המשבר שבו נמצאים העסקים בבאר-שבע בעקבות הסגר וההגבלות, נותן את אותותיו בשטח, בעלי עסקים רבים מתלוננים כי הם חוששים לעתידם הכלכלי, וכי התכניות לסיוע ממשלתי כפי שמוצגות בתקשורת, הם לא יותר מאשר "כוסות רוח למת".
1 צפייה בגלריה
עסקים סגורים בבאר שבע
עסקים סגורים בבאר שבע
עסקים סגורים בבאר שבע
(צילום: הרצל יוסף)
נשיא לשכת המסחר והתעשייה בבאר-שבע והנגב, משה טרבלסי, שומע את התלונות ומבין לליבם של הסוחרים. טרבלסי חוזר ומזהיר: "העסקים הקטנים והבינוניים ספגו מכה קשה והם בסכנת קריסה, אף אחד לא נותן פתרון אמיתי למצב שנוצר, לדעתי כל התכניות המוצעות לסיוע הם בלוף אחד גדול".
לדברי טרבלסי, "בסופו של דבר מדובר בתכניות לכיבוי שריפות ואני חושש מקריסה, העסקים האלה מחזיקים את המשק ואם הם יתמוטטו המצב יהיה בכי רע, צריך לדאוג לחבילת סיוע שתיתן רשת ביטחון, כל נושא ההלוואות לעסקים מקרטע, נוצר עיוות שלא ניתן לתאר".
בקרב בעלי עסקים קיימת תסיסה שהלכה והתעצמה בעקבות ההקלות בסגר וההחלטה אילו עסקים כן יפתחו: "למה חנות חשמל כן פתוחה וחנות בגדים לא?"שואל מוכר בגדים בעיר העתיקה". יו"ר עמותת צדק לעסקים, משה זילברמן, קורא לממשלה ולרשויות "לקדם תכנית סיוע שתיתן מענה לבעיות ולמצוקות של בעלי העסקים".
חבר האופוזיציה בעירייה ויו"ר וועדת ביקורת, משה ינאי, חושש מהתמוטטות העסקים הקטנים והבינונייים: "אני מודאג מאוד, אם לא ינקטו צעדים, אז אם בעבר אחד מכל שבעה עסקים היה בסכנת סגירה (על פי דו"ח דן אנד בסדטרייט 2016 י.ל.) אז אני חושש שיגיע מצב שאחד מתוך ארבעה עסקים ייסגר".
כדי להציל את העסקים בבירת הנגב, ינאי חוזר על הצעותיו אותם העלה לא פעם בדיוני המועצה:"שבאר- שבעים יקנו מבאר שבעים, מוסדות ציבור, ארגונים עירוניים ואחרים שיעשו את הרכישות בבאר-שבע, כך אפשר להציל את העסקים ולמנוע את התמוטטותם".