אם אתם חושבים שרק אתם מחפשים מתכונים מטוגנים שאינם סותרים את כללי הבריאות הנוקשים שקבעתם לעצמכם באילוץ או מבחירה, אתם טועים בגדול. למרות הטרנד העולמי, והצהרות חוזרות ונשנות ש"בריא זה טעים" עדיין רובנו בסתר לב או במוצהר חולמים בלילות על מנת צ'יפס נוטפת שמן ושווארמה עסיסית, כזו שלא העזתם להגיש אל השפתיים מזה שנים. מתכונים מטוגנים הם מחוץ לחוק, אבל עדיין נותרו אהובים וזכורים לטוב.
מטוגן בריא - יש דבר כזה?
אז קודם כל- ברור שלא כמו גזר... אף קציצה מטוגנת לא תהיה בטוחה תזונתית כמו פרי או ירק, אף לחמניית שום עסיסית לא תהיה דומה מבחינת ערך קלורי וערך בריאותי ללחם קל דל קלוריות ומלא סיבים תזונתיים, אבל, רק רגע, מחקרים חדשים מטילים ספק רב באיכות האיסור הכולל שהטיל המדע הרפואי על אכילת מתוקים, מטוגנים ושאר איסורים חמורים מעין אלו. תזונאים רבים מצביעים על כך שהטלת מגבלות חמורות מדי על התזונה האהובה עשויה להוביל להשלכות שליליות, על המצב הנפשי של האוכל ולא רק זאת, גם להוריד את ערכם של השינויים התזונתיים שהוא עושה במאמץ. מתברר שכדאי, לפחות מדי פעם, לשמור על צריכה מתונה של מתכונים מטוגנים או אחרים האהובים עליכם, בכפוף לערך הקלורי שלהם ובקפדנות, אבל וויתור מלא עליהם לא יהיה מומלץ.
למה זה ככה?
משום שהגוף שלנו עובד יחד עם הנפש, ושניהם יחד חכמים יותר מכל הדיאטנים בעולם. מה שקורה הוא שהגוף מפצה פעמים רבות את הנפש על חסרים שהיא צוברת באמצעים אחרים, זה נכון במקרים של אכילה רגשית בה האוכל מגיע במקום חסרים רגשיים אחרים, אבל עלול להיות נכון גם להיפך, תחושה חריפה מדי של מגבלות, איסור על אוכל אהוב, קפדנות תזונתית וויתורים רבים מי של טעם אישי למען הבריאות, עלולים לגרום לגוף לפצות את הנפש בדרכים מגוונות, למשל, להנמיך את השפעת המזון הבריא על הגוף, ועוד.

1 צפייה בגלריה
מטוגנים
מטוגנים
מטוגנים
(צילום: freepik)

מתכונים מטוגנים ביתיים- הפתרון האיכותי וטעים ביותר
חשוב לדעת שמטוגן ביתי יהיה תמיד בריא יותר מתעשייתי, כזה הנמכר בחנויות מזון מהיר או מסעדות. לכן ההעדפה היא למצוא מתכונים מטוגנים ביתיים שווים וטעימים. מתכונים מטוגנים אינם מיועדים לכל יום, אולם כפי שאמרנו- צריכה מתונה תהיה נכונה ביותר בהתאם לטעם ולחיבה האישית להם. האפשרויות הן שונות, ויש להתאימן לתכונות אופי והסגנון האישי כמובן. אם יש דיאטנית בשטח- היא תוכל לעזור בכך, ואם לא- אתם תלמדו לעשות את זה בעצמכם. לעיתים יהיה זה צ'ופר אישי אחרי ימים של התמדה בכללי התזונה שנבחרו, לעיתים יהיה זה ביום קבוע בשבוע שבו "מותר", יש מי שיבחר להעניק לעצמו ארוחת צהרים מושחתת ביום עבודה קיצוני ומתיש, יש מי שיבחר לעשות זאת ביום החופשי, ועוד אינסוף אפשרויות. מה שחשוב הוא לא לוותר על האהבה האישית שלכם, ולהעניק לעצמכם מדי פעם את מה שהנפש שלכם צריכה, כי זה חשוב לא פחות משאר הדברים. בבלוג פודיק של שחר חן תוכלו למצוא מגוון מתכונים מטוגנים שווים שיתאימו לכם בכל פעם שיגיע לכם, לילדים ולכל מי שתרצו לפנק, נסו ולא תתחרטו!

מוגש מטעם: foodik