תחת הסיסמא "50-50 עד 2030" התקיים ביום ראשון בבאר שבע הכנס הראשון הגדול בנגב לקידום שוויון מגדרי בבחירות לרשויות המקומיות שיזמה עמותת כ"ן (כוח נשים), המובילה את "מהפכת אוקטובר" הפועלת לקידום ייצוג שוויוני לנשים בפוליטיקה המקומית והארצית.
2 צפייה בגלריה
כנס מקומיות בבאר שבע. צילום: עדי זלק וינר
כנס מקומיות בבאר שבע. צילום: עדי זלק וינר
כנס מקומיות בבאר שבע. צילום: עדי זלק וינר
על מנת לשנות את המציאות בזירה הפוליטית, הקימה העמותה את קואליציית "מקומיות 2018" המאחדת 28 ארגוני נשים מכל הקשת הפוליטית מהחברה היהודית והערבית כאחד, בשיתוף קרן "פרידריך" אברט וקרן "דפנה".
בכנס השתתפו מנכ"לית עמותת כ"ן, ד"ר מזל שאול, ח"כ טלי פלוסקוב ("כולנו", לשעבר ראש עיריית ערד), ראש מועצת בני שמעון, סיגל מורן, ונערך פאנל מרתק עם המתמודדות לראש רשות בנגב ובדרום: חדווה שקד המתמודדת לראשות מיתר, סימה כחלון המתמודדת לראשות עומר, יסמין סקס־פרידמן, חברת מועצת עיריית באר שבע, רונית דמרי עייש המתמודדת לראשות להבים, ועוד.
את הכנס פתח רוביק דנילוביץ', ראש עיריית באר שבע, שקרא לאמץ את המודל הייחודי שמונהג בעיר ובפעילותו הציבורית ואמר כי "כבר בשנת 2003, כשהקמתי את רשימת הצעירים שהתמודדה למועצת העיר בבאר שבע, ועד לבחירות האחרונות, הורכבה הרשימה בראשותי באופן שווה לחלוטין בין גברים לנשים, בשיטת הריץ' רץ'".
"בבחירות האחרונות מתוך 14 מנדטים נבחרו שבע נשים לכהן במועצת העיר. מדובר במספר הנשים הגדול ביותר שנבחרו אי פעם ברשימה אחת. לא הסתפקתי בכך, פעלתי ואני פועל לשלב נשים בתפקידי מפתח בעירייה ובחברות העירוניות, על מנת להביא לידי ביטוי תפיסת עולם זו".
2 צפייה בגלריה
רוביק דנילוביץ'. צילום: עדי זלק וינר
רוביק דנילוביץ'. צילום: עדי זלק וינר
רוביק דנילוביץ'. צילום: עדי זלק וינר
ד"ר מזל שאול, מנכ"לית עמותת כ"ן ציינה כי הייצוג החסר של נשים, שמהוות יותר ממחצית אזרחי המדינה, בולט באופן מיוחד דווקא ברשויות המקומיות. "העובדה שקיים ייצוג כל כך מזערי של נשים בתפקידים בכירים בדירקטוריונים של הרשויות בשלטון המקומי, וכי שיעורן של חברות מועצה הוא כה קטן (14%) זהו כשל בלתי נתפס".
"אחרי כמעט שנה בה פעלנו להעלות את המודעות הציבורית לפער העצום בין ייצוג הגברים לנשים ברשויות המקומיות, אנחנו מרגישות שאנחנו קרובות לשינוי חשוב ומשמעותי - מספר הנשים המתמודדות לראש רשות בערים, מועצות ומועצות אזוריות הוכפל בהשוואה לשנת 2013 מ־42 ל־80 נשים. בנוסף, פעלנו ליידע את המתמודדים והמתמודדות על התיקון לחוק הבחירות המהוות תמריץ כלכלי, כאשר מי שמרכיב רשימה שלפחות שליש ממנה נשים יזכה לתוספת של 15%".