אחד הפרמטרים המרכזיים בבחירת אופניים חשמליים הוא הגלגלים. האם לבחור אופניים חשמליים עם גלגלים עבים, מהם בעצם גלגלים עבים, מה לגבי אופניים חשמליים עם גלגלים גדולים (כלומר, מעל הקוטר הסטנדרטי והקלאסי של ה-20 אינצ'), והשאלות הולכות ונמשכות.
מכיוון שההתלבטות בנושא היא רבה, אתר האינטרנט הרוכב החשמלי, המציע אינדקס חנויות אופניים חשמליים ומידע רב אודות היבואנים, הדגמים והנושאים השונים בענף, מזמין אתכם למדריך הגלגלים המקוצר.
2 צפייה בגלריה
אופניים חשמליים
אופניים חשמליים
אופניים חשמליים
(יח"צ)

מה מגדיר גלגלי אופניים חשמליים?

ישנם מספר משתנים המגדירים את הגלגלים בכל אופניים חשמליים. דבר ראשון, הקוטר. הקוטר הסטנדרטי והמוכר בדגמי אופניים חשמליים בישראל הוא 20 אינצ'. זהו קוטר "קלאסי" שמאפשר רכיבה נעימה ובטוחה למרחקים ארוכים, ואשר נחשב גם למידה האחרונה מבחינתכם אם אתם רוצים לעלות עם אופניים חשמליים לרכבת ישראל. שימו לב, למשל, כי אופניים עם גלגלים בקוטר גדול יותר אינם רשאים להיכנס בשעות
2 צפייה בגלריה
אופניים חשמליים
אופניים חשמליים
אופניים חשמליים
(יח"צ)
העומס (שהן שעות הבוקר הצפופות, שעות אחר הצהריים, מוצאי שבתות ומוצאי חג).
המידה השנייה החשובה היא העובי. עד לפני מספר שנים, כל אופניים חשמליים בישראל נמכרו עם גלגלים בעובי רגיל של כ-2-2.25 אינצ'. גם היום אנו רואים דגמים רבים עם צמיגים בעובי זה, אך התופעה המעניינת יותר היא הכניסה המאסיבית של הגלגלים העבים לענף.
גלגלים עבים אלה, אשר זמינים בעוביים שנעים בדרך כלל בין 3 אינצ' ל-4 אינצ', מכונים בדרך כלל "גלגלי בלון". במקור מדובר בצמיגים שמתוכננים לשלג או לדרכי עפר, ובישראל הביקוש להם הולך וגדל. גם בגלל המראה הספורטיבי, גם בגלל היציבות הרבה שהם מעניקים לרוכב, וגם בגלל יכולות הנשיאה המרשימות שלהם. היות שרוב הרוכבים החשמליים בישראל משתמשים באופניים ככלי תחבורה דה פקטו, גלגלים עבים מספקים לרוכבים את הביטחון הדרוש.
אולם אופניים חשמליים עם גלגלים עבים מקפלים בחובם גם חסרונות. נכון, הם יציבים. נכון, הם אמינים. נכון, הם בהחלט מעניקים מהירות ותחושת שליטה. מצד שני, בשל שטח הפנים הרחב מול הקרקע אלו צמיגים שחשופים יותר לתקרים ופנצ'רים מצמיגים "רזים".
בנוסף יש לזכור כי הגלגלים העבים מגדלים את משקל האופניים החשמליים ופוגעים בגמישות בקיפולם. כמו כן, אם אתם רוצים לעלות על רכבת ישראל, עם אופניים חשמליים בעלי גלגלי 4 אינצ' לא תוכלו לעשות זאת (גם לא בשעות הרגועות והשקטות).

בוחרים גלגלים לפי הצרכים שלכם

בבחירת אופניים חשמליים יש לשים לב לנושא הגלגלים. עליכם לבחור את הגלגלים לא רק בשל המראה שלהם, אלא בעיקר לפי הצרכים שלכם. למשל, אם אתם רוכבים למרחקים רבים מדי יום, ואם אתם מתכננים לעלות על דרכי עפר, גלגלים עבים יכולים לשרת אתכם נאמנה. מנגד, אם אתם מתכננים לעלות מדי פעם על רכבת ישראל ו/או להיעזר בתחבורה ציבורית, ייתכן שכדאי לוותר על העובי.
בכל הנוגע לאופניים חשמליים עם גלגלים בקוטר גדול (כמו למשל אופניים חשמליים 26 אינצ', אופניים חשמליים 27 אינצ' וכו'), היתרונות המרכזיים שלהם נעים בסוגיות כמו שליטה על האופניים, האצה, מהירות ומרחק. אולם ישנם דגמי אופניים חשמליים בקטרים גדולים שלא מאפשרים את קיפולם, ובאופן כללי אלו אופניים שפתרונות "אחסון" נחשבים לפחות אפקטיביים מבחינתם.
כאשר אתם קונים אופניים חשמליים ובודקים מהם הגלגלים שמתאימים לכם, כדאי להתייעץ עם אנשי מקצוע. מומלץ כמובן גם לקרוא מדריך המסביר איך לבחור אופניים חשמליים ובאתרי אינטרנט מובילים בתחום – כמו לדוגמה הרוכב החשמלי – תוכלו אפילו להשאיר פרטים ומומחים ישובו אליכם עם תשובות קונקרטיות.
בישראל, שבה לכ-7% ממשקי הבית יש אופניים חשמליים, וכאשר כ-75% מהרוכבים הינם בגילאי 19-64, ברור כי אופניים בעלי מנוע עזר הם כלי רכב לכל דבר ועניין. הגלגלים הם רכיב קריטי בכלי רכב זה, ויש לבחור אותם בקפידה.
המאמר נכתב בשיתוף אתר "הרוכב החשמלי", פורטל האופניים החשמליים המוביל בישראל, המציע מדריך רכישת אופניים חשמליים, סקירת דגמים ואינדקס חנויות אופניים חשמליים ברחבי הארץ.