בעיני לא מעט אוהדים, עתידה של הפועל באר־שבע כגורם מרכזי בצמרת ליגת העל בשנים הקרובות הוא לוט בערפל. המערכת הניהולית והמקצועית וגם הבעלים, אלונה ברקת סופגים ביקורות רבות על המצב בו נמצא המועדון שרק לפני שנה נחשב למוביל בישראל.
5 צפייה בגלריה
ברק בכר. יפיק את הלקחים מהעונה הנוכחית? צילום: עוז מועלם
ברק בכר. יפיק את הלקחים מהעונה הנוכחית? צילום: עוז מועלם
ברק בכר. יפיק את הלקחים מהעונה הנוכחית? צילום: עוז מועלם
עונה רצופת בעיות מקצועיות וניהוליות שגרמה לבאר־שבע לרדת ברמת ההרתעה למצב שבו מכבי נתניה מגיעה ל'טוטו-טרנר' ולוחצת את האלופה היוצאת במשך רוב דקות המשחק ומשיגה ניצחון משכנע מאין כמוהו. להתחיל מחדש
רבים מאוהדי הקבוצה חוששים שהמוצר שנקרא הפועל באר־שבע של ברק בכר כפי שהתרגלו אליו בשנים האחרונות הוא פג תוקף, אבל הקבוצה לא צריכה לטעמם ניעור, אלא ריסטרט שמכבה את המערכת ומאתחל אותה מחדש.
"די, יש יותר מדי דברים מוזרים והתנהלות שנראית לא מקצועית העונה במועדון", כתב אחד מהם בקבוצת פייסבוק שמאגדת כמה אלפי אוהדים אדומים שמיואשים מהמצב אליו נקלעה הקבוצה אחרי ההפסד למכבי נתניה בראשון האחרון.
"לא יכול להיות שיחתכו פה את התקציב בחצי בלי לעשות לכך הכנה מתאימה מבחינה מקצועית", הוסיף אותו אוהד, "לא יכול להיות שלא נדע מה יהיו המטרות של הקבוצה ואיזו קבוצה בכלל אלונה רוצה לראות פה", הוא כתב וזכה לכמה עשרות תגובות חלוקות מהקוראים.
5 צפייה בגלריה
אלונה ברקת עם צלחת האליפות. רפי שטרית: "כרגע הכל לוט בערפל". צילום: הרצל יוסף
"שלא תטעו", המשיך הכותב. "גם עם ברק (בכר, כ.ק.) יש חוסר וודאות גדולה. אל תחשבו שהוא בטוח נשאר פה והכל כרגיל. בכלל לא בטוח שברק אחרי עונה רעה מאוד ירצה לעשות פה עוד עונה עם זרים שבאים מליגה שנייה בספרד. לא מאמין שירצה שוב לסיים במקום הרביעי בטבלה. הוא ירצה לשקם את השם שלו אחרי הכישלון שנדבק בו העונה. הוא גם דיבר על זה בעצמו".
גם את האפשרות שבכר שחתום כאן לעוד שלוש עונות, יבקש לסיים את תפקידו, עולה על הפרק מבחינת הפסימיים שבאוהדים למרות שהמאמן כבר הצהיר לא פעם שהוא ימשיך בתפקידו.
אולי המחזיקים בדעה זו צודקים ואולי פחות. מה שבטוח הוא שיש להם אופוזיציה לא פחות חזקה בקרב הקהל שמבחינתם הדברים שונים מעט. בעיני רבים אחרים ממחזיקי המנוי ב'טוטו־טרנר', שום דבר לא השתנה בצורה קיצונית מכיוון שהמועדון עדיין נמצא תחת שליטה של משפחת ברקת, מאומן על ידי ברק בכר ומנוהל על ידי אסי רחמים. מבחינתם הדברים ברורים. יש למועדון תכניות ארוכות טווח ושום דבר יוצא דופן לא קרה העונה.
המבחן של בכר
גם האמונה בברק בכר נסדקה לא מעט בשל העונה האחרונה והביצועים של המאמן. לא רק הקטע המקצועי מתחיל להטריד את אוהדי הקבוצה אלא בעיקר הדברים שבכר אומר במסיבות העיתונאים ובראיונות הקצרים שלו אחרי משחקים הם שמציקים ללא מעט אנשים.
5 צפייה בגלריה
עדן בן בסט. בקבוצה ירצו להשתחרר מהחוזה שלו. צילום: יוסי דוס סנטוס
עדן בן בסט. בקבוצה ירצו להשתחרר מהחוזה שלו. צילום: יוסי דוס סנטוס
עדן בן בסט. בקבוצה ירצו להשתחרר מהחוזה שלו. צילום: יוסי דוס סנטוס
"איך יכול להיות שבמסיבת העיתונאים ברק אומר על עדן בן בסט שהיה הכי טוב באימונים והוא בעצמו לא נותן לו דקה של משחק?", שואל אוהד כועס של באר־שבע שמחפש תשובות ולא מוצא. "פתאום בן בסט נפצע, חולה או לא מרגיש טוב. ומה עם ההחלטה לייבש את ג'ון אוגו ולתת לו יחס גרוע אחרי כל השנים האלה שהוא היה חצי אלוהים בשביל האנשים ביציע? בחירת השחקנים שלו מזעזעת וזה כבר לא סוד שעם זרים הוא לא יודע לבחור כמו שצריך".
"אותם אנשים שלא מאמינים בברק לא הביאו שלוש אליפויות רצופות", משוכנע ויקו חדד שראה כבר הכל בכדורגל הישראלי בכלל ובבאר־שבע בפרט, "אני בטוח שהוא יבנה סגל חדש שמתאים להפועל באר־שבע ולשיטה שלו, שיהיה בו את המרקם החברתי לו זקוק המועדון. גם בגזרת הזרים חייבים לעשות מאמץ ולהביא זרים אחרים ואיכותיים יותר כי זה מה שעשה את ההבדל למעשה בין באר־שבע של שלושת האליפויות ולבין הקבוצה של העונה. עם כל הכבוד לשחקנים הישראלים המובילים, הזרים של הקבוצה היו מעל הליגה וסחפו וסחבו את כל היתר".
אחרי עונה כל כך רעה מבחינתו האישית ומבחינת הקבוצה, בכר יסכים להמשיך ולקחת סיכון שהקבוצה שוב תעבור עונה רעה? "אם הוא ירצה להמשיך, מבחינת המועדון והמערכת הוא חייב להמשיך. מי שלא מבין את זה, לא מבין כדורגל. ברק מכיר את הסביבה ואת המועדון. זה לא שיש מאמנים ברמה גבוהה שעומדים פה בתור. יש בארץ אולי שלושה או ארבעה מאמנים טובים. כל השאר גנבי דעת. הוא אחד מתוך השלישייה הזאת. אז מה זה משנה את מי תביא? תיפול בכל מקרה. ברק מאמן שיודע לעבוד עם הטכנולוגיה החדשה, יודע לנתח משחקים. שומר על פרופיל נמוך ולא מסתכסך עם אנשים וגם כשיש בעיות אתה לא תראה שחקן של הפועל באר־שבע מלכלך על המועדון בתקשורת ויוצא נגדו. הוא יודע לעבוד כמו מקצוען מודרני".
אז הוא יישאר? "אני לא מפקפק בכך שהוא יישאר אבל הכל תלוי בו. אם יגיד שהוא נשאר הוא יהיה המאמן של הפועל באר־שבע. אם ירצה ללכת אלונה צריכה לשכנע אותו להישאר".
יש לא מעט אנשים שטוענים שהכישלון והעונה הרעה רשומים בעיקר עליו. "איזה עונה רעה? הוא עשה עונה גדולה ואם יעשה אירופה בכלל. בואו נהיה מציאותיים. אי אפשר לקחת אליפות כל עונה".
לא ליטשו את היהלום
בשבועות האחרונים הפך קשר מ.ס. אשדוד, דן ביטון, לאחד השמות החמים בשוק ההעברות הישראלי. שמו של השחקן המצוין בן ה־23 שגדל בהפועל באר־שבע נקשר כמועמד להצטרף לבית"ר ירושלים ולמכבי תל־אביב.
5 צפייה בגלריה
דן ביטון (מימין). הקבוצות הגדולות בישראל מחזרות אחריו. צילום: ראובן שוורץ
דן ביטון (מימין). הקבוצות הגדולות בישראל מחזרות אחריו. צילום: ראובן שוורץ
דן ביטון (מימין). הקבוצות הגדולות בישראל מחזרות אחריו. צילום: ראובן שוורץ
בהפועל באר־שבע העריכו השבוע שהסיכויים שדן ביטון יחזור לקבוצת האם שלו נמוכים. לקבוצה אמנם יש זכות ראשונים לרכוש את השחקן אבל לא מתכוונים לפתוח במלחמת מחירים עם יתר המועדונים שמעוניינים בו, אבל חשוב לציין שהעלויות הללו היו נמנעות אם בבאר־שבע היו שומרים על היהלום שגדל במחלקת הנוער שלה.
בקבוצה העריכו השבוע שבאשדוד מדברים על סכומים של למעלה משני מיליון שקלים שיידרוש ג'קי בן זקן עבור השחקן. ביטון, אחרי שפרץ במדי המועדון בו גדל, עבר תחילה בהשאלה לאשדוד במסגרת העסקה בה עבר מיכאל אוחנה לבאר־שבע וזאת כדי לאפשר לו לקבל יותר דקות משחק בבוגרים.
בהמשך במסגרת עסקת העברתו של חאתם עבד אלחמיד, ביטון כבר עבר לאשדוד לצמיתות. ההערכה היא שבתמורה לביטון, כמיליון שקלים קוזזו מעלות כרטיסו של אלחמיד לטובת באר־שבע.
לאור השמועות על עתידו של הקשר, גורמים בכירים בבאר־שבע ניסו להסביר השבוע את ההיגיון מאחורי ביצוע העברתו של אלחמיד שנעשתה בסיטואציה לא פשוטה עבור המועדון. היה אז צורך דחוף להתחזק בבלם בעקבות הפציעה של מיגל ויטור. "היינו אז עם הגב אל הקיר", אומרים במועדון. "ואנשי אשדוד התעקשו והתנו את ביצוע העסקה ברכישת כרטיסו של דן ביטון".
בניגוד אולי למה שהיה אפשר לחשוב, בבאר־שבע לא מצטערים. "זאת היתה המציאות", אומרים שם. "מצד אחד הצורך המיידי בהחתמת בלם ומצד שני היה לאפשר לשחקן לקבל יותר דקות מאשר הוא יכול היה לקבל בקבוצת צמרת".
5 צפייה בגלריה
מיכאל אוחנה. ביטון הושאל לאשדוד במסגרת העסקה שלו. צילום: הרצל יוסף
חשוב לציין כי בסביבתו של ביטון ידעו לספר כי בשיחות פרטיות הקשר מודה שהוא ישמח מאוד לחזור הביתה. "חזרה הביתה דרך הדלת הקדמית תהיה הגשמת חלום גדול", אומרים מקורבים לשחקן. בהפועל באר־שבע מודעים לכך אבל מבהירים שיהיה קשה עד בלתי אפשרי לממש את חלומו.
"זה לא סוד שהפועל באר־שבע צריכה לבצע מהפכה גדולה בסגל לקראת העונה הבאה", אמר השבוע פרשן הכדורגל אורי אוזן, "אם אני מהאנשים שמקבלים את ההחלטות במועדון דבר ראשון הייתי מחזיר את דן ובונה סביבו את השלד שהוא יהיה המוביל של המהפכה. זה גם שחקן בית, גם כשרון גדול, שחקן שהשתפשף נהדר באשדוד ואם יחזור הביתה זה יהיה מסר גדול לאוהדים".
יהיה קשה כלכלית לבצע את המהלך.
"שמעתי. יש יחסים טובים בין שני המועדונים ותמיד אפשר למצוא את הנוסחה הנכונה. לבאר־שבע יש מספיק שחקנים להציע לאשדוד ואם צריך גם להוסיף כסף. מבחינתי החזרתו של דן היא בבחינת הבסיס והעוגן לשינויים שבאר־שבע צריכה בעונה הבאה. בעיניי, באר־שבע דווקא התנהלה נכון כשאפשרה לדן לצאת לקבל דקות ובמה במקום אחר. לא כל אחד יודע לקחת את ההזדמנות ודן עשה את זה בגדול. אני מאוד מחזיק ממנו ככדורגלן מגוון שהתקדם בצורה טובה מאוד והוא אחד הטובים היום בתפקידו".
מהפכה בסגל
כאמור, גם בכר מבין שהקבוצה שלו זקוקה לשדרוג ושינוי עמוקים בקיץ הקרוב. השאלה היא כיצד הנהלת המועדון תצליח לשחרר שחקנים שלא מתאימים לקבוצה ומדובר בלא מעט שחקנים עם חוזה כבד כדי לקבל תקציב ראוי יותר שיגיע לעריכת השינוי בסגל?
שחקנים כמו עדן בן בסט, חן עזרא, אריק סאבו, נייג'ל האסלביינק ואחרים חתומים על חוזים ארוכי טווח וגם אם בבאר שבע ירצו לשחרר אותם, הם יצטרכו למצוא להם קבוצות שייקחו את החוזה הגדול שלהם וזאת לא תהיה משימה פשוטה בכלל.
"אני חושב שהמציאות החדשה דווקא מציעה לבכר אתגר חדש", מנתח ניר צדוק מעיתון 'הארץ', "זה גם מעניק לכל הקבוצה "נסיבות מקלות", זה נותן לה קונטקסט שונה לגמרי, וגם הצורך לבנות קבוצה מחדש מאפשר התחדשות ואתגר חדש שכנראה לא היה קורה אם לא הקיצוץ המדובר".
איך אפשר לעשות את זה וגם להיאבק על התואר? "אני לא רואה את באר־שבע נאבקת על התואר בעונה הבאה כך שהמבט לא צריך להיות מכוון לשם. אם יכוונו בצורה לא ריאלית, יפסידו את מה שכן אפשר להשיג שזה בסיס חדש, דילול הסגל, שחרור מי שלא מתאים, וצירוף זרים חדשים".
איך שולטים ברמת הציפיות שיהיו בוודאי לאוהדים? "על הציפיות קשה לשלוט כי לא הקבוצה קובעת אותם אלא האוהדים וההיסטוריה הקרובה. אפשר רק לקוות שאוהדים יבינו שהמציאות מעט השתנתה, אבל שכן יסמכו על מי שהוכיח כבר שהוא יודע מה הוא עושה גם אם הוא לפעמים טועה. אני חושב שצריכים להתחיל מהזרים. להיפרד מוויטור עם כל הצער, ולהתחיל לחשוב במונחים של בניה מאפס. לחפש שחקנים עם ניסיון או ערך מוסף כמו שהיה להובאן ולקוות שגם החלק של הכדורגל יהיה בהתאם לרזומה. תביא כסף - יבוא רכש. אם אין כסף, שזה גם מותר, יהיה פחות רכש. אני מניח שמי שמחליט להוציא פחות כסף לוקח גם בחשבון שפחות כסף ייכנס".
עוד לפני שברק בכר יכין את העונה הבאה, הקבוצה שלו תתארח הערב (21:00) אצל מכבי חיפה ותמשיך בקרב על מקום באירופה.