המושג "חיי כלב" לא תופס, ככל הנראה, לגבי חמישה כלבים, ששהו עד כה בכלבייה העירונית בדימונה, והשבוע הם נשלחו לאימוץ בקנדה. מדובר במבצע של אימוץ כלבים כדי למצוא להם בית חם בחו"ל, כאשר השירות הווטרינרי העירוני בדימונה, בניהולה של ד"ר נטלי פורוסט, פעל להוצאת המבצע המיוחד הזה אל הפועל.
2 צפייה בגלריה
הכלבים לפני העברתם לקנדה
הכלבים לפני העברתם לקנדה
הכלבים לפני העברתם לקנדה
(צילום: עיריית דימונה)
ד"ר פורוסט נענתה לפנייתה של עמותת "תנו לחיות לחיות" לשיתוף פעולה עם עמותת "dog tails", המנוהלת על ידי דניאל וברוך שיינברג, שני ישראלים שהקימו גן עדן לחיות, מתוך מטרה לאמץ בין היתר גם כלבים מרחבי העולם, תוך שהם מאפשרים לכלבים לחיות בתוך בית מלון עם ספא, בפיקוח צוות וטרינרי וצוות המוציא אותם לטיולים בחיק הטבע.
היעד במבצע הנוכחי היה להטיס כ־30 כלבים ולצורך כך החל מרתון בתוך השירות הווטרינרי העירוני בדימונה באשר לבחירת הכלבים שיזכו להיות מוטסים לקנדה.
בשלב ראשון נבחרו חמישה כלבים, אשר בטרם הטסתם הם חוסנו נגד כלבת, הותקנו להם שבבים והם גם עברו הליך של עיקור וסירוס, ואף צוידו בתעודת בריאות עם יציאתם את הארץ. השבוע, במבצע מרגש, הסיעו עובדי השירות הווטרינרי העירוני את הכלבים לשדה התעופה, שם המתין להם נציג עמותת "תנו לחיות לחיות" על מנת להטיסם לקנדה, שם הם יועברו לאימוץ ויזכו לבית חם ואוהב. מדובר במחזור הראשון של כלבים שיוטסו לחו"ל במסגרת מבצע האימוץ, שצפוי להימשך גם במהלך החודש הקרוב.
למבצע הייתה שותפה גם מנכ"לית עמותת "תנו לחיות לחיות", יעל ארקין, שסייעה במימון הטיסה וארגון המבצע המורכב יחד עם עמותת "dog tails".
לדברי ד"ר פורוסט, "כמעט ואין לנו בדימונה אימוצי כלבים. המבצע הזה נועד לתת לכלבים שלנו עתיד טוב יותר. נענינו לפניית עמותת 'תנו לחיות לחיות' ושמחנו לעזור. זו תרומתנו לתת לכלבים, שהיו עד עכשיו בכלבייה, חיים טובים יותר. יש לנו בכלבייה העירונית כ־70 כלבים שטרם נמצא להם סידור של אימוץ. הכלבים הללו שוהים בכלבייה זה למעלה משנה. בעוד כשבועיים נטיס 15 כלבים נוספים לקנדה במסגרת מבצע האימוץ".

משוטטים ללא פתרון

דימונה רחוקה מלהיות העיר היחידה בארץ בה יש בכלבייה העירונית או בהסגרים השונים עשרות כלבים ללא אימוץ. אמנם עם פרוץ מגפת הקורונה ההסגרים התרוקנו לחלוטין, כאשר משפחות רבות מהנגב מיהרו לאמץ חבר על ארבע, אבל לאחר ביטול מדיניות הסגרים ועם חזרת המשק לפעילות רגילה, נרשמו ברחבי הארץ אינספור נטישות של כלבים, חלקם הוחזרו להסגרים, חלקם הוחזרו לעמותות, והיו גם מקרים בהם דווח על כלבים שננטשו הרחק מביתם.
"ההסגר המקומי מלא", מספרים פעילי בעלי חיים בבאר־שבע. "אלה כלבים שבהרבה מקרים לא מתאימים לאימוץ של משפחות. זה מעגל שחוזר על עצמו ועד שלא תהיה חקיקה משמעותית בעניין והגדלת תקציבים, אלפי כלבים בארץ יישארו בכלובים, יאבדו את שמחת החיים, יחיו בסטרס ולא יהיו מתאימים לאימוץ".

2 צפייה בגלריה
כלבים מוחזקים על ידי עמותה בדרום
כלבים מוחזקים על ידי עמותה בדרום
כלבים המוחזקים בעמותה מקומית בנגב
(צילום: הרצל יוסף)

על פי ההערכות, בישראל מומתים מדי שנה אלפי כלבים, ובכל המדינה ישנם עשרות אלפי כלבים משוטטים. מבחינת הרשויות מדובר בכאב ראש לא קטן. בחלק מהמקומות עשויים כלבים אלה להיות תוקפניים. כלב שנתפס ללא שבב מועבר להסגר העירוני, אבל במקרים רבים כלבים שנתפסים הם כלבים ביתיים שפשוט בתרחקו מבתיהם. במקרה כזה, בעלי הכלבים נדרשים לששלם קנס על מנת להוציא אותם מההסגר.
"הרבה יותר קשה לתפוס כלבים משוטטים", מסביר פעיל בתחום, "הם באופן טבעי יותר חשדניים ופחות מחפשים מגע וליטוף. לעומת זאת, כלבים ביתיים לא חוששים מבני אדם".
הכלבים שנמצאים בהסגרים הם לא בהכרח כלבים תוקפניים, אלא בכלבים שנמצאים זמן רב בהסגרים מבלי שנמצא להם אימוץ. על מנת לפנות מקום לכלבים חדשים שכל הזמן מגיעים, נאלצים הווטרינרים הרשותיים לבצע המתות של כלבים.
לפני כן הם מחפשים ללא הפסקה פתרונות לאותם כלבים: העברה להסגרים עם יותר מקום, חיפוש עמותות שיקלטו אותם, הוצאה לימי אימוץ ועוד, אבל ברוב המקרים המצוקה של מקום אחד היא גם המצוקה של מקום שני, ובעמותות רבות מדווחים על קשיים תקציביים או על מחסור באומנות.

לעורר מודעות

בעמותת "ערד לחי" מנסים למצוא פתרונות יצירתיים למצב. העמותה, שמטפלת גם בכלבים שנמצאים בשטח המדבר, הוציאה באחרונה לוח שנה בו תמונות יפייפיות של כלבי מדבר. הלוח הוצא בשיתוף האמנית דנה דרויש, המרכז לאמנות עכשווית בערד, מפעל הפיס ומתנ"ס ערד, כאשר כל ההכנסות ממכירת לוחות השנה הן תרומה להצלת כלבי מדבר.
"לא כל כלבי המדבר הם כלבי בר או פרא - חלקם כלבי משפחה, כמו שלנו יש בבית, כלבים חברותיים ועדינים שמחפשים יחס חם וצמאים למגע", נכתב בעמוד הפייסבוק של העמותה. "חלקם ננטשו, חלקם ברחו ממקומות מתעללים, ואחרים פשוט נולדו למציאות הזו - מציאות של שוטטות באזורי הנגב הפתוחים וחיפוש מתמיד אחר מזון, מים, מקורות מסתור וחיים טובים יותר".
הצילומים של דנה דרויש, שהוצגו בשנה שעברה בתערוכה מקיפה במרכז לאמנות עכשווית בערד, מופיעים בלוח השנה שנוצר בעקבות הקשרים שנרקמו בינה לבין פעילי העמותה.
"מבטה של דרויש על קהילת הכלבים הוא מבט חומל ואוהב", נכתב על ידי העמותה, "באמצעות לוח שנה זה אנו מבקשים לעורר את את המודעות לזכויות בעלי חיים בארץ ולתרום לשיפור מצבם העגום של כלבי המדבר באזור ערד". לינק לרכישת לוח השנה ניתן למצוא בעמוד הפייסבוק של עמותת "ערד לחי".