לעיתים אני מקבלת טלפון מאישה או מגבר שמעוניינים בייעוץ זוגי. הם מרגישים שהזוגיות במקום לא טוב, ממש שנייה לפני פירוק, ומאוד רוצים להתייעץ. עכשיו. אם אפשר אתמול. רק שיש בעיה: בן או בת הזוג לא מוכנים לשתף פעולה.
1 צפייה בגלריה
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
הפעם אכתוב על ההתלבטויות וההתנגדויות העיקריות שאני נתקלת בהן לגבי ייעוץ – בליווי התשובות כמובן.
כבר אמרנו אחד לשני כל מה שרצינו מיליון פעם, מה הטעם לחזור על הכל שוב?
אני מאמינה שאפשר ורצוי להגיד ה-כל, אבל חשוב לדעת איך להגיד ולנסח את הדברים. היועץ דואג לשקף לבני הזוג את המסר שמאחורי הניסוח. לעיתים נאמרים במהלך הייעוץ דברים שכבר נאמרו בעבר, אבל היות שנאמרו בסערת רגשות, הם התפרשו בצורה שגויה ולא באופן שאליו התכוון המשורר.
הייעוץ מאפשר לשקף את המסרים, לדאוג ששני בני הזוג ייקחו מהם את החלק החשוב ויצליחו לנטרל את האינטונציה, הסמנטיקה והמשקעים שמופיעים באופן טבעי כששומעים מסרים לא נעימים.
למה שמישהו שלא מכיר אותנו ידע לפתור לנו את הבעיות?
דווקא לחוסר ההיכרות המוקדם, וליועץ שלא מכיר את הזוג, יש יתרון. הוא למד את המקצוע ונתקל בהמון מקרים דומים. סביר שחלק מהדילמות שעולות בקליניקה מזכירות אחת את השנייה, מה שנותן יתרון ליועץ וליכולת שלו לעזור.
גם לאובייקטיביות שלו יש יתרונות. המצב לא מתפרש אצלו כרגשי. עם ניסיון מקצועי ויכולת למתן ולשקף רגשות, הוא יכול לעזור בהתמודדות עם הדילמות.
למה לריב מול מישהו אחר? זה מאוד אישי
נכון, הנושאים הם אישיים, אבל היועץ יודע לנתב את הוויכוחים למקום נעים, ריאלי ופרודוקטיבי יותר.
אחד הכלים העיקריים שבהם אני משתמשת בייעוץ הוא פתיחת ערוץ תקשורת חדש ונעים, מעין "מקום בטוח" בו אפשר "להגיד אחד את השני" בצורה מבוקרת. כל אחד יכול להגיד כ-ל מה שהוא מרגיש ובמקביל גם לשמוע. הכל.
מביך להגיע לבית של מישהו אחר ולדבר
אחד הדברים החשובים הוא להיות במקום שמאפשר לכם לחוש אווירה נעימה. במקרה זה, התפאורה בהחלט משפיעה. כשאי הנעימות הראשונית מתפוגגת, שיחה נעימה במקום ביתי וחמים, עם קפה ועוגיות, גורמת לגוף הקפוץ להשתחרר, גם כשעולים נושאים טעונים.
רחוק לי
כן, אני יכולה להבין למה "יום לימודים ארוך" של נסיעות, פקקים ובייביסיטר לילדים הופך את הייעוץ למשהו פחות זורם ומקשה על ההגעה ובעיקר על ההתמדה.
לכל האנשים שלא יכולים בקלות לצאת מהבית, ולאלה שגרים רחוק (אפילו בחו"ל) יש אפשרות להשתמש בייעוץ בווידאו. מדובר בפגישה לכל דבר, המתקיימת באמצעות שיחת וידאו אינטימית.
היתרון: היועץ נוכח בחדר כמו שצריך, ובני הזוג? הם יכולים להישאר עם הפיג'מה בבית.
בשורה התחתונה: גם אם חשבתם שמיציתם את כל המילים ולקשר הזוגי אין עתיד, יש סיכוי שדווקא היועץ הזר שבא מבחוץ יציל את המצב. ואם אפילו להיות עוד יותר אופטימיים? לעיתים המצב הרבה פחות גרוע מכפי שבני הזוג חווים אותו.
נעמה צובל - יועצת זוגית, מלווה במציאת זוגיות ומדריכת הורים. טל. 052-5555339. באתר:
http://www.naamatzobel.com באינסטגרם
https://www.instagram.com/naama.counseling