4 צפייה בגלריה
בן שהר. צילום: הרצל יוסף
בן שהר. צילום: הרצל יוסף
בן שהר. צילום: הרצל יוסף
אחרי שעונת 2018/19 תסתיים והליגה תצא לפגרה, אחת הסוגיות הבוערות שבוודאי תעלה על סדר היום בקיץ הקרוב ותעסיק שעות רבות את אנשי הפועל באר־שבע תהיה קרוב לוודאי עתידו המקצועי של חלוץ הקבוצה בן שהר.
כבר בקיץ שעבר וביתר שאת לקראת תום מועד העברות בספטמבר שמו של שהר נקשר עם מעבר לקבוצה אחרת. מכבי חיפה, מכבי תל־אביב וגם בית"ר ירושלים הוזכרו כמועמדות לקלוט את החלוץ המרכזי של הפועל באר שבע והוא אף איבד את המקום שלו בסגל של ברק בכר.
היה בדרך החוצה המאמן העדיף את עדן בן בסט, גיא מלמד ואפילו את מוחמד גדיר על פניו של שהר שהתייבש ביציע כששניים מהשחקנים הללו כבר לא נמצאים במועדון והשלישי רואה בעיקר את הספסל.
תחילה בקבוצה הסבירו כי ההחלטות של בכר הן מקצועיות נטו, אך לאחר מכן הקבוצה שינתה גרסה ומנכ"ל המועדון, אסי רחמים, הודה במסיבת העיתונאים כי בהנהלת האלופה לא רואים בעין יפה את ההתבטאויות של מקורביו על הרצון להעביר את החלוץ לשורות בית"ר ירושלים, רצון שהוכחש נמרצות על ידי הצד של שהר.
"מעולם לא ביקשתי לעזוב את המועדון", כתב אז שהר בדף האינסטגרם שלו כדי לתת גרסה משלו לאירועים. "יש לי חוזה בהפועל באר־שבע ואני שחקן הקבוצה. כל התבטאות מכל גורם אחר או 'מקורביי' לא משקפת את דעתי או רצוני", הבהיר החלוץ.
בעולם עסקים מתוקן, השחקן שמחזיק בחוזה שאמור להסתיים רק בעוד ארבע עונות אמור להיות אחד הבאנקרים בבניית הסגל שינסה לנשל בעונה הבאה את הצהובים/כחולים מתואר האליפות אך בכדורגל, כך למדנו לא פעם מהעבר, לא כך הם פני הדברים.
בכדורגל, ובמיוחד בכדורגל הישראלי, החוזה תקף רק עד שאחד הצדדים מחליט שהוא כבר לא. בכדורגל המודרני להחזיק שחקן ב'כוח' בקבוצה בה הוא לא מעוניין להמשיך גם אם הוא מחזיק בחוזה תקף ע"ע פיליפה קוטיניו וליברפול, הוא עניין שלא מחזיק מים.
בסופו של דבר ואחרי שהתקפת האדומים לא הצליחה לנצח בחמשת המשחקים הראשונים של העונה, שהר חזר להרכב והחזיר בשני שערים בניצחון 1:4 על מכבי פתח־תקווה ומאז הוא החלוץ המוביל של הקבוצה.
שוק החלוצים הישראלים לא משופע בשחקנים שמצליחים שנה אחרי שנה לכבוש במספרים דו ספרתיים. בן שהר הוא אחד מהם והוא ללא ספק אחד הטובים שבהם בשנים האחרונות. יכולת הכיבוש של החלוץ בן ה־29 שסוגר כאן את עונתו הרביעית, אפשרה לאדומים לטפס מהמקום בטבלה בו קבוצות נלחמות נגד הירידה למצב שבו היא מתבססת במקום שמבטיח השתתפות באירופה בעונה הבאה.
4 צפייה בגלריה
בן שהר (משמאל) חוגג עם קבהא. צילום: הרצל יוסף
בן שהר (משמאל) חוגג עם קבהא. צילום: הרצל יוסף
בן שהר (משמאל) חוגג עם קבהא. צילום: הרצל יוסף
השכר יכביד? שהר נחשב בסך הכל לאחד השחקנים האהובים על הקהל האדום ואחד הברגים המרכזיים בחדר ההלבשה. הוא טיפוס שמרבה לחייך ומכניס לא מעט שמחת חיים לרוטינה הלא פשוטה שעוברת על שחקני כדורגל במהלך העונה. הוא הראשון לתקוע את העוגה בפרצוף של חתן יום ההולדת בחדר ההלבשה שהפכה לסוג של מסורת אצל שחקני הפועל באר־שבע. הוא תמיד יקח על עצמו את המשימה להסביר תוצאה לא טובה, אך לא ינסה לגנוב את הפוקוס משחקנים אחרים כשהקבוצה רצה ומנצחת.
מחלוץ שלא מוצא את מקומו ונודד בין קבוצות ברחבי אירופה, בבאר־שבע שהר סוף סוף מצא את הנחלה ואת ההצלחה המקצועית הכי גדולה שלו בקריירה. הוא הפך לחלק אינטגרלי מהשושלת שבנה ברק בכר שהיה זה שהחתים אותו בעונתו הראשונה בנגב.
רק בחורף שעבר שהר האריך את החוזה שלו בקבוצה בחמש עונות נוספות. הצהרה לא רגילה מצד אלונה ברקת שהעניקה לחלוץ חוזה של כחצי מיליון דולר לעונה וקשרה את עתידו בבירת הנגב, אך הנושא הכלכלי, בסיטואציה הנוכחית הופך למעמסה כבדה מאוד על התקציב של הקבוצה שככל הנראה יקוצץ בעקבות חוסר ההצלחה העונה.
"אני לא מבין את הדיבורים על פרידה מבן שהר", טוען השבוע חלוץ העבר אלון מזרחי. "הפועל באר־שבע כבר החתימה בשנים האחרונות חלוצים בסכומים גבוהים מאוד ובשכר לא מבוטל ולא קיבלה מהם את התרומה שהיא קיבלה מבן. זה לא רק שבן מצליח זו השנה הרביעית ברציפות להבקיע מספר דו ספרתי של שערים זה גם העובדה שהוא נמצא בקבוצה טובה עם שחקנים טובים וצוות מקצועי שכל הזמן עובד, לומד ומפיק לקחים כדי לגרום לשחקנים לשחק יותר טוב".
"מעבר לשנים בבאר־שבע ועוד עונה אחת יחסית מוצלחת בהפועל תל־אביב", המשיך מזרחי, "שהר לא הצליח להטביע חותם בשום מקום שבו הוא שיחק והוא היה בלא מעט קבוצות עד שהתביית על באר־שבע וזה אומר שהוא נמצא במקום שבו הוא בא לידי ביטוי בצורה הטובה ביותר בעיניי".
"מעבר לכך, ברור שבן עושה עבודה טובה שנובעת מעבודה קשה ורצינית באימונים. את פירות העבודה הזאת רואים בהתקדמות שהוא עשה בשנים האחרונות. והקשר המוצלח בין בן שהר להפועל באר־שבע הוא דו־צדדי", קובע מלך השערים בכל הזמנים של הכדורגל הישראלי.
4 צפייה בגלריה
אלון מזרחי. צילום: אורן אהרוני
אלון מזרחי. צילום: אורן אהרוני
אלון מזרחי. צילום: אורן אהרוני
תפוקה מקצועית מצד שני, חלוץ ברמתו חייב לשפר את אחוזי ניצול המצבים שאליהם הוא מגיע. העונה, ההחמצות שלו לא פעם הוציאו מדעתם אלפי אוהדים ביציע ובבית מול מסך הטלוויזיה. יכולת הכיבוש של החלוץ אינה ניתנת לערעור, אך מספר השערים שלו היה חייב להיות גבוה אף יותר אילו שהר היה מנצל את המצבים שאליהם הוא מגיע בצורה יותר טובה.
מאמן הכדורגל חיים סילבס שמכיר מצוין את החלוץ מהשנים בהן עבד כמאמן בליגת העל, מנתח כי את העובדה שהפועל באר־שבע נוהגת לכבוש את מירב השערים שלה העונה במחצית השנייה, ניתן לייחס ליכולותיו הפיזיות של החלוץ.
"הנתון הזה אומר ששהר מצליח להתיש את ההגנות של היריבות וגורם להן להיות פחות יעילות בשליש האחרון של המשחק", אומר סילבס, "לפעמים אנשים אומרים ש'הנה הוא הבקיע דרדל'ה מקרוב שכל אחד היה מבקיע', אבל זאת לא האמת. שהר מצליח להבקיע כי הוא כל הזמן עושה תנועה גם ללא כדור ועושה ספרינטים. השחקן לא נח לרגע בכל דקה שבה הוא נמצא על הדשא. בסוף הוא בא על שכרו".
עם זאת, סילבס מסמן גם מספר נקודות חולשה של החלוץ. "אם היו לו איכויות מסוימות בן לא היה חוזר מאירופה", מוסיף הפרשן. "לצורך העניין, הוא לא ערן זהבי כי יש ביניהם פער בקור הרוח מול השער, בטכניקה, באחד על אחד שכמעט שאין לו, אבל כפי שאמרתי, העוצמות, המהירות, העבודה והרעב שלו הופכים את בן לחלוץ טוב עם מאזן דו ספרתי של שערים כמעט בכל שנה".
סילבס מאמין שגם היכולת של שהר להתאושש ממשחקים לא טובים ולהתגבר על מכשולים מנטליים הופכת אותו לשחקן שחייב להישאר אצל האדומים. "היום בן הרבה יותר בשל מבחינה מנטלית", ממשיך סילבס, "כלומר גם אם הוא חווה תקופה פחות טובה כמו בתחילת העונה, המשבר נמשך שבוע או שבועיים ולא יותר מכך".
"בן יודע להביא את עצמו חדש ומוכן למשחק גם אחרי ימים פחות טובים, החמצות או עניינים לא פתורים מול המועדון. זה לדעתי יתרון משמעותי שיש לו על פני הרבה חלוצים. העניין הזה הוא התשובה לשאלה איך אחרי כל מה שהוא עבר בתחילת העונה, הוא הצליח להרים את עצמו ולהבקיע כבר 14 שערים בליגה", סיכם סילבס.
4 צפייה בגלריה
חיים סילבוס. צילום: אבי רוקח
חיים סילבוס. צילום: אבי רוקח
חיים סילבוס. צילום: אבי רוקח
שקט תעשייתי יש להניח שאולי כלקח מהאירועים בפגרת הקיץ, בסביבתו של החלוץ ישמרו מעתה על שקט תעשייתי מבלי להתערב בענייניו מול הפועל באר־שבע. בתקופה הלא טובה בה שהר התקשה למצוא את הרשת במשך חודשיים, מקורביו ידעו לספר כי אחרי סגירת חלון ההעברות בינואר והתבהרות התמונה להמשך העונה, שהר יחזור להבקיע במספרים שאליהם הוא הרגיל את האוהדים ולמען האמת, זה בדיוק מה שקרה.
"בן היה זקוק לביטחון שבונים עליו", אמרו אז וצדקו. עם זאת, בסביבתו של שהר שומרים על צניעות ולא יוצאים מהכלים בעקבות ההצלחות האחרונות של בן. מקורביו מספרים השבוע כי הוא חווה כעת תקופה מצוינת, הוא מרגיש טוב ויש לו קודם כל סיפוק רב מכך שהוא תורם להצלחת הקבוצה.
השבוע, אחרי צמד נוסף בליגה מול בני יהודה שהר נכנס לרשימת 100 הכובשים הגדולים בכדורגל הישראלי (למרות שהוא משלים בישראל רק את העונה החמישית שלו - כ.ק.) והתבסס במקום השמיני והמכובד בין עשרת המבקיעים הכי פוריים של הפועל באר־שבע בכל הזמנים (ראו טבלה מצורפת), אבל בסביבתו של שהר סיפרו שהוא לא מאבד את הראש מהסופרלטיבים שמורעפים עליו כעת.
"בן נמצא כבר לא מעט שנים בכדורגל", אמרו בסביבתו של החלוץ. "הוא שומר את הרגליים שלו על הקרקע ולא ייתן להצלחה להסיט אותו מהדרך. מבחינתו חשובה מאוד ההמשכיות והוא ימשיך לעבוד קשה כדי לתת את הכל על מנת לשמור על מעמדו ולהמשיך להצליח".