במאמר הבא נסקור טיפים והמלצות לשמירה על תזונה מאוזנת במהלך ההיריון, ונבין את החשיבות של תזונה כזו עבור כל אישה הרה.

החשיבות של תזונה מאוזנת בהיריון
תזונה מאוזנת בהיריון היא הכרחית למען התפתחות תקינה ובריאה של העובר, ולשמירה על בריאותה של האם. תזונה לא מאוזנת עלולה לגרום לחסרים תזונתיים ולבעיות בריאותיות, הן לאם והן לעובר. ויטמינים, מינרלים, חלבונים, פחמימות ושומנים צריכים להיות חלק מתפריט יומי מאוזן.

1 צפייה בגלריה
תזונה מומלצת בהיריון
תזונה מומלצת בהיריון
תזונה מומלצת בהיריון
(צילום: Amina Filkins באתר PEXELS)

מזונות מומלצים
פירות וירקות: עשירים בוויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים. מומלץ לצרוך מגוון צבעים כדי להבטיח קבלת כל החומרים החיוניים.
חלבונים: חשובים לבניית תאים ורקמות. מומלץ לכלול חלבונים מהחי (כמו בשר, דגים, עופות וביצים) ומהצומח (כמו קטניות, אגוזים וזרעים).
דגנים מלאים: מספקים אנרגיה וסיבים תזונתיים. בנוסף, הם מכילים ויטמינים ומינרלים חשובים.
מוצרי חלב: מספקים סידן וחלבון. מומלץ לצרוך מוצרי חלב דלי שומן.
שומנים בריאים: כמו אלו הנמצאים באבוקדו, אגוזים, זיתים ושמן זית. הם מספקים חומצות שומן החשובות לבריאות האם והעובר.
מרכיבי תזונה חשובים בהיריון
חומצה פולית: חומצה פולית היא ויטמין מקבוצת B החשוב ביותר להתפתחות תקינה של מערכת העצבים של העובר. נטילת חומצה פולית עוד לפני ההיריון, ובמהלכו, מקטינה את הסיכון למומים במערכת העצבים המרכזית של העובר, כמו שדרה שסועה.
ברזל: הברזל חשוב לייצור ההמוגלובין, חלבון שאחראי להעברת החמצן לתאים בגוף. במהלך ההיריון, הצרכים בברזל גדלים משמעותית כדי לתמוך בייצור הדם הנוסף הדרוש לעובר ולשליה ולמנוע אנמיה אצל האם.
סידן: סידן הוא מינרל חשוב לבניית עצמות ושיניים בריאות אצל העובר, ולשמירה על מסת העצם של האם. מחסור בסידן עלול לגרום להיחלשות העצמות והבריאות הכללית של האם, ולכן חשוב לצרוך כמויות מספקות של סידן ממקורות תזונתיים.
ויטמין D: ויטמין D משפיע על ספיגת הסידן ומסייע לבריאות העצמות והשיניים. בנוסף, הוא תומך במערכת החיסון ומשפר את מצב הרוח. חשיבותו גוברת בתקופת ההיריון כדי לוודא שהעובר מקבל את כל הצרכים להתפתחות תקינה של העצמות.
אבץ: אבץ הוא מינרל מרכזי המשפיע בצורה מהותית על תהליכי גדילה והתפתחות של העובר, כולל מערכת העצבים ומערכת החיסון. חשוב לוודא צריכה מספקת של אבץ במהלך ההיריון כדי לתמוך בבריאות הכללית, ובהתפתחות התקינה של העובר.
שתייה והרגלי חיים בריאים
מים: שתייה מספקת של מים חשובה למניעת התייבשות ולשמירה על הבריאות.
הפחתת צריכת קפאין: בתקופת ההיריון מומלץ להמעיט בצריכת קפאין, כיוון שכמות רבה ממנו עלולה להשפיע על התפתחות העובר.
הימנעות מאלכוהול ועישון: אלו עלולים לגרום לנזקים בריאותיים חמורים לעובר, ולפגוע בהתפתחותו התקינה.

שימוש במחשבון הריון לתכנון תזונה נכונה
כל שלב בהיריון מאופיין בצרכים תזונתיים שונים. חישוב נכון של שבועות ההיריון יכול לסייע בתכנון תזונה נכונה ומותאמת אישית לכל שלב. מחשבון הריון מאפשר לבדוק את שבועות ההיריון שחלפו ועתידים לבוא, וכך לתכנן בצורה נכונה את מרכיבי התזונה ושגרת הארוחות שכדאי וחשוב לצרוך בכדי לשמור על הבריאות.
לסיכום, שמירה על תזונה מאוזנת במהלך ההיריון היא מהותית לבריאות האם והעובר. תזונה נכונה תסייע בהתפתחות תקינה ובריאה של העובר, תחזק את מערכת החיסון של האם ותפחית את הסיכון לבעיות בריאותיות. חשוב לכלול בתזונה היומית את כל המרכיבים התזונתיים החיוניים ולהקפיד על שתייה מספקת של מים.


מוגש מטעם: אלטמן