בכתבה הקצרה הבאה נסביר, ביחד עם עו"ד טל ניסים המתמחה בדיני נזיקין וייצוג נפגעי פעולות איבה, מי רשאי להגיש תביעה לפיצויים מכוח השתתפות במסיבה ובכלל כנפגע פעולות איבה. זאת, בין השאר, לאור ההגדרה הרחבה של המושג "נפגעי פעולות איבה" לפי החוק והפסיקה. שימו לב שהכתבה מתחילה עם המסיבה ברעים ותשלב דוגמאות בהתאם, אך היא רלבנטית לכל נפגעי פעולות איבה.
פיצויים לנפגעי איבה – מפגיעה ישירה ועד מעגלים נוספים
"אזרחים רבים בישראל נפגעים מטרור", אומר עו"ד ניסים, "החל מפציעות קלות ועד מוות חו"ח. הנפגעים זכאים לפיצויים בהתאם לחוק ייעודי – חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה".

1 צפייה בגלריה
ייעוץ משפטי לנפגעי פעולות איבה
ייעוץ משפטי לנפגעי פעולות איבה
ייעוץ משפטי לנפגעי פעולות איבה
(צילום: עו"ד טל ניסים)

"חשוב להדגיש שהחוק מגדיר שורה ארוכה של מקרים שיכולים להיכנס תחת ההגדרה של פעולת איבה, ושלא מדובר רק בפציעה ישירה. אם ניקח לדוגמה את האירוע המחריד בפסטיבל נובה, הרי שבעוד שמי שנפגע באופן ברור מהתקפת המחבלים זכאי להכרה, ישנם רבים נוספים שיכולים לבחון את זכאותם. למשל, צעירים שהצליחו לברוח אבל נפגעו במהלך ההימלטות, אנשים שהתפתחה אצלם נכות נפשית בגין הנוכחות במקום וכדומה". עו"ד ניסים מסביר שככל שקיים קשר בין אירוע הטרור לנזק – הגופני ו/או הנפשי - קיימת זכות לפיצויים.
פיצויים לנפגעי פעולת איבה, מדוע צריך עורך דין?
"החוק הוא רחב ומקיף, אבל ליווי של עורכי דין לנפגעי פעולות איבה הוא קריטי", מדגיש עו"ד ניסים, "מדובר על ייצוג משפטי שיכול להשפיע על הזכויות שיפסקו והפיצויים שייתנו. פיצויים שגובהם וטיבם ישליכו על חיי הנפגע ובני משפחתו גם עשרות שנים קדימה".
הדברים נאמרים בשני מישורים – שיעור הנזק ועצם ההכרה. בראש ובראשונה, גם אם אין ספק שמדובר בפגיעת איבה (פציעת ירי במסיבה ברעים), עדיין תיתכן מחלוקת באשר לשיעור הנזק. עורך דין לנפגעי פעולות איבה יוכל לסייע בהוכחת גובה הנכות הרפואית והתפקודית, ולא פחות חשוב מכך, בהסברת המשמעות כלפי הניזוק הספציפי (יכולת השתכרות, הוצאות רפואיות, עזרה צד ג', הוצאות ניידות, טיפולים פסיכולוגיים ועוד).
במישור השני, עורכי דין לנפגעי פעולות איבה נדרשים לעתים לסייע עוד בשלב הראשון של עצם ההכרה בנפגע בתור "נפגע איבה". דהיינו, להוכיח שהנזק אכן קשור לאירוע הטרור. למשל, הוכחה שצעירה שהצליחה להימלט בזמן מהמסיבה עדיין סובלת מנכות נפשית שהפכה אותה מאדם חיובי לשבר כלי.
כמה כללי אצבע שכדאי להכיר
נפגעתם בפסטיבל נובה או באירוע טרור? הנה מספר כללי אצבע שכדאי להכיר לגבי פיצויים בעקבות פעולות איבה.
"דבר ראשון והכי חשוב, מעבר לצורך בהתייעצות עם עורך דין, פנו לקבלת טיפול רפואי", אומר עו"ד ניסים, "אל תחכו עם זה. לא רק שאתם צריכים את הטיפול, אלא שהמסמכים הרפואיים הם חלק בלתי נפרד מהראיות בתביעה עתידית. ספרו לצוות על הפגיעה והנזקים שנגרמו לכם. אל תחסכו בפרטים. במיוחד לא בכאלה שקושרים בין הנזק לפעולת האיבה".
"כלל שני ומשמעותי הוא תיעוד. אספו כמה שיותר מידע מזמן אמת כולל תמונות, פרטי עדי ראיה ואפילו הודעות ווטסאפ ששלחתם לחברים וקרובים. בנוסף, כמו שכבר אמרנו, לכו להתייעץ עם עורכי דין לנפגעי פעולות איבה. רצוי לקבל את הייעוץ עוד לפני שאתם מגישים את התביעה לביטוח לאומי. טעויות בניסוח התביעה עלולות להתגלות כקריטיות בהמשך. לפעמים אפילו מילה אחת יכולה לשנות את התמונה מקצה לקצה".
"נפגעי איבה בטוחים שהמדינה תעמוד לצידם אבל הדברים לא תמיד מובהקים", מסכם עו"ד ניסים, "אל תעמדו לבד במערכה. הזכויות האלה מגיעות לכם ואתם זקוקים לאנשי מקצוע מהשורה הראשונה שיהיו איתכם ושיוכלו לסייע בכל שלב ושלב".














מוגש מטעם: עו"ד טל ניסים