האם עומדת לקום בשנים הקרובות עיר מטרופולין נוספת בנגב כפתרון למשבר הדיור בארץ ולצפיפות האוכלוסייה במרכז הארץ?
בשבוע שעבר, במהלך ועידת הנדל"ן של דה מרקר בשיתוף עם בנק ירושלים, גילה יו"ר מטה התכנון הלאומי ויו"ר הוועדה לתשתיות לאומיות במינהל התכנון, שלומי הייזלר, כי "למרות לא מעט התנגדויות, אנחנו מקדמים כיום תכנון של עיר מטרופולין ענקית חדשה בדרום הארץ, שתהיה תל־אביב הבאה, מדרום לבאר־שבע. הרעיון הוא לבוא מאפס ולבנות את העיר הזו עם בתי חולים, אוניברסיטאות ומאות אלפי יחידות דיור דרך מכרזי b.o.t שנעשה עם היזמים. גם איגוד הקבלנים איתנו בדבר הזה".
3 צפייה בגלריה
באר שבע
באר שבע
באר שבע. "מטרופולין דרומית יש רק אחת"
(הרצל יוסף)
הייזלר גם התייחס בדבריו למעמדה של באר־שבע בהקשר הזה של בנייתה של עיר נוספת באזור וציין, כי "היום אנחנו למודי ניסיון ומבינים שלעשות דבר כזה בעיר קיימת, גם בבאר־שבע, זו משימה כמעט בלתי אפשרית. אי אפשר להתחיל להגדיל אותה בהיקפים משמעותיים על התשתיות שיש לה, האופי שלה, וההתנגדויות הצפויות מצד התושבים וראשי הרשויות".

"זו סתם אמירה"

ואכן, ההתנגדויות לא מאחרות לבוא. ראשי רשויות בנגב כבר הביעו השבוע את התנגדותם הנחרצת לרעיון הקמתה של עיר המטרופולין החדשה בנגב.
"מדובר באמירה הזויה של אנשים נעדרי חזון", אמר ל"מיינט באר שבע והנגב" ראש עיריית באר־שבע, רוביק דנילוביץ', "שחיים באזורים מרוחקים מהדרום ומנותקים לחלוטין מהמציאות הישראלית. מטרופולין דרומית יש רק אחת – העיר באר־שבע. חבל שרק כדי לתפוס כותרת אנשים מרשים לעצמם לומר דברים תלושים וחסרי אחריות. נשאיר לקובעי המדיניות להחליט מה נכון למדינת ישראל, לא על פי גחמה. שימשיכו לדבר, בשעה שאנחנו מקימים שש שכונות חדשות, את רובע החדשנות הבינלאומי, מאכלסים בקרוב את קריית התקשוב, בעיצומה של בניית הקמפוס הצפוני של האוניברסיטה ובהקמה של הקמפוס לארכיטקטורה בעיר העתיקה. אנחנו כבר במכרז להקמתו של בית החולים השני וקריית הביוטק, בשיווק של המרכז הלוגיסטי הדרומי והנגב פארק התיירותי ובתכנון של הרכבת הקלה המטרופולינית. בהצלחה למתוסכלים עם ה־b.0.t לעיר הדמיונית שהקימו על הנייר".
ראש עיריית דימונה, בני ביטון, בשיחה עם "מיינט באר שבע והנגב", הביע אף הוא את התנגדותו הנחרצת לרעיון הקמת עיר המטרופולין החדשה בנגב. "לפני שהולכים להקים עיר חדשה", הוא אומר, "שיחזקו את באר־שבע, את דימונה, את ערד, את ירוחם ואת ערי הלוויין של באר־שבע. יש לנו בדימונה 20 אלף דירות לבנות במסגרת הסכמי הגג. לפני שמתכננים עיר שישקיעו כסף לחיזוק הערים באזור".
כיצד אתה מגיב על אותה אמירה של יו"ר מטה התכנון הלאומי בדבר הקמת עיר המטרופולין החדש בנגב?
"אני נגד כל האמירות האלה של המתכננים. אנחנו, כראשי ערים, לא ניתן לזה לעבור ולא ניתן יד לכל מיני אמירות של מתכננים וגורמים תכנוניים שונים. נדרוש שקודם יישבו איתנו לדון בנושא הזה לפני שיוצאים בכאלה הכרזות".
"הרעיון של הקמת העיר החדשה", גורס ראש עיריית דימונה, "הוא בגדר של חזון אחרית הימים. זו סתם אמירה. זה לא רציני וגם לא ייצא אל הפועל. לתכנן ולהקים שכונה לוקח כעשר שנים. להקים עיר חדשה זה ייקח אולי 30 שנה. זה לא רעיון רציני".
גם ראש עיריית ערד, עו"ד ניסן בן חמו, מתנגד לרעיון. "הבעיה העיקרית בכל היוזמות שפתאום עולות שאין תוכנית סדורה אחת לפיתוח הנגב", הוא אומר, "כל ממשלה שנבחרת משנה תוכניות ומתכננת תוכניות חדשות. אני ממליץ לכל ממשלה ולכל מתכנן לדבר תחילה עם ראשי הערים בנגב. כולם אנשי מקצוע שיודעים היטב מה צרכי היישובים והתושבים שלהם, ובעיקר - יודעים שיש צורך להשקיע ביישובים הקיימים ולחזק אותם".

לדאוג להגירה חיובית

בעוד שיו"ר מטה התכנון הלאומי ציין בדבריו כי ארגוני הקבלנים תומכים ברעיון הקמת של עיר המטרופולין החדשה בנגב, מתברר כי לא כולם בקרב הקבלנים תמימי דעים עם אותו רעיון.
"אני נגד העמדה של התאחדות הקבלנים באשר להקמת העיר החדשה", מציין בשיחה עם "ידיעות הנגב" אלי אביסרור, יו"ר ארגון הקבלנים בנגב וממלא מקום נשיא התאחדות 'בוני הארץ', "יש לי עמדה עצמאית הנוגדת את התמיכה ברעיון הקמת עיר המטרופולין החדשה. לדעתי, באר־שבע צריכה להיות עיר המטרופולין של הנגב ויש להשקיע בה ולפתח אותה במקום להשקיע כספים רבים בהקמת עיר חדשה. יש לעשות הכל כדי שבבאר־שבע תהיה הגירה חיובית ולא שלילית, שיינתנו הטבות לתושבים ותמריצים למי שרוצה לעבור לגור כאן ולעודד אוכלוסיות לבוא ממרכז הארץ ולהתיישב בבאר־שבע. כאשר באר־שבע תגיע לאוכלוסייה של חצי מיליון תושבים, אפשר יהיה לדבר על עיר מטרופולין נוספת, מה גם שדימונה יכולה בהחלט להיות עיר המטרופולין הבאה בתור לפני שממהרים ורוצים להקים עיר מטרופולין נוספת".
הקמת עיר נוספת יכולה מצד שני לספק פרנסה ללא מעט קבלנים.
"אין שום סיבה להקים עוד עיר חדשה. יש להגדיל ולהשקיע בערים הקיימות. להקים עיר חדשה, זה להתחיל מאפס. אין לזה כל הצדקה. הרעיון הזה הוא בגדר של סיסמה ריקה מתוכן. באר־שבע היא עיר המטרופולין של הנגב והעוגן המרכזי של האזור ואת הכספים שרוצים להשקיע בהקמת עיר חדשה עדיף שישקיעו בבירת הנגב ולא באיזה רעיון שאין לו בכלל היתכנות ושהוא בכלל לא מעשי".

"מכת מוות כלכלית"

"לצערנו", אמר ל"מיינט באר שבע והנגב" דרור בוימל, מנהל תחום התכנון בחברה להגנת הטבע, "פרנסי מערכת התכנון והדיור שוב ממחזרים רעיונות שנכשלים, פעם אחר פעם, בדמות הקמת ערים וישובים חדשים בישראל. הטבע, החברה והכלכלה חוו אין ספור יוזמות להקמת יישובים חדשים אשר נכשלות בכל פעם מחדש בהשגת המטרות שעמדו בבסיסן".

הטענות נגד הקמת עיר מטרופולין חדשה:


> עיר כזו תחליש את באר־שבע ואת יתר יישובי האזור

> הקמת עיר שכזו תצריך השקעות עתק בתשתיות ותפגע בסביבה

> עיר שכזו מדרום לבאר–שבע עשויה להיות לא אטרקטיבית



מה באשר להקמת עיר מטרופולין בנגב בנוסף לבאר־שבע?
"ההצעה להקים מטרופולין, שיחליף את באר־שבע, אשר לא רק יהרוס ויחריב מאות אלפי דונמים ויצריך השקעות עתק בתשתיות, שיבואו על חשבון צרכיהם של כלל הציבור, אלא גם יביא מכת מוות כלכלית וחברתית לעיר באר־שבע ולכלל הערים בנגב".
אז מה הפתרון?
"הפתרון הנכון, הרצוי והראוי הוא הקצאת התשתיות הנדרשות לפיתוח הערים הקיימות כבסיס להגדלת מצאי יחידות הדירות בהן. החברה להגנת הטבע תפעל בכל הכלים העומדים לרשותה נגד היוזמה הרעה הזו. אנחנו בטוחים שראשי הערים ותושבי הדרום יהיו ראש החץ במאבק זה".
3 צפייה בגלריה
דוד בוימל
דוד בוימל
דוד בוימל
(דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)

"הרעיון להקים עיר מטרופולין חדשה", מציינת פרופ' נורית אלפסי, ראש המגמה לתכנון ערים באוניברסיטת בן גוריון ונשיאת האגודה הגיאוגרפית הישראלית, "הוא גרוע מאד. זה רעיון עם אפס נקודות זכות. אין ספק, שהקמתה של עיר חדשה תורמת בצורה פחותה ביותר לתוספת של יחידות דיור מול טיפול ביחידות דיור ביישובים קיימים. במקום להקים עיר חדשה עדיף לחזק את התשתיות הקיימות במרחב הציבורי ולהשקיע בעיבוי ושכלול המגורים ביישובים הקיימים".
הקמת עיר מטרופולין חדשה לא עשויה לפתח את הנגב, להפריח את השממה?
"ההיסטוריה מוכיחה שמטרופולינים קמים באופן ספונטני ולא באמצעות יוזמות ממשלתיות. בסין, למשל, הוקמו מטרופולינים והם הפכו ל'ערי שינה' שאף אחד לא רוצה לגור בהן. לייבא את הרעיון הזה לאזור הנגב, זו יוזמה לא נכונה. מטרופולינים קמים באופן ספונטני על אוסף של יוזמות. במקום להקים עיר מטרופולין יש לעבות מערכות קיימות. לזה יש יותר תוחלת. הייתי מצפה מהמדינה להשקיע יותר ביישובים קיימים מאשר ללכת על הקמת עיר חדשה. השקעה ביישובים קיימים תניב יותר בטווח קצר בכל התחומים. להקמת עיר מטרופולין חדשה אין עתיד. זו תהיה הקמה של יישות עירונית שתיאבק על חייה. זה רעיון שעוד עלול להגיע למצב של 'פיל לבן'. צריך גם להכיר את הדינמיקה העירונית. זה לוקח עשרות שנים לעיר כדי לייצר לעצמה מעמד של מטרופולין".

3 צפייה בגלריה
נורית אלפסי
נורית אלפסי
נורית אלפסי
(פרטי)
מה היית מציעה ליוזמי הרעיון הזה?
"בתהליכים כאלה של הקמת ערים יש הרבה סיכונים. אני מציעה למטה התכנון להשקיע באופן משמעותי בבאר־שבע, שיש בה כבר את התשתיות של בית חולים, אוניברסיטה, מכללות, תחבורה ציבורית ועוד, ולפתח אותה עוד יותר ולהפוך אותה לאטרקטיבית יותר במקום להקים מטרופולין חדש. צריך להרים את הראש ולראות איך נראים מטרופולינים שקמו לאורך ההיסטוריה".

קראו גם:

ממטה התכנון הלאומי נמסר בתגובה: "הקמת מטרופולין בדרום מהווה אינטרס לאומי שחייב לקרות למען תושבי מדינת ישראל ולא גחמה של מאן דהוא. הניסיונות הרבים להפוך את באר־שבע למטרופולין לא צלחו במשך שנים ואף כיום לא ניתנים היתרים לאלפי יחידות דיור בעיר. מובן מאליו, כי מדובר באירוע לאומי ואינטרס אישי כזה או אחר לא יהיה זה שלפיו ייקבעו החלטות מסוג זה. ללא קשר, נדגיש כי יש להמשיך ולחזק את העיר באר־שבע בכל הכלים העומדים לרשות הממשלה ולרשותו של ראש העיר".