על רקע הבחירות לרשויות המקומיות שיתקיימו בחודש אוקטובר הקרוב, עולה הדרישה לקיים בחירות לוועדי השכונות בבאר שבע, שבחלקם לא נערכו בחירות מזה שני עשורים. פעילים חברתיים ותושבים המעורבים בעשייה קהילתית, מלינים על כך שהם לא יודעים מי הם נציגיהם בשכונות ומתי בכלל נבחרו.
3 צפייה בגלריה
צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock
לאור העובדה שבחלק מהשכונות לא התקיימו בחירות לוועד מייצג של השכונה מזה שני עשורים, מצב שלכל הדעות אינו תקין, התושבים דורשים לעשות סדר ולפתוח בתהליך לקיום בחירות בהקדם. המטרה: להציף בעיות קיימות בשכונות ולקדם את פתרונן, באמצעות דו־שיח בין נציגי התושבים לעירייה.
"אין שקיפות והקהילה לא מעורבת במה שקורה בעיר. ברגע שיש ועד שכונה מתפקד שנלחם למען התושבים שלו, כולם מרוויחים מזה בסופו של דבר", אומר יוחאי פרץ, תושב שכונת נווה זאב, בה כלל לא התקיימו בחירות. פרץ, המתמודד ברשימת "כולנו ביחד" למועצת העירייה, פנה לעירייה בחודש ינואר וביקש הבהרות.
כך למשל, ביקש לדעת מתי התקיימו הבחירות בכל אחת מהשכונות, מי הנציגים שנבחרו באותן בחירות, כמה זמן הם מכהנים בתפקיד, כיצד נאכף תקנון ועדי השכונות, ועוד.
העירייה השיבה לו בתגובה כי "אין זה מתפקידה או מחובותיה של עירייה לקיים בחירות לוועדי שכונות, בדרך כלל מדובר על התארגנויות פנים שכונתיות שהעירייה מסייעת להן". עם זאת, העירייה ציינה בתגובתה לפנייתו של פרץ כי "לאחרונה הוחלט שהעירייה תיקח על עצמה לגבש תוכנית רב־שנתית לקיומן של בחירות", ולצורך כך בכוונתה להתחבר, "לגופים שיכולים לסייע בגיבוש תוכנית זו".
התקנון לא נאכף תושבים רבים כלל לא מודעים מתי מתקיימות בחירות, מהי קדנציה של ועד שכונה, ועוד. שאלות כאלה ואחרות טמונות למעשה בדו"ח הממונה על תלונות הציבור בעירייה, אבי פוגל.
בתלונה שהגישה תושבת שכונה א' ביוני 2016 לפוגל, היא ביקשה שייערכו בחירות לוועד בשכונה א', אולם פניותיה נענו בהלוך ושוב. פוגל ציין כי בתקנון ועדי שכונות אשר הוצא בחודש דצמבר 1995, על ידי המחלקה לעבודה קהילתית באגף הרווחה, נקבע כי הוועד ייבחר לתקופה של שלוש שנים.
אולם בתקנון בחירות לוועד שכונה א' אשר הוצא בחודש פברואר 2007 על ידי המחלקה לעבודה קהילתית, נקבע כי הוועד ייבחר לתקופה של ארבע שנים עם אפשרות הארכה, במידה שמועד הבחירות לוועד השכונה יהיה בסמוך לבחירות מקומיות או לכנסת. משני התקנונים עולה כי יש לקיים בחירות לוועד השכונה כל שלוש־ארבע שנים.
על חשיבות הבחירות והקשר בין נציגי השכונות לעירייה, כתב מבקר העירייה והממונה על תלונות הציבור, אבי פוגל, כי "בחירות בזמנים קבועים מחזקים את הקשר בין בוחר לבין נבחר. בחירות בזמנים קבועים נותנים לתושבי השכונה יכולת להביע אמון או אי אמון בנציגים, והנבחר יודע שהתפקיד אינו 'נחלת אבות'. בנוסף, עריכת בחירות לוועד השכונה מגבירה את מעורבות התושבים ושיתופם בתהליכים החברתיים המשפיעים על גורלם בשכונתם".
3 צפייה בגלריה
ראובן עמית. צילום פרטי (גיליון נגב 03.08.18)
ראובן עמית. צילום פרטי (גיליון נגב 03.08.18)
ראובן עמית. צילום פרטי (גיליון נגב 03.08.18)
דורשים בחירות בשנת 2000 קבוצה של ותיקי העיר הקימו את עמותת שכונת 'רמות רבתי' במטרה לקדם נושאים וסוגיות עימם מתמודדים התושבים בחיי היומיום. ליו"ר העמותה נבחר ראובן עמית (73) הפועל ביחד עם חבריו לשפר את איכות החיים של התושבים בשכונה.
"חשוב שבכל שכונה יהיה ועד ונציגות שתדאג לתושבי אותה שכונה. אנחנו משמשים כקשר בין התושבים לראש העירייה ולבעלי תפקידים בעירייה. הקשר הזה הביא להמון דברים לתועלת השכונה והתושבים, כולל פיתוח, סלילת כבישים ושמירת צביון הבנייה".
"צריך לפתוח בתהליך מסודר לקראת עריכת בחירות כדי שייבחרו אנשים שאיכפת להם, שכונה שאין לה ועד תישאר מאחור. הגיע הזמן גם לקשר בין כל הוועדים של השכונות כדי ליצור לרב־שיח פורה ולקיים פגישות משותפות, מה שייקדם לא רק את השכונות אלא את העיר כולה", אומר ראובן עמית בלהט.
דובר העירייה, אמנון יוסף, מסר בתגובה: "עיריית באר שבע החלה השנה בגיבוש מודל חדש לקיום בחירות לוועדי שכונות בעיר. לאור בקשות שונות ומגוונות של תושבים רבים, פנתה העירייה למכון מנדל הפועל בעיר, לגבש מודל חדש ומיוחד המתאים לקיום בחירות בשכונות".
"מאחר שמדובר בשנת בחירות לרשויות, לא ייערכו בחירות לוועדי השכונות. לאחר כינון המועצה החדשה וסיום גיבוש התוכנית לקיום הבחירות במתכונת החדשה, היא תובא לאישור".
דובר העירייה ביקש לציין עוד כי "כיום פועלים בשכונות העיר ועדים נמרצים וטובים. בנוסף, ישנם גופים אשר מייצגים התארגנויות וקהילות אשר פועלים בשיתוף פורה עם העירייה".
3 צפייה בגלריה
שכונת נווה זאב באר שבע. צילום: הרצל יוסף
שכונת נווה זאב באר שבע. צילום: הרצל יוסף
שכונת נווה זאב באר שבע. צילום: הרצל יוסף