השבוע צוין היום הראשון של החורף ומחלות החורף, כמו השפעת וזן אומיקרון של הקורונה, מרימות את ראשן. עדות לכך הן מחלקות האשפוז במרכז הרפואי "סורוקה", ובייחוד מחלקות הילדים, שהולכות ומתמלאות במאושפזים. נכון לשבוע זה שיעור התפוסה במחלקות הילדים ב"סורוקה" הגיע ל־130–150 אחוז, שיעור חריג במיוחד, בהתחשב בכך שעונת החורף רק החלה.
5 צפייה בגלריה
עומס מחלקות ילדים סורוקה
עומס מחלקות ילדים סורוקה
עומס מחלקות ילדים סורוקה
(הרצל יוסף)
אם בעבר הלא רחוק השתמשו במטבע הלשון "הזקנה במסדרון" כדי לתאר את העומס ואת המחסור במיטות אשפוז בבתי החולים, הרי שבימים אלה מדובר במציאות של "התינוק במסדרון", כשלא מעט ילדים מוצאים עצמם מאושפזים במיטות המוצבות במסדרונות מחלקות האשפוז.

עלייה באשפוזי הילדים

בית החולים "סבן" לילדים במרכז הרפואי "סורוקה" משרת אוכלוסייה של יותר מחצי מיליון ילדים עד גיל 18 מכל אזור הנגב והדרום. בית החולים כולל את מיון הילדים מהגדולים בארץ ושלוש מחלקות אשפוז כלליות לילדים, ובהן כ־90 מיטות אשפוז.
בבית החולים מודים כי התקופה האחרונה אכן מתאפיינת בעומס חריג במיוחד בשיעורי האשפוז במחלקות הילדים. "במחלקות אלו ניתנים כל הטיפולים המתקדמים ביותר ברפואת ילדים על ידי צוותי רפואה מיומנים ברמה הגבוהה ביותר בארץ", מספר השבוע ל"ידיעות הנגב" מנהל בית החולים "סבן" לילדים ב"סורוקה", פרופ' דודי גרינברג. "בשנים האחרונות גדלה אוכלוסיית הנגב באופן משמעותי, ואיתה גם גדלה התפוסה במחלקות הילדים".
נראה שבימים אלה תמונת המצב במחלקות האשפוז לא מעודדת במיוחד.
"לאחר שהקורונה החלה לרדת, חזרו הנגיפים הנשימתיים כמו RSV ושפעת במלוא העוצמה כחלק מתחלואת חורף. אנו עדים בתקופה זו לתחלואה גבוהה בקרב תינוקות וילדים, גם בארץ וגם בעולם. מדובר בתחלואה הגורמת לאשפוזים מרובים עקב עלייה במקרים של דלקות ריאה וצורך במתן חמצן וטיפולים נוספים. בארצות הברית הנשיא ביידן קיבל פנייה מאיגוד רופאי הילדים האמריקאי לעזרה בבתי החולים לילדים ולבקשה להכריז על מצב חירום, כשהמחלקות שם בתפוסות של למעלה מ־90 אחוז".

"אנו עדים לתחלואה גבוהה בקרב תינוקות וילדים", אומר מנהל מחלקת הילדים ב'סורוקה', פרופ' גרינברג. "היא גורמת לאשפוזים מרובים עקב עלייה במקרים של דלקות ריאה וצורך במתן חמצן וטיפולים נוספים"


ומה המצב אצלנו ב"סורוקה"?
"כחלק מהתהליך הזה, אנו עדים בשבועות האחרונים לעומס גדול במחלקות האשפוז בבית החולים 'סבן' לילדים במרכז הרפואי סורוקה. שיעור התפוסה במחלקות הילדים בסורוקה עומד בימים האחרונים על בין 130 ל־150 אחוז. העומס בא לידי ביטוי במספר גדול של מאושפזים שמאלץ אותנו לאשפז ילדים גם במסדרונות במחלקות, מה שמייצר אי נוחות גם לילדים ולהוריהם וגם לאנשי הצוות. אנחנו כעת במצב של 'התינוק במסדרון' ולא רק 'הזקנה במסדרון'. אנו מורגלים באחוזי תפוסה גבוהים, במיוחד בחודשי החורף, אך לאחרונה קיים עומס חריג במיוחד".

"חסרות 200 מיטות"

באחרונה היו פרסומים שעסקו במצוקת האשפוז במחלקות הילדים ב"סורוקה" שבהם צוטטה אחות העובדת באחת ממחלקות הילדים בבית החולים. לדבריה של אותה אחות, "בימים האחרונים יש עומס מטורף עם כמות מטופלים לא פרופורציונלית לכמות הרופאים והצוות, ובמיוחד לא למיטות האשפוז במחלקות".
5 צפייה בגלריה
מיטות במסדרונות ילדים סורוקה
מיטות במסדרונות ילדים סורוקה
מאשפזים במסדרונות. מחלקת ילדים סורוקה, השבוע
(הרצל יוסף)
האחות שצוטטה תיארה גם מצב קיצוני שבו מניידים ציוד ממחלקה למחלקה בשל מצוקת האשפוז, כולל מכשירים הדרושים להנשמת ילדים, וכי עבודת הצוותים הרפואיים נעשית בתנאים קשים ביותר. "אנשי הצוות הרפואי מעניקים טיפול מקצועי לכל ילד ולכל ילדה גם בהינתן התנאים הקיימים", מציין פרופ' דודי גרינברג, "חשוב לי להדגיש, כי על אף האמור, אין מחסור בציוד רפואי, וכל ילד מקבל את הטיפול הראוי בהתאם למצבו הרפואי".
בצל המציאות הזאת, יש השנה היערכות מיוחדת בבית החולים?
"בשל המצב תגברנו בכוח אדם רפואי וסיעודי, ואנו עומדים לקראת פתיחתה של מחלקת ילדים נוספת לעונת החורף שאמורה להקל על העומסים באשפוז. בהזדמנות זו אני קורא לכולם להתחסן בפני תחלואת שפעת, גם ילדים וגם מבוגרים".
מצוקת האשפוז במחלקות הילדים בסורוקה היא פועל יוצא של הפערים הבלתי נסבלים בשירותי הבריאות הניתנים לתושבי מרכז הארץ בהשוואה לאלה שמקבלים תושבי הנגב והדרום המשוועים לשירותי בריאות שוויוניים.
"קיים פער מאוד משמעותי בין אזור הדרום לבין שאר אזורי הארץ במספר מיטות האשפוז לאלף תושבים", מציין פרופ' גרינברג. "כעת חסרות רק ברפואת ילדים למעלה מ־200 מיטות אשפוז כדי להשלים את הפער הזה. אין ספק שלאור התהליך של הגדלת האוכלוסייה, שהינה בעיקר אוכלוסייה צעירה, יש צורך בתוספת משמעותית של מיטות אשפוז לילדים בסורוקה, ועל המדינה להשקיע משאבים בבינוי מחלקות נוספות על התשתית הקיימת בבניין בית החולים לילדים".
5 צפייה בגלריה
מרכז רפואי סורוקה
מרכז רפואי סורוקה
"פער משמעותי בין אזור הדרום לבין שאר הארץ במספר מיטות האשפוז". מרכז רפואי 'סורוקה'
(הרצל יוסף)

מגמה מדאיגה

במקביל למצוקת האשפוז במחלקות הילדים בסורוקה, נרשמת בימים האחרונים גם עלייה בתחלואת השפעת אצל ילדים. גם אם לא כולם נזקקים לאשפוז, מדובר במגמה מדאיגה בהחלט.
"קיימים מספר דרכים למנוע או להוריד את רמת התחלואה של ילדים בשפעת החורף ובמחלות הקשורות לחורף ולמזג אוויר קר", אומר ד"ר סלמאן אבו פריחה, רופא מומחה בילדים ממרפאת "מאוחדת" בשכונה ו' החדשה בבאר־שבע. "בדרך כלל אני ממליץ למטופלים שלי מספר דרכים כמו לאוורר את הבית או את הדירה בבוקר שלאחר השינה וכמובן להתלבש בהתאם לעונה ולא לצאת מהבית ללא בגדים חמים שמתאימים למזג האוויר. עוד דרך טובה לחזק את הגוף של הילדים היא מתן ויטמין C שאמור להוריד את ההשפעה של המחלה במידה והיא מגיעה. במידה ויש ילד או ילדה חולים בבית, כדאי להוריו לחבוש מסכת פנים".

5 צפייה בגלריה
ד"ר סלמן אבו פריחה
ד"ר סלמן אבו פריחה
ד"ר סלמן אבו פריחה
(מאוחדת)
עוד מוסיף ד"ר אבו פריחה, "טיפ נוסף נוגע יותר למסגרות חינוך, גני ילדים ופעוטונים. על מנת למנוע תחלואה, כמובן שמשאירים ילד שלא מרגיש טוב בבית עד לבדיקת רופא ואישורו. הצוותים בגני הילדים חייבים לשמור על היגיינה, שטיפת ידיים עם מים חמים וסבון בין טיפול בילד אחד לשני כדי לא להעביר וירוסים וחיידקים שונים".
מה באשר לחיסונים?
"הדרך הטובה ביותר למנוע תחלואה בשפעת, שהיא מחלה מאוד קשה למרות שאנשים רבים מקלים בה ראש, הוא החיסון נגד שפעת. החיסון הוא היעיל ביותר במניעת תחלואה בציבור הרחב, כולל בילדים. היום קיימים מספר סוגים של חיסונים ומספר דרכים על מנת לתת אותו לילדים, גם בזריקה, אך גם באמצעות תרסיס. כרופא מומחה לילדים, אני חייב לציין שחיסון נגד שפעת הוא חובה מבחינתי לכל ילד כדי למנוע תחלואה קשה".

שיעורי התחסנות נמוכים

מבחינת נתוני ההתחסנות, ציינו השבוע בקופת חולים "מאוחדת" כי למרות התחלואה ההולכת ומתפשטת, שיעורי ההתחסנות, בייחוד בקרב ילדים, הם נמוכים בהשוואה לשנה שעברה.
על פי הנתונים, רק 10 אחוזים מהילדים תושבי הנגב, גילאי 0־5, לקוחות מאוחדת, התחסנו השנה נגד שפעת, ובקופת החולים עושים מאמצים רבים כדי להגביר את מודעות ההורים לחשיבות ההתחסנות של ילדים ומבוגרים.
בשל העלייה בתחלואה, מחוז הדרום בקופת חולים מאוחדת פתח במבצע של מתן חיסוני שפעת לצד חיסוני קורונה.
במאוחדת מציינים כי לחיסון נגד שפעת יש פרופיל בטיחותי גבוה בלי תופעת לוואי והוא ניתן בחינם ובלי צורך בהפניית רופא. החיסון, כך מדגישים בקופת חולים מאוחדת, מומלץ לילדים מגיל חצי שנה ויותר ולנשים הרות. גורמים רפואיים מסבירים כי החיסון מונע תחלואה קשה וסיבוכים בדרכי הנשימה, ואף מונע תמותה בקרב קבוצות סיכון. חשוב לציין שאפשר למנוע את המחלה בתנאי שהחיסון ניתן לפחות שבועיים לפני החשיפה.
על פי נתוני מכבי שירותי בריאות, נכון לשבוע זה, יותר מ־60 אלף מבוטחי הקופה באזור הנגב והדרום חוסנו עד כה נגד נגיף השפעת, כ־39 אחוז מהם בני 65 ויותר. גם במכבי מדווחים על שיעור התחסנות נמוך ביותר בקרב ילדים, ולפי הנתונים שיעור ההתחסנות בקרב ילדים מגיל 0 עד 5 עומד עד כה על שבעה אחוזים בלבד מכלל המתחסנים מבוטחי הקופה המתגוררים באזור.
"אנו נמצאים בעיצומה של תחלואת החורף, ובכללותה גם מחלת השפעת", מדגישה ראש מחוז הדרום במכבי שירותי בריאות, ד"ר רחלי מיזן. "זו עלולה להיות קשה ולהביא לסיבוכים שונים, בעיקר בקרב האוכלוסיות בסיכון. החיסון יעיל ובטוח ואנו ממליצים לכלל האוכלוסייה שטרם התחסנה, בדגש על אוכלוסיות בסיכון, כמו נשים בהריון, קשישים, חולים במחלות כרוניות וילדים, לגשת ולהתחסן במרפאות הקופה הפרוסות בכל רחבי הנגב והדרום כולו".

לא לזלזל בשפעת

"שפעת היא מחלה נגיפית קשה ומאוד מדבקת", מציינת ד"ר רבקה קבש־עסאי, רופאה מומחית ברפואת ילדים בשירותי בריאות כללית מהמרכז לבריאות הילד בתל־שבע. "המחלה מתבטאת בחום גבוה, בכאבי שרירים, בכאבי ראש, בשיעול, בנזלת, בחולשה ובהרגשה כללית רעה. עיטוש, שיעול ומגע ידיים שנגעו קודם לכן באף, בפנים או בחולה עלולים להעביר נגיפים עוד בשלב הדגירה כאשר אין עדיין חום ולכן הדרך הטובה ביותר להתגונן מפני שפעת היא פשוט להתחסן".
מי אמור להתחסן בעדיפות ראשונה?
"יש אוכלוסיות שהחיסון מומלץ להן במיוחד מחשש לסיבוכי המחלה. לדוגמה, תינוקות וילדים קטנים או חולים במחלות כרוניות. בדרך כלל ילד שחולה גורם להדבקת כל בני המשפחה, ולכן אנו ממליצים בכל שנה על חיסון שיגן על הילד ועל סביבתו. לנגיף השפעת יש יכולת מרשימה לשנות את תכונותיו הגנטיות, לכן בכל שנה מפתחים חיסון נגד שפעת שהוא ייחודי לסוג השפעת שמצפים לו באותו החורף. השנה, לשמחתנו, יש עלייה במספר המתחסנים הצעירים לעומת השנה שעברה".
5 צפייה בגלריה
חיסון שפעת
חיסון שפעת
"ילד חולה בבית גורם להדבקת כל בני המשפחה". חיסון שפעת
(שאטרסטוק)
על פי הנתונים, התחסנו עד היום כ־15 אחוז ממבוטחי שירותי בריאות כללית בני 0–17 במחוז הנגב והדרום. בבאר־שבע וביישובי הלוויין, עומר, להבים ומיתר, התחסנו כ־13 אחוז מאותה קבוצת גיל, קרי כ־6,000 ילדים ובני נוער. הנתונים של כללית מראים עוד שרהט מובילה בשיעור ההתחסנות בקרב ילדים באזור עם 16 אחוזי התחסנות, שהם כ־7,000 ילדים. ב'כללית' מציינים כי בכפרים הבדואיים נרשמת השנה עלייה עקבית באחוזי המתחסנים לעומת השנה שעברה בזכות ניידת החיסונים המגיעה לישובים המרוחקים יותר ומנגישה את השירות עבור מי שאינו יכול להתנייד בקלות למרפאות.
"צוותי המרפאות והסיעוד משקיעים גם השנה, כמו בכל שנה, מאמצים רבים בהעלאת המודעות לחשיבות חיסוני השפעת", מציינת מנהלת הסיעוד במחוז דרום של שירותי בריאות כללית, אתי רפאלוביץ. "הדרכים היצירתיות נושאות פרי ויש עלייה במספר המתחסנים. מזג האוויר החמים שבחוץ, נכון לעכשיו, עלול להטעות. החורף עוד יגיע ומומלץ להתחסן בהקדם. הנתונים בימים האחרונים כבר מראים שיש עלייה בתחלואה".