הטבע שמתייבש ומצהיב, המעלות שמטפסות והילדים שיצאו לחופשה הם הזדמנות מצוינת לנצל את הקיץ לטיול משפחתי במסלולי מים ומעיינות.
גפן גרינהוט, מדריכת טיולים במרכז סיור ולימוד ראש פינה ויובל פלסור, רכזת הדרכה בבית ספר שדה שער הגיא של ארגון אשכולות, ממליצים על מסלולי טיול רטובים:
5 צפייה בגלריה
עין לבן
עין לבן
עין לבן
(צילום: מירי פלוסר)
מעיינות נחל רפאים, הרי ירושלים
בעמק יפה, בין כרמים ושדות, ממוקם גן לאומי נחל רפאים ובו מספר מעיינות. הראשון מבניהם הוא עין לבן, ממנו נשקף נוף הררי עוצר נשימה. המעיין נובע ברכס לבן, שקיבל את שמו מסלע הקרטון הרך והבהיר ממנו עשוי וזכה לאחרונה לכותרות לאחר המאבק של תושבי ירושלים כנגד הבנייה באזור.
מי המעיין נובעים בתוך נקבה חצובה בסלע המובילה אותם לשתי בריכות, רדודה ועמוקה, ומסביבם עצי פרי, טרסות ומערות קבורה עתיקות.
קראו גם:
מעין לבן יוצא מסלול הליכה קצר לאורך הנחל, בשביל המסומן אדום, המגיע אל עין אל-חניה שנובע ברכס ממול. עין אל-חניה, מהמעיינות הגדולים והיפים באזור, פורץ בתוך מזרקת מים (נימפאון) מהתקופה הרומית.
המזרקה בנויה מאפסיס, גומחה חצובה בסלע, ומכאן שמו של המעיין – מעיין הגומחה. מאוחר יותר, נבנתה במקום כנסייה ביזנטית ועד היום הוא ממש כאתר פולחן למאמיני הכנסייה הארמנית והאתיופית. מומלץ לא לוותר על זחילה בנקבה התת קרקעית הייחודית.
איך מגיעים? Waze לעין לבן או לעין חניה. הכניסה לעין חניה בתשלום.
5 צפייה בגלריה
נחל דוד
נחל דוד
נחל דוד
(צילום: ורוניק מימון)
נחל דוד, מדבר יהודה
שמורת עין גדי היא ללא ספק אחת משמורות הטבע היפות בארץ המשלבת נוף מדברי, צמחייה טרופית, מפלים ומים זורמים. בשמורה תוכלו למצוא מספר מסלולי טיול לכל הרמות ולכל הגילאים, כשהמטויל ביותר הוא נחל דוד.
הנחל נקרא כמובן על שמו של דוד המלך, שהסתתר בין היתר בעין גדי במהלך מנוסתו מפני שאול: "וַיַּעַל דָּוִד מִשָּׁם וַיֵּשֶׁב בִּמְצָדוֹת עֵין-גֶּדִי" (שמואל א כ"ג, 29).
מקור המים של הנחל הוא במי גשמים היורדים בהרי יהודה, מחלחלים באדמה, זורמים מזרחה מתחת לפני הקרקע ופורצים בשמורה. שפע המים במקום משך את האדם אליו עוד מימי קדם, ומאפשר למגוון גדול של צמחים ובעלי חיים להתקיים בלב המדבר.
כדאי לא לפספס את שפני הסלע המסתתרים בין הסלעים והיעלים שמסתובבים בכל פינה.
איך מגיעים? waze לנחל דוד שמורת טבע עין גדי. הכניסה בתשלום.
5 צפייה בגלריה
עין לימון
עין לימון
עין לימון
( צילום: ישי סלומון)
עין לימון, הרי ירושלים
בהרי ירושלים ליד הכפר עין ראפה ישנו מעיין קטן ונסתר הידוע בשם עין לימון. עין לימון הוא מעיין שכבה בנחל כסלון, אחד מערוציו של נחל שורק. המעיין נובע במערה למרגלות הר צובה וממנה המים זורמים לבריכה קטנה היושבת על שרידי בריכה עתיקה ומרשימה שגודלה 18X10 מטרים המתוארכת לתקופה הרומית.
חדי העין מבינכם יוכלו להבחין בין השיחים באבנים המסותתות שנותרו מאותה בריכה. לשמו של המעיין יש כמה גרסאות ובניהם אגדה המספרת על נזירים ונזירות שהיו נפגשים ליד המעיין, ולכן קראו לו "עין לאמור" שפירושו בצרפתית מעיין האהבה.
גרסה אחרת טוענת כי השם מגיע משמו של הכפר "עין אל עומור" ששכן בעבר מעל המעיין. ליד המעיין שלל פינות ישיבה. מומלץ לשוטט קצת בסביבה ולתצפת על המעיין והנוף מלמעלה.
איך מגיעים? waze לעין לימור. הכניסה לא כרוכה בתשלום.
5 צפייה בגלריה
עין חרדלית
עין חרדלית
עין חרדלית
(צילום: גפן גרינהוט)
עין חרדלית
מסלול משפחות מתוק ומהמם שנמצא בגליל המערבי, המהווה חלק מנחל כזיב.
מגיעים לחניון רחב בסמוך לאתר שאיבת מים של חברת ׳מקורות׳, משם ישנה הליכה קצרצרה על שביל ג׳יפים שמסומן בסימון ירוק, עוברים שער, משמאל תוכלו לראות את תחנת שאיבת המים מנחל כזיב וממשיכים עד נקודת מפגש ראשונה עם המים בצד שמאל.
משם ניתן להיכנס למסלול רטוב ולצעוד במים עד הגעה לבריכת עין חרדלית, או להמשיך בשביל ג׳יפים, לחצות בזהירות את מעברי המים שבדרך ולהגיע לבריכה דרך המסלול היבש ברובו.
במסלול מים צלולים, בעלי חיים מגוונים וצמחיית נחלים שופעת שניתן לשבת בצילה. חוזרים חזרה לרכב בדרך בה הגעתם.
איך מגיעים? חניון עין חרדלית ב- waze.
5 צפייה בגלריה
עין עלמין
עין עלמין
עין עלמין
(צילום: גפן גרינהוט)
עין עלמין
אחת מבריכות הקצינים הסוריים שנמצאות ברמת הגולן.
המקום מוצל על ידי עצי אקליפטוס ומי המעיין צלולים ונקיים. ליד המעיין ישנה גם בריכה רדודה לקטנטנים ופינות ישיבה.
איך מגיעים?
מצומת מחניים ממשיכים על כביש 91 לכיוון קצרין עד צומת בית המכס, שם פונים ימינה ונוסעים על כביש 888 במשך 5 דקות ולאחר שעוברים מחנה צבאי משמאלנו, פונים ימינה בכביש עפר, ממשיכים עוד כקילומטר וחונים ליד המעיין. מצב הכביש לא תמיד מאפשר כניסה עם רכבים פרטיים ממש עד המעיין, ניתן לחנות בצד הדרך וללכת מעט עד הכניסה למים.
מה כדאי להביא?
מים, כובע, קרם הגנה, בגדים ונעליים לכניסה למים ולהחלפה, אוכל לפיקניק ליד המים ושקית זבל על מנת להשאיר אחרינו נקי.