האם ישנה האטה בעולם הנדל"ן בישראל? תלוי את מי שואלים והיכן בודקים.
בעוד שבשנה האחרונה אכן נרשמה ירידה של כ- 10% בממוצע הארצי בכל הנוגע להתחלות בנייה חדשות, בבירת הנגב הדברים שונים לחלוטין.
בכל הנוגע להתחלות בנייה וגמר בין החודשים אפריל 2022 עד לחודש מרץ 2023, נרשמה עלייה של כ- 56% בהתחלות הבנייה בבאר שבע. בפועל מדובר בבנייה של כ- 2,200 דירות חדשות, מספרים מרשימים ללא ספק.
על הכדאיות להוציא לפועל כמה שיותר פרויקטים של התחדשות עירונית ולהוביל לבנייה חדשה של בנייני מגורים, מספר ירון אבני, מי שמוביל את הפרויקטים של התחדשות עירונית המבוצעים בכל רחבי הארץ מטעם חברת א.כ. רימונים בניה ופיתוח: "במשך תקופה ארוכה התפיסה בקרב משקיעי הנדל"ן בארץ בכל הנוגע לבאר שבע הייתה שמדובר בעיר הכי מפוספסת בישראל. מצד אחד היא מציגה אוניברסיטה לתפארת, בית החולים מתקדם ואוכלוסייה מגוונת. כיום בזכות הרכבת היא נמצאת במרחק נסיעה קצר ממרכז הארץ, יש לה את ראש העיר הכי טוב המדינה ובכל זאת מחירי הדירות בעיר נותרו יחסית נמוכים. הסיבה לכך היא שבמשך שנים ההתחדשות העירונית בעיר לא פרצה במלוא כוחה. סוף סוף המציאות הזו החלה להשתנות בזכות דחיפה של העירייה המקומית, ועכשיו צצים להם יותר ויותר פרויקטים של התחדשות עירונית ופינוי בינוי שמעמידים מספר יתרונות עצומים.
1 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
בזכות הריסה ובנייה מחדש של בניינים, הדיירים מקבלים נכס גדול יותר למגורים, כולל חדר ממ"ד. היופי הוא שהם אינם צריכים להוציא עבור זה פרוטה אחת, כיוון שהיזמים הם אלה שהורסים ובונים מחדש. בסופו של תהליך שיכול לקחת מספר שנים, הערך של הנכסים החדשים עולה באופן משמעותי ולאחר מכן לכל הדיירים יש מספר אפשרויות. להתגורר בבניין חדש לגמרי. למכור את הנכס שערכו לעיתים אף הוכפל, או להשכיר את הנכס וליהנות מתשואה חודשית גבוהה".
עד כמה העסקאות הללו משתלמות? לאחר בחינה של מספר מקומות ברחבי הארץ בהם התבצעו פרויקטים של התחדשות עירונית, המספרים מאוד ברורים ומרשימים. לדוגמה, המחיר של דירות שלושה חדרים ברחוב לוי אשכול בקריית אונו בשנת 2012 עמד על כ- 1.1 מיליון שקלים. לאחר שהאזור עבר התחדשות עירונית, בשנת 2021 מחירי הדירות עמדו על כ- 2.4 מיליון שקלים.
לא רחוק משם, בעיר פתח תקווה ברחוב צה"ל, דירות שלושה חדרים בשנת 2012 עמדו למכירה בסכום של כמיליון שקלים. לאחר פרויקט התחדשות עירונית שהסתיים לפני כשנתיים, הערך שלהם קפץ פי 2.
ירון אבני מסביר כי המחיר של הנכס עולה בצורה משמעותית לא רק בגלל שמדובר בדירה חדשה לגמרי, אלא גם משום שהאזור כולו עובר שדרוג רציני:
"ככלל, השינויים במחירי הנכסים הנובעים מפרויקטים של פינוי בינוי או התחדשות עירונית מושפעים משילוב של מספר גורמים. פרויקטים של התחדשות עירונית מעוררים לרוב צמיחה כלכלית בכל האזור, מעבר לבניין נקודתי. מדובר בהשקעות ועסקים חדשים, כמו מרכזים מסחריים שיכולים לצוץ כתוצאה מכך. זה יכול להוביל להזדמנויות עבודה ועלייה בביקוש לדיור, כל אלו תורמים לעליית מחירי הנכסים. מעבר לזה, ככל שהאזורים הללו מתפתחים והופכים להיות יוקרתיים יותר, הם מושכים תושבים בעלי הכנסה גבוהה בהתאם, גם לזה יש השפעה על המחירים, הרצון לגור בשכונה "טרנדית" ונחשבת יותר".
הניסיון, המקצועיות והרזומה שצברה לעצמה חברת א.כ. רימונים בניה ופיתוח בפעילות הנמשכת כבר קרוב ל- 30 שנים, הופכת אותה להיות לאחת מהחברות המחוזרות ביותר בקרב תושבי העיר באר שבע המעוניינים לצאת לדרך בפרויקט של פינוי בינוי. למרות גודלה המרשים, א.כ. רימונים בניה ופיתוח נותרה חברה משפחתית. לכן ראשי החברה פעילים בשטח ונפגשים באופן אישי עם הדיירים, כך שלמרות שמדובר בפרויקט הנאמד בעשרות מיליוני שקלים, היחס שמעניקה החברה נותר אישי ואדיב.
לפרטים נוספים וליצירת קשר: 072-2222050




מוגש מטעם: א.כ רימונים