה. הוא מבין את נימת הקול ולעיתים מגלה חשש מזרים.
  • עד גיל שנה - מזל טוב! התינוק שלכם חוגג יום הולדת. בגיל שנה, יש כבר לא מעט הישגים שניתן להשוויץ בהם. הוא כבר מסוגל לעמוד על רגליו לבד ואפילו לצעוד מספר צעדים בלי להחזיק – אם כי מדובר בתהליך איטי שנמשך על פני מספר חודשים. הוא מבין הוראות פשוטות כמו "בוא" ו-"תביא לי", וגם יודע למקד את מבטו על האובייקט הנכון. למשל: אם תשאלו אותו "איפה הכלב?", הוא יביט על הכלב. הוא יודע למצוא חפץ שהחביאו לו כחלק ממשחק, להחזיק עיפרון ולשרבט ואפילו לבנות מגדל מכמה קוביות.