ילדים והורים שימו לב: איגוד המוזיאונים הישראלי והמוזיאונים ברחבי הארץ מזמינים את הציבור הרחב לבקר בעשרות מוזיאונים ללא עלות, לרגל יום המוזיאונים הבין-לאומי שיחול בל"ג בעומר, ה-9 במאי 2023.
2 צפייה בגלריה
מוזיאון האדם והחי
מוזיאון האדם והחי
מוזיאון האדם והחי
(צילום: נדב כהן)
השנה מתקיים יום המוזיאונים הבינלאומי בסימן: מוזיאונים, קיימות ורווחה, נושא זה נבחר במטרה להפנות זרקור אל תפקידם החשוב של המוזיאונים בעיצוב ויצירת עתיד בר קיימא. במסגרת יום זה יקיימו המוזיאונים השונים מגוון פעילויות ייחודיות בנושא - תערוכות, סיורים מיוחדים והדרכות, שיחי גלריה, חשיפה לתערוכות חדשות ולמוצגים ייחודיים, פעילויות מיוחדות לילדים, סדנאות יצירה ועוד.
יום המוזיאונים הבינלאומי נחגג מדי שנה, מזה 40 שנה, ברחבי העולם במהלך חודש מאי במטרה להגביר את מודעות הציבור לחשיבות תרומתם של המוזיאונים לחברה, לעודד אותו להרחיב את אופקיו ולהנגיש לקהל הרחב את תחומי המדע, האמנות, האדריכלות, היסטוריה ומורשת תרבותית - המוצגים במוזיאונים. בשנה שעברה השתתפו באירוע יותר מ-37,000 מוזיאונים בכ-158 מדינות וטריטוריות, ישראל בתוכם.

2 צפייה בגלריה
המוזיאון לאמנות תיאטרון הבובות
המוזיאון לאמנות תיאטרון הבובות
המוזיאון לאמנות תיאטרון הבובות
(צילום: אילן סביר)

בין הפעילויות שיתקיימו במוזיאונים השונים ביום זה:
מוזיאון ארצות המקרא יקיים סיור חוויתי ומתחם התנסות ויצירה לכל המשפחה, המבקרים מוזמנים לצלול אל סודות הצבע השחור. בפעילות מיוחדת בגלריות המוזיאון ובמרחב היצירה נחקור אילו חומרים בטבע הם שחורים ואילו חפצים מעשה ידי אדם, בחרו להיות דווקא בצבע שחור?
מוזיאון כפר סבא יקיים הדרכה ופעילות חינמית במוזיאון על קיימות ומיחזור בעת עתיקה.
מוזיאון הנגב לאמנות יקיים סדנת קיר - ציור קיר וגרפיטי במגוון טכניקות וסדנת יצירה בחומרים טבעיים.
במוזיאון בית אוסישקין יקיימו הרצאה וסיור במוזיאון יחד עם הפעלות עצמיות לילדים על הקשר בין האדם והטבע, סיפור ייבוש החולה וחשיבות השמירה על הטבע למען המשך קיומה של חברה בריאה.
מוזיאון חצר הישוב הישן יקיים שיח גלריה עם אוצרת המוזיאון - מה הקשר בין שמלה העשויה משק קמח, שולחן העשוי ממכסה של סיר ואנשי הישוב הישן? על מחזור בימים שלא חשבו על איכות הסביבה.
המוזיאון הימי הלאומי יקיים סדנת סטופ-מושן עם חומרים ממוחזרים. בעזרת בדים, קרטון ושלל חומרים ממוחזרים אחרים, ניצור סרטונים קצרים למען שימור, קיימות ואיכות הסביבה (הפעילות בתשלום).
מוזיאון הרמן שטרוק יקיים סדנת מונוטייפ והדרכה קצרה במוזיאון בדגש על ההבחנה בין טכניקות ההדפס השונות ולאחר מכן, סדנת מונוטייפ על גבי ניירות רדי מייד (נייר בשימוש חוזר) הפעילות בתשלום.
מוזיאון המדע ירושלים- סיפורים מהשורש לצמרת- מבט מקיף על עצים; יחסי הגומלין שלהם עם סביבתם, העץ כחומר גלם ועוד הרבה יותר. כולם מוזמנים ללמוד עם הידיים, להתנסות ולחקור בשלל הדגמות, סדנאות ופעילויות וכמו תמיד ניתן גם היבט אמנותי ומדעי בשיתופי פעולה עם אמנים צעירים.
מרכז המבקרים מכתש רמון יקיים הרצאה על הצלת הנשרים, יקרין סרט אודות זיהום אור ויקיים מופע אקרובלאנס אודות חשיבות השמירה על איזון אקולוגי וסביבתי.
גלריית ארטורה מזמינה לבקר בתערוכה ״לצלחת את השדה״ סיור מודרך בגלריה והסברים על המיצב המיוחד בנושא צמצום בזבוז מזון, חזרה לצריכת מוצרים מהשדה והסבר על מתחם האמנות הייחודי

בין המוזיאונים שיפתחו ללא תשלום לקהל הרחב:
מוזיאון תל אביב לאמנות, מוזיאון ישראל, מוזיאון ארץ ישראל- מוז"א, מוזיאון "אנו", מוזיאון המדע בירושלים ע"ש בלומפילד, מוזיאון הטבע ע"ש שטיינדהרט, מוזיאון מגדל דוד, מוזיאון חיפה לאמנות, מוזיאון האסלאם בירושלים, מוזיאון נחום גוטמן לאמנות, מוזיאון בר-דוד לאמנות ויודאיקה, מוזיאון ינקו דאדא, מוזיאון חצר הישוב הישן, מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית, מוזיאון הנגב לאמנות, מוזיאון רמת גן לאמנות ישראלית, מוזיאון אשדוד לאמנות, מרכז מבקרים מכתש רמון, מדעטק חולון, מוזיאון כפר סבא, המוזיאון לאמנות תיאטרון הבובות, מוזיאון פתח תקוה לאמנות, המוזיאון הישראלי לקריקטורה וקומיקס חולון, מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית, המשכן לאמנות עין חרוד, בית השומר, מוזיאון ההגנה, מוזיאון האדם והחי, מוזיאון ארצות המקרא, מוזיאון על התפר, המוזיאון לתרבות הפלשתים, מוזיאון אגם, מוזיאון העמק, ועוד.

הרשימה המלאה של המוזיאונים הפתוחים ללא תשלום, שעות פעילות, הפעילויות השונות מופיעים באתר איגוד המוזיאונים הישראלי ובאתרי האינטרנט של המוזיאונים ברחבי הארץ.

קראו גם:

יו"ר איגוד המוזיאונים, רז סמירה: "יום המוזיאונים הבינלאומי הינו יום חג בינלאומי, בו אלפי מוזיאונים בעולם מעלים על נס את תרומת המוזיאונים לתרבות, בקשת רחבה של נושאים ומזמינים את הציבור לקחת חלק פעיל בחגיגה חווייתית, ייחודית ומעשירה. במוזיאונים שמורים נכסי תרבות מוחשית, המהווים חוסן תרבותי, ולהם יש תרומה חברתית גדולה. מוזיאונים רבים עוסקים בנושאים חברתיים, מעלים סוגיות רגישות, ועוסקים במחקר, חינוך והעשרה. הנושא השנה העוסק בקיימות, שינויי אקלים וחינוך סביבתי, הינו נושא חשוב לקיום הפיזי על כדור הארץ, מוזיאונים רבים פועלים למען עיצוב ויצירת עתיד בר קיימא".