בבאר שבע נוצר מצב מיוחד: מדובר בעיר שרכבים שיתופיים הפכו בה למחזה נפוץ והזירה התחרותית בבאר שבע לוהטת, לכא רק בקיץ. כיצד נוצר מצב שבו דווקא בעיר הדרומית חברות הרכב השיתופי מצליחות לשגשג? התשובה היא שמדובר במכלול של נסיבות מיוחדות שלא מתקיימות בערים אחרות בישראל, אשר הופכות דווקא את באר שבע ואת הבאר שבעים למקום אידיאלי עבור כלכלה שיתופית, אשר מורכבות גם מתנאי אקלים ייחודיים וגם ממארג מרתק של משתמשים.

1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

באר שבע – ייחודית בנוף

לתשומת לב מי שאינו מכיר: באר שבע הפכה לאחת הערים הבודדות בישראל בהן פועלות מספר חברות רכב שיתופי. את המכוניות הקטנות (וגם הגדולות לפעמים) של חברות הרכב השיתופי אפשר לראות בקלות ברחובות העיר, הן הפכו למחזה נפוץ. למרבה ההפתעה, בתל אביב למשל תוכלו למצוא חברה אחת שדומיננטית בעיר. בחיפה גם. ועם זאת, בבאר שבע המצב שונה: כיום ניתן לקחת בבאר שבע רכב שיתופי של קאר טו גו וגם למשל של סיטי קאר. איך בעצם נוצר המצב שבו דווקא בבירת הדרום המכוניות השיתופיות זוכות להצלחה כל כך גדולה?
מדובר בשילוב של הרבה גורמים. קודם כל, עיר של סטודנטים, אבל לא רק עיר של סטודנטים, גם עיר שלא תמיד נעים להסתובב בה ברחוב באמצע חודש אוגוסט בשלוש בצהרים ולחפש מונית, ויותר מכך, מדובר גם בעיר שיש בה מרחקים גדולים יחסית בין השכונות, כלומר לתפוס אוטובוס ולחכות לאוטובוס מלכתחילה עלול לקחת לא מעט זמן, שלא לדבר גם על הסיבוב שהאוטובוס עושה ברחובות העיר.

אך כיצד פועל רעיון הרכב השיתופי?

העיקרון מאוד פשוט ומבוסס על טכנולוגיה, חניות וגם כמובן מכוניות. אבל הרעיון שבבסיס הוא שלא כל אחד חייב מכונית בבעלות. ויותר מכך, גם מי ששוכר מכונית לא חייב לקחת אותה לכל היום. רכב שיתופי מאפשר למשתמשים לאתר את הרכב באמצעות אפליקציה סלולארית. הרכב ממתין באחת ממספר גדול של חניות ברחבי העיר והמשתמש מגיע, פותח את הרכב באמצעות כרטיס מיוחד או אפליקציה, נוסע בו כמה שעות שצריך ואז מחזיר. השרות כמובן זול ביחס לבעלות על רכב וגם זול ביחס להשכרה של רכב ליום שלם. במהלך החודשים האחרונים בגלל הקורונה הפכו הרכבים השיתופיים לנפוצים מסיבות ברורות: כולם צריכים להגיע ממקום למקום, אך לא כולם מסכימים להיכנס בימים אלה לאוטובוס, או לרכבת. מעבר לכך, באר שבע היא עיר סטודנטיאלית הודות לאוניברסיטה, מה שגם תורם לשימוש ברכבים השיתופיים. את מספר הרשויות המקומיות שבחרו לאחרונה להכניס שירות רכב שיתופי קשה למנות: מצפה רמון, קדימה צורן, מועצה מקומית חוף השרון ועוד, כולן בחרו ברכבים שיתופיים.
חשוב לציין שהשימוש ברכב שיתופי אינו ייחודי רק לסטודנטים, הוא יכול לשמש גם תושבי באר שבע, ביחוד במהלך חודשי הקיץ. כך, באזור המוסכים שליד איקאה ניתן להשיג רכב שיתופי די בקלות באמצעות האפליקציה. כך, מחוץ למוסך ניסאן ברחוב הפלדה לוקח פחות מעשר דקות לאתר מכונית פנויה עם חניה, מכונית שכנראה שהושארה על ידי מישהו שהגיע למוסך עם המכונית השיתופית. אפשר לפתוח את המכונית ולצאת לדרך, כאשר התשלום על נסיעה במכונית ממוזגת יכול בהחלט להסתכם בכמה עשרות שקלים ביום. ובסוף, כשחוזרים, אפשר פשוט להשאיר את המכונית מחוץ למוסך ניסאן ולנסוע הביתה. בהזדמנות אחרת, לא מאוד רחוק משם, אפשר לסיים למשל קניות באיקאה.
בדרך כלל, מדובר בבעיה, כי לקחת מונית הביתה בהנחה שאין לך מכונית שלך, זה עלול להיות בעייתי, במיוחד בקיץ. עם שירותי רכב שיתופי אפשר פשוט לשריין את המכונית מראש, לוודא שתהיה מכונית בסביבה, לצאת עם הקניות ולהמשיך הביתה.