קשה שלא להתרשם מהאנרגיות וממאבקו חסר הפשרות של עו"ד אילן בורדה בן ה-62 שמגן בחירוף נפש על סוהרים שנקלעו, הרבה פעמים שלא בטובתם, לסיטואציות משפטיות מורכבות מאוד, שיכולות לסכן את המשך שירותם, או לחילופין אפילו לעמוד לדין באשמת עבירות פליליות משמעותיות.
4 צפייה בגלריה
עו"ד בורדה. מגן על הסוהרים
עו"ד בורדה. מגן על הסוהרים
עו"ד בורדה. מגן על הסוהרים
(צילום: המשרד לבטחון פנים)

מגן בחירוף נפש


כאחד שמכיר את המערכת מקרוב, אחרי שכיהן למעלה משלושה עשורים בצמרת ארגון שירות בתי הסוהר, לעו"ד בורדה יש את הכלים הייחודיים לכך. למעשה, אין מייצג משפטי בישראל בעל ניסיון וראיה כוללת ומרחבית על התנהלות הארגון כמו שיש לעו"ד בורדה, ולכן אחוזי ההצלחה הגבוהים שלו כפי שבאים לידי ביטוי במאות תיקים מורכבים מאוד, הם התוצאה המתבקשת.

4 צפייה בגלריה
עו"ד אילן בורדה
עו"ד אילן בורדה
עו"ד אילן בורדה
(צילום: יח"צ)

עו"ד אילן בורדה, תת גונדר בדימוס, שירת למעלה משלושה עשורים בשירות בתי הסוהר. הוא כיהן בצמרת הארגון כראש חטיבת המודיעין ובמהלך שירותו פיקד על מספר בתי סוהר. הוא בוגר תואר ראשון ושני במשפטים ותואר ראשון במנהל עסקים. חבר בלשכת עורכי הדין של ישראל, מוסמך כמגשר ובוגר קורס דירקטורים. בעברו כיהן כחבר הנהלת קרנות הסוהרים (חבר דירקטוריון), כחבר בנשיאות איפ"א (חבר דירקטוריון) ולאחרונה מונה ליו"ר וועדת שב"ס בלשכת עורכי הדין.

4 צפייה בגלריה
עו"ד בורדה. מגן על הסוהרים
עו"ד בורדה. מגן על הסוהרים
עו"ד בורדה. מגן על הסוהרים
(צילום המחשה: המשרד לבטחון פנים, למצולם אין קשר לכתבה)

מעבר לכך, ואולי החשוב ביותר לדבריו, לעו"ד בורדה יש מגע בלתי אמצעי עם לקוחותיו הרבים, מעבר לשירות המקצועי והאיכותי, המבוסס על ניסיון של שנים רבות שהיא מעניק, משרה בורדה תחושת ביטחון לכל לקוח, פועל מתוך שליחות ונאבק בנחישות על מנת למצות את זכויותיו: "עבורי סוהר שהעניק את חייו למדינה נמצא בסטטוס מיוחד. לא ניתן, ולכן אני נלחם, להתייחס אליו כאל אחרון העבריינים, גם אם הוא שגה. בהרבה מקרים שבהם נתקלתי המערכת מתייחסת אל סוהרים מסוימים שעומדים לדין ואולי טעו בשיקול דעת, במלוא חומרת הדין כאילו מדובר בארכי פושע, ושוכחים שמדובר באדם ערכי שאת רוב חייו הקדיש למען המדינה".

אחוזי הצלחה גבוהים

מתוך מאות התיקים שבהם טיפל עו"ד בורדה במסירות ורשם בהם הצלחה לא מבוטלת ישנם מקרים שבהם "התיק היה אבוד מראש", ובכל זאת עו"ד בורדה הצליח לצאת אחרי ניהול משפטי יוצא מגדר הרגיל כשידו על העליונה.
4 צפייה בגלריה
עו"ד אילן בורדה
עו"ד אילן בורדה
עו"ד אילן בורדה
(צילום: פרטי)

מספר דוגמאות שימחישו זאת: מ' רופא שיניים במקצועו עבר אירוע טראומטי במהלך התפרעות אסירים ביטחוניים בכלא קציעות. הקצין אובחן כפוסט טראומטי וכל הרופאים שבדקו אותו קבעו כי ההוא אינו כשיר להמשך שרות בשב"ס. למרות האמור הוועדה הרפואית של שב"ס התעלמה מהמסמכים הרפואיים שהוצגו בפניה וסרבה לפסול את הקצין מהמשך שרות בשב"ס. גם ערר שהוגש לקרפ"ר שב"ס לא עזר והקצין לא נפסל. באין ברירה הוגשה עתירה לבית המשפט המחוזי מרכז אך מס' ימים טרם הדיון בעתירה זומן הקצין לוועדה רפואית (חמישית במספר) ונפסל להמשך שירותו בשב"ס תוך שהוא ממצה את מלוא זכויותיו בפרישה משב"ס. ליוויתי את הקצין בהליך כשנתיים בהם זכה לייעוץ משפטי, הכוונה לרופאים מומחים וייצוג בוועדות בשב"ס.
וזה עוד לא הכול, במקרה אחר, כנגד ר/כ י' הוגש כתב אישום חמור לבית הדין למשמעת ובו סעיפי אשמה של דיווח כוזב והתנהגות שאינה הולמת קצין. לאחר ניהול דיונים רבים במשך כשנתיים וחצי 95% מסעיפי האשמה בוטלו! בסיום פרשת התביעה הוגשה בקשת 'אין להשיב לאשמה' בה תואר במפורט מדוע הקצין לא עבר את העבירות המתוארות בכתב האישום וכי התביעה לא הוכיחה אשמתו של הקצין בעבירות אלה. בית הדין קיבל את הבקשה כמעט במלואה, דבר שאילץ את ענף משטר ומשמעת לתקן את כתב האישום בו נשאר סעיף אחד של אי דיווח במועד דיווח שיש לדווחו (דווח אך באיחור), עבירה שבכל יום נתון לא מגיעה כלל לפתחו של בית הדין למשמעת ונגזר על הקצין עונש נזיפה בלבד. במקביל התנהל כנגד הקצין הליך של שימוע לפיטורים שבסיומו הוחלט כי הקצין יישאר בשב"ס וימשיך במסלול תפקידי הליבה בהם היה טרם האירוע.
במקרה נוסף, כנגד כלאי ת' הוגש כתב אישום בגין שימוש בכח ללא הצדקה והתנהגות שאינה הולמת קצין. לאחר ניהול הליך הוכח מעבר לכל ספק כי השימוש בכח היה מוצדק ונותרה מחלוקת בנוגע לסבירות השימש בכח. בית הדין קיבל את גרסת הקצין לפיו בשיקול הדעת שהפעיל באותה עת יתכן והיה שגוי וכי ניתן היה להשיג את המטרה בפחות כח. בכל מקרה בית הדין הרשיע את הקצין בשימוש בכח בלבד וגזר עליו עונש נזיפה בלבד תוך שבחים על תפקודו כקצין לאורך כל שירותו ואף קבע כי על הקצין להמשיך בשב"ס בתפקידי ליבה, דבר שמנע הליך מנהלי של שימוע לפני פיטורים מהקצין.
אלו הן רק דוגמאות על קצה המזלג של תיקים "מאתגרים מאוד", שבהם עו"ד בורדה הצליח להשתמש בניסיונו ולהוביל לתוצאה המיטיבה עם לקוחותיו: "כשאדם רואה בתפקידו לא רק מקצוע, ולא עבודה או קריירה, אלא שליחות, התוצאות לא יאחרו להגיע".

בורדה אילן, משרד עורכי דין
כתובת: רחוב הרצל 91 בית עציון, באר שבע.
טלפון: 050-627-8890

מוגש מטעם משרד עורכי דין אילן בורדה
פורסם לראשונה: 11:06, 28.01.24