"הסיפור הזה היה נראה סגור. תיק דקירה של אישה שעל פניו היה נראה שלמשטרה יש את כל הראיות". את המקרה הזה, אחד הראשונים שלקח על עצמו עו"ד שמואל צרפתי (37) תושב באר שבע, הוא לעולם לא ישכח. "הטענה הייתה שהצעירה דקרה אדם כשהייתה שיכורה, וכשהגעתי אליה היא כבר ישבה חודש וחצי בכלא".
2 צפייה בגלריה
נעצרה ללילה
נעצרה ללילה
ישבה חודש וחצי בכלא
(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

מה עושים במצב כזה?
"קודם כל בחנתי את חומר הראיות, וגיליתי בעיה חמורה בתיק חקירה. היו טענות שלא נבדקו, למשל, העובדה שבזמן האירוע היא ישבה עם חברים, ואז הגיעו אנשים נוספים והתחילו לקלל אותה על רקע נטייתה המינית ואפילו זרקו עליה אבנים. כל זה קדם לטענת התקיפה והדקירה שהואשמה בה, ולא נבדק. שנית, לא נעשתה לה בדיקת אלכוהול והכי חמור – היא נחקרה בזמן שהייתה תחת השפעת אלכוהול, ובמשטרה לא ציינו זאת.
"כשאדם תחת השפעת אלכוהול שיקול הדעת שלו מעורפל, ולכן דו"ח החקירה שלה במשטרה בעייתי. היא בחרה לא לקבל יעוץ משפטי לפני החקירה, ובדיעבד זה התברר כהחלטה לא נכונה. בעקבות הכשלים האלה הגענו להסדר של ארבעה חודשי מאסר, ולאחריהם שוחררה, מה שאפשר לה להשתקם. היום היא מנהלת אורח חיים נורמטיבי. הצלחה אמתית עבורה וגם לחברה".
כעו"ד פלילי, המתמחה גם בדיני משפחה ובעל משרד באם טאוואר באר שבע, צרפתי נתקל בלא מעט מקרים, שבהם ייעוץ משפטי ובחינת ראיות לעומק, משנה חיים. מקרה בו הוא גאה במיוחד, הוא סיפורה של אישה שנעצרה בטענת החזקת בית לצורכי זנות. "למרבה המזל היא התקשרה אליי לייעוץ לפני החקירה. ממה שסיפרה לי הבנתי, והדרכתי אותה כיצד להציג את גרסתה בחקירת המשטרה".
מה קרה שם?
"האישה עובדת בצורה חוקית כמעסה, וקיבלה אליה לקוח למסאג'. עבור שירות זה היא קיבלה ממנו תשלום. מאחר והבחור מצא חן בעיניה והיא נמשכה אליו, הם קיימו יחסי מין, אבל לא היה פה שירות זנות אלא קשר אינטימי בהסכמה. התיק נסגר לימים מחוסר אשמה, וזה רק מעיד כמה חשוב ייעוץ עם עו"ד לפני חקירה. גם אם אתה חושב לעצמך 'יהיה בסדר, לא עשיתי כלום ואני רק צריך לספר לשוטר את האמת', צריך תמיד לזכור שהשוטר הוא לא חבר שלך. הוא לא בן אדם רע, אבל הוא בא לעשות את העבודה שלו. הוא רוצה לשמור על האזרחים ולהכניס פושעים לכלא, והתפקיד שלנו כסנגורים הוא להגן ולעזור לכל מי שנכנס לצרה ועלול להיכנס לכלא לפעמים על לא עוול בכפו. האישה הזו כמעט נכנסה לכלא ובסוף שוחררה מחוסר אשמה, עבורי זו הצלחה".

2 צפייה בגלריה
עו"ד שמואל צרפתי
עו"ד שמואל צרפתי
עו"ד שמואל צרפתי
(צילום: פרטי)

סיפור נוסף שעו"ד צרפתי מספר עליו ומדגים היטב, איך ניתן לחולל שינוי גם במקרים שנראים אבודים התחיל בחטיפה. "עבורי זו גאווה אישית שהצלחתי לחולל בו שינוי", הוא אומר. במקרה הסבוך הזה הואשם אדם בחטיפת אדם אחר על רקע סכסוך כספי. הראיה העיקרית בבית המשפט הייתה עדות של אדם שזיהה את הנאשם כחוטף, אך בחינת הראיות לימדה שלא ניתן להוכיח את הטענה הזו. כאשר המתלונן שינה גרסתו חדשות לבקרים, ולמעשה, העד זיהה את נאשם בשל היכרות אישית קודמת. מסביר צרפתי ומדגיש: "במקרה הזה, ובגלל שתמיד חשוב לעשות הכל לטובת הלקוח שלך, הסברתי לו שעדיף להגיע להסדר ולא לקחת סיכון וללכת עד הסוף. כאשר בוחנים את התנהלות בית המשפט אל מול הנאשם, וכן את מארג הראיות הקיים, קיים סיכון שהלקוח היה מקבל ענישה חמורה יותר מההסדר אליו הגענו. חלק חשוב מתפקידו של עו"ד זה לדעת לקבל את החלטות. יש מקרים שבהם אני כן אומר ללקוח – בוא נלך עד הסוף, אבל חייבים להגיע לנוסחה הטובה ביותר עבורו, לקרוא את השטח ולקחת את מכלול השיקולים. כל תיק הוא עולם ומלואו, ותמיד מה שעומד מול עיני זה מה יהיה הכי טוב עבור הלקוח".
לסיום הוא מספר על מקרה משמח על נערה שזכתה לבית בישראל. "זה היה תיק משפחה שבמרכזו ילדה בת 16. הוריה חיים בהולנד, אבל בהולנד היא גדלה בפנימיות, עד שהחליטה לחזור לישראל ולעבור לדודים שרצו לגדל אותה. זה היה תהליך שנמשך שנה, במסגרתו הייתי בקשר רציף עם משרדי הרווחה בהולנד ובישראל, ואני שמח שבסופו של דבר בית המשפט הורה להשאיר אותה בישראל וקבע שזה המקום הכי טוב עבורה. לאחרונה היא אפילו התגייסה לצה"ל. זאת הצלחה אמיתית, צריך לומר ביושר שלצד כל הצלחות יש גם כישלונות", הוא מסכם בחיוך ואומר: "אבל מכל כישלון אתה לומד ומשתפר, וסיפור כזה מכניס הרבה תקווה".
"מבחינתי כל תיק וכל לקוח זה עולם ומלואו וצריך להעניק לו את השירות הטוב ביותר, ומלחמה ללא פשרות על מנת להגיע לתוצאה הטובה ביותר עבורו."

שמואל צרפתי, משרד עורכי דין כתובת: רחה פריאר 9, בניין משרדים M-TOWER, באר שבע. אתר: www.tsarfati-law.co.il טל': 050-838-8833


מוגש מטעם: עו"ד שמואל צרפתי
פורסם לראשונה: 10:16, 11.03.24