"לתביעה הזו המשפחה הגיעה כמעט בלי כוחות להמשיך", נזכרת עו"ד עינב דהן באחד המקרים שנראו בתחילה כמעט אבודים. "זה היה מקרה טראגי של נהג אוטובוס, שבאמצע נסיעה כשהוא לבדו, עצר את האוטובוס בצד, קיבל דום לב ונפטר. ביטוח לאומי סירב להכיר בזה כתאונת עבודה בטענה כי היו לו בעיות לבביות קודמות".
3 צפייה בגלריה
תובעת את נהג האוטובוס
תובעת את נהג האוטובוס
נהג האוטובוס קיבל דום לב
(צילום המחשה: shutterstock)

מה עושים במצב כזה?
"אני ושותפתי, עוה"ד נעה קרמר, שהתמחתה בעברה במוסד לביטוח לאומי, הגשנו תביעה לבית הדין לעבודה והתחלנו בתהליך מעמיק של חקירה ובירור אירועים שהתרחשו לפני המוות הטראגי. תוך כדי שיחה עם המשפחה גילינו שיומיים קודם, הוא ננעל בתא המטען של האוטובוס. קצינה שהייתה באזור במקרה שמעה אותו זועק לעזרה וסייעה בחילוצו. הארוע קרה ביום בחמישי, ובני המשפחה סיפרו שהיה מסוגר בעצמו במשך כל השבת. ביום ראשון הוא חזר לעבודה ואז קרה המקרה. מבחינתנו, זה היה הטריגר ולא שום דבר אחר. הגשנו את התביעה להכרה לבית הדין, נלחמנו, והמוות שלו הוכר כתאונת עבודה, כך שהשארים קיבלו פיצוי בהתאם וכמו שהגיע להם. זה היה מאבק לא פשוט, אבל הצדק יצא לאור".

3 צפייה בגלריה
עו"ד עינב דהן
עו"ד עינב דהן
עו"ד עינב דהן
(צילום: יהלי צלמים)

מה הקושי העיקרי במקרה כזה?
"יש משהו מאוד מפחיד בלעמוד מול חברה גדולה, בזמן שנמצאים בתוך אבל פרטי על מוות של אדם אהוב. אין באמת כוחות נפשיים להתעסק עם העניינים הכספיים, וזה באמת לא פשוט, אבל הצלחנו לעשות את זה בצורה מאוד רגישה. עם האמצעים הנכונים ובדרך נכונה אפשר להגיע לתוצאות שיכולים בקלות לוותר עליהם מראש".
כעורכת דין ותיקה ובעלת ניסיון בתחומי הנזיקין, נזקי גוף, תאונות דרכים, תאונות עבודה, הגשת תביעות לביטוח לאומי, נכות כללית, מס הכנסה. נזקי רכוש/רכב ודיני ביטוח, עו"ד עינב דהן שמשרדה נמצא בבאר שבע, נתקלה במקרים רבים בהם ייעוץ משפטי נכון ובדיקה יסודית של חומר הראיות והתביעה, משנים חיים.
אחד המקרים הללו הוא סיפורו של נהג כבן 70, שהיה מבוטח בפוליסת ביטוח מקיף, ועשה תאונת דרכים עצמית שבה התהפך עם רכבו. "הוא הגיש דרישה לחברת הביטוח בסך 350 אלף שקלים, והחברה דחתה אותו בטענה של מרמה", מספרת דהן.
למה דחו אותו?
"בחברת הביטוח טענו שבפוליסה הייתה החרגה של נהג יחיד, והוא לא היה זה שנהג בתאונה. הם התבססו על חקירות של מעורבים בתאונה ומי שהגיע לחלץ אותו, ובחקירה שלהם גילו סתירות".
מה עשיתם?
"שכרנו בוחן תאונות דרכים מטעמנו שיתן חוות דעתו על הארוע התאונתי, הצלחנו לקעקע את אמינות החוקר מטעם חברת הביטוח, על דוכן העדים בבית המשפט, ברגע שהוכחנו שהיה ארוע תאונתי, העברנו את נטל ההוכחה על חברת הביטוח. כל אלה ונוספים הביאו למתן פסק דין מלא לטובת הלקוח שלנו. זו תביעה שנמשכה קרוב לשלוש שנים, אבל כאמור, בסופה ניתן פסק דין מלא לטובת הלקוח. הוא קיבל החזר על כל הנזק כולל הוצאות משפט. זה מקרה טיפוסי שבו חברות הביטוח מגיעות עם "תחמושת" כבדה, כגון חוות דעת חוקרים, איכוני טלפון, פלט איתורן, פלט שיחות ועוד, מכאן כי תפקידו של עוה"ד, להשתמש בכל האמצעים שברשותו כדי להדוף את טענות חברת הביטוח. עדותו היחידה של המבוטח במקרים כאלה לעולם לא תביא לתוצאה הראויה. אבל עם אמצעים נכונים, מומחים מטעמך ואיש מקצוע שמתמחה בניהול נכון של התביעה, יש לך סיכוי הרבה יותר טוב להצליח".

סיפור נוסף, שעל פניו נראה אבוד מראש, וממחיש היטב עד כמה קשה ל"אדם קטן" לנצח לבדו את המערכת, הוא סיפורו של גבר שנפצע קשה במסגרת יום גיבוש בעבודה. מאחר והפציעה התרחשה מחוץ לכותלי מקום העבודה, ובמהלך משחק כדורגל, תביעתו להכרת מצבו כתאונת עבודה נדחתה. "כאשר הוא פנה אלינו, לא הייתה לנו שום כוונה לוותר", מספרת דהן. במקרה דנן מדובר בפעולה נלוות לעבודה, שמכוחה נחשב הארוע לתאונת עבודה.

3 צפייה בגלריה
מגרש כדורגל
מגרש כדורגל
נפצע במשחק כדורגל
(צילום אילוסטרציה: canva)

מבדיקה מעמיקה שערכנו, לרבות ביקור פיזי במקום עבודתו של הלקוח, ותשאול המעסיק, מצאנו כי המעביד יזם את יום הגיבוש, היה אחראי מבחינת ארגון, הכנת המקום, האוכל והנושאים הנידונים בישיבת הצוות אשר קדמה לפעילות המגבשת הספורטיבית, וכן הוא זה שהודיע לכלל העובדים בדבר חובת ההגעה. לאור זאת, לא היה לנו כל ספק שהאירוע התרחש במסגרת פעילות נלוות לעבודה, לרבות משחק הכדורגל בו השתתף הלקוח שלנו ונפצע.
איך זה נגמר?
הלקוח קיבל פיצוי ונכות לכל החיים במסגרת תאונת עבודה. חשוב לדעת שבתאונת עבודה צריך מעל 20% אחוז כדי לקבל קצבה חודשית קבועה, לעומת נכות כללית, שם נדרש לפחות 60%. במקרה זה נקבעו לו 30% נכות, ולכן הסיווג כאן היה חשוב מאוד".
עו"ד דהן, שכחלק מתפקידה משמשת גם כמ"מ יו"ר ועדת הנזיקין של לשכת עורכי הדין מחוז דרום, יו"ר ועדת חינוך של אגודת מתיישבי כרמית, ומתמודדת כמספר 2 במפלגת "כרמית מאוחדת" למועצת מיתר, מסכמת בטיפ חשוב: "לעמוד לבד מול גופים גדולים זה קשה והסיכוי נמוך. לכן אנחנו נותנים לכל מקרה התייחסות מיוחדת, חקירה וירידה עד לפרטים הכי קטנים – זו הדרך לנצח".
מוגש מטעם: עו"ד עינב דהן
פרקליטים מובילים לשנת 2024