אפשר להגיד שמהסיפור של בן פרי יכולים לעשות סרט בורקס. ליטרלי. פרי, שחקן התיאטרון ("ציפורלה") והקולנוע והטלוויזיה ("הורדוס איילנד", "חשופים", "על קצות האצבעות", "סוזנה הבוכיה" ועוד) מצא את עצמו במהלך החודשים הראשונים של הקורונה בלי עבודה.
2 צפייה בגלריה
בן פרי. "אני טיפוס שמשתדל לראות את החיים בהומור"
בן פרי. "אני טיפוס שמשתדל לראות את החיים בהומור"
בן פרי. "אני טיפוס שמשתדל לראות את החיים בהומור"
(צילום: ריאן)
אולמות התיאטרון נסגרו, הפקות קולנוע וטלוויזיה נדחו לזמן לא ידוע או בוטלו לגמרי. איך משלמים שכירות, ואיך מפרנסים את המשפחה שכוללת את: ויקי בר-אל אשתו (אומנית בלהקת מיומנה) ושני ילדיהם עילי (9.5) וגבריאל (4.5).
"נכנסתי למצוקה", הוא מספר. "חיפשתי מוצא, פתרון, כיוון ומצאתי אותו".
בגיל 39, עם קריירת משחק מכובדת, פרי הלך לאבא שלו ללמוד איך הוא מכין בורקס פילאס טורקי ואז גם יצא למכור אותו בשווקים, בבתים, איפה שרק אפשר.
הבורקס שהופיע במערכה הראשונה, עולה לשולחן גם במערכה הנוכחית, כי בימים אלה ממש פרי מעלה את מופע היחיד החדש שלו: One Ben Show ובו הוא אופה לקהל בורקס וגם מוכר אותו.
"אני מתחיל את המופע בכך שאני מראה איך אני מכין את הבצק שגם ייאפה על הבמה, ובסוף המופע אמכור אותו", הוא מסביר את החזון המפתיע.
כמה יעלה הבורקס?
"20 שקלים".

ניו יורק בצוותא

פרי והבורקס לא הגיעו יש מאין. הוריו, דני ודניאלה, היו מסעדנים. פרי זוכר איך נדדו בעולם בעקבות העסקים שלהם עד שהתקבעו בלונדון, בדירה מעל מסעדה שבבעלותם. כשהיה בן 14 חזרה המשפחה לישראל. את ביתם קבעו ברמת השרון. פרי למד במגמת תיאטרון בתיכון שהכינה אותו לשנים שעוד יבואו כשהתקבל ללימודי משחק בניסן נתיב.
בוא נחזור רגע לבורקס.
"גדלתי עליו. ראיתי איך אבא מכין את הבורקס הזה מיליון פעמים. הבורקס ממש חלק ממני, רק שלא חשבתי או יכולתי לדמיין מצב שאני אתפרנס ממנו".
אז כמה זמן אתה כבר מתפרנס ממנו?
"האמת ששנתיים. באמת יש משהו מיוחד בבורקס שלי. לא כל אחד יכול להכין אותו. אבא שלי למד להכין מאמא שלו, סבתא שלי. היא לימדה אותו את הסודות. הוא לימד אותי".
2 צפייה בגלריה
בן פרי. "אני לא יכול להעלות מופע בלי להיות יצירתי"
בן פרי. "אני לא יכול להעלות מופע בלי להיות יצירתי"
בן פרי. "אני לא יכול להעלות מופע בלי להיות יצירתי"
(צילום: ריאן)
את המופע הקומי One Ben Show‎ אפה פרי תוך כדי העיסוק בהכנה ובמכירת הבורקס. מדובר במופע שאותו כתב בעצמו ומתבסס על סיטואציות ורגעים שעבר. "אני כל החיים בעצם מכין את עצמי למופע הזה", הוא אומר.
"ההשראה למופע מגיעה משחקנים כמו ג'ים קרי ומיסטר בין ומשלבת קטעי מוזיקה וריקוד ייחודים. למשל יש קטע של ליפ סינק (התאמת שפתיים לקול ברקע) שבו אני משחק ארבע דמויות בשיר בלי להחליף בגדים ובלי איפור. הכל נטו מימיקה ותנועתיות. השיר, אגב, הוא של להקת The Manhattan Transfer, הרכב ווקאלי, ניו יורקי בסגנון ג'ז שאותו אני מאוד אוהב.
"באופן כללי ניו יורק אצלי על המפה. אני פותח את המופע במשפט 'אני בא להביא למרתפים של צוותא את הגלאם של ניו יורק'. כמובן שזה נאמר בציניות כי הפער בין הגלאם של ניו יורק להצגות בישראל הוא אסטרונומי ככה שעצם האמירה היא רמיזה לקומדיה שהולכת לקרות על הבמה. אני גם מאלתר ובמופע הקרוב יתארח תומר נהיר פטלוק, חבר מ'ציפורלה'".
אז מתי יש לך זמן לאפות את הבורקסים?
"לא, אני לא אאפה על הבמה בעצמי. מאחורי הקלעים ויקי אשתי תאפה ובסוף תעלה איתם לבמה".
ואיזה ביטוי יש לבורקס במופע?
"אני מספר שהתחלתי להכין ולמכור בורקסים. מספר על השושלת הקולינרית המשפחתית. הבורקס לא נוחת על הקהל יש מאין".
מתי המופע הראשון?
"אני מקווה שלא יהיו שיבושים בגלל הקורונה. המופע הראשון צפוי להיות ב-27 בינואר 2022 בצוותא 2".

אבא נותן פידבקים

עד כמה שפרי אופטימי בנוגע למופע החדש עדיין אי אפשר מבחינתו לחזור לנשימה סדורה ורגועה. הקורונה משבשת לו גם עכשיו את התוכניות.
"את הופעות הסילבסטר של 'ציפורלה' ביטלו בגלל האומיקרון. כל רגע נוחתים שינויים. הווריאנטים האלה משגעים אותנו וגורמים לדברים להיות בלתי יציבים. אני שחקן. אני מכיר תקופות קשות שאודישנים שלא הולכים והפקות שלא מגיעות. אני יודע להתמודד עם זה. אי הוודאות וחוסר היציבות בגלל הקורונה זה הדבר שהכי קשה לי להתמודד איתו בשנתיים האחרונות".
מה למדת על עצמך כאופה ומוכר בורקסים?
"אני טיפוס כזה שמשתדל לראות את החיים בהומור. הרבה פעמים הסתכלתי על כל סיטואציית הבורקס כאל הזיה וחוויה. שמחתי ואני עדיין שמח לפגוש את האנשים שבאו אליי הביתה לקנות בורקס ואת האנשים שהגעתי אליהם לבתים למכור. זה היה טריפ אחד גדול שחלק ממנו נכנס והשפיע גם על המופע.
"אגב, אני מכיר עכשיו הרבה יותר טוב את ישראל. הזמינו אותי למכור בורקסים במקומות שלא ידעתי עליהם בכלל. נגיד מושב יתד שבמועצה האזורית אשכול. הרגשתי כאילו אני בטור של הצגה עם וואן, רק שבמקום שהוואן יהיה מלא בשחקנים הוא היה מלא בבורקסים. אגב, מרוב געגועים לתיאטרון הייתי מגיע לחניונים של תיאטראות, מציב בהם את הוואן ומוכר בורקסים".
יש משהו שמחבר בין משחק להכנת בורקס?
(צוחק) "בטח. היצירתיות. אני לא יכול להעלות מופע בלי להיות יצירתי. גם בהכנת בורקס נדרשת יצירתיות. הבצק הוא שמנהל את העניינים וצריך לפעול לפיו. צריך להוציא אותו מהמקרר ב-4:00 לפנות בוקר, להוסיף שמן בכמות המדויקת. לבצק יש רצונות משלו ואתה עושה מה שהבצק אומר לפי זמן התפיחה שלו. זה מה שהופך את הבורקס לבורקס טוב".
אז מה אבא שלך אומר על הטוויסט בעלילת הבורקס?
"לאבא שלי הייתה חנות לממכר בורקסים בתל אביב בשם 'חמינדוס'. הבורקסים שלו מעולים וטעימים. לפעמים הייתי מגיע גם לחנות למכור. אבא היה נותן לי פידבקים. ההורים שלי תמיד מפרגנים לי. כשעולה הצגה שאני משתתף בה הם תמיד יבואו לראות ויישבו בשורה הראשונה. אני חייב להם הרבה".