5 צפייה בגלריה
אלונה ברקת. צילום: הרצל יוסף
אלונה ברקת. צילום: הרצל יוסף
אלונה ברקת. צילום: הרצל יוסף
"אני רוצה להוביל את המהפכה שעשינו בתחום הכדורגל ולקחת אותה לתחומים שונים בדרום כמו תעסוקה, ביטחון אישי, בריאות וחינוך", פתחה השבוע הבעלים של הפועל באר־שבע והמועמדת לכנסת מטעם מפלגת "הימין החדש", אלונה ברקת, את הראיון ל"ידיעות הנגב".
"הכדורגל הוכיח שאם יש אנשים שחולמים ויש תשוקה, אז הדרום יכול להתמודד עם המרכז. לקח לנו שנים לשבור את תקרת הזכוכית והצלחנו, אז צריך למצוא את אותם אנשים עם הניצוץ בעיניים שיכולים לעשות את זה".
רוצה להשפיע ברקת הדהימה לפני חודש וחצי את עולם הכדורגל וגם את העולם הפוליטי כשהחליטה לשים את ענייני הקבוצה בצד ולנסות להשפיע בכנסת כשנענתה להצעה של נפתלי בנט ואיילת שקד. עכשיו מבהירה ברקת שהמטרה שלה היא להיות השרה לפיתוח הנגב והגליל.
איך מבצעים את הדברים הללו הלכה למעשה? "הטבות המס שניתנות לצפון הם ליישובים שנמצאים במרחק של תשעה קילומטרים מהגבול וקו העימות בדרום מוגדר כ־40 קילומטר מהגבול, אבל מבחינת הטבות המס הן עד שבעה קילומטרים בלבד ולמה? כי לא רוצים שתושבי אשקלון ובאר־שבע ייכללו בהטבות המס. אני אומרת שכל עוד יש טילים ותושבי הדרום חווים ירי על בסיס קבוע, הם חייבים לקבל פיצויים, ואם המדינה רוצה להפסיק את ההטבה, אז שיהיה שקט בדרום".
"זה כסף שמגיע לתושבים ומדובר בהטבה של עוד אלפי שקלים למשפחה בשנה. אנחנו מחויבים לביטחון של התושבים האלה. הגענו למצב שבו החמאס מכתיב את המדיניות ואנחנו מגיבים. זה משהו שאסור שיקרה. מדינת ישראל צריכה להכתיב את סדר היום ולהוביל מדיניות וליזום".
אז את בעצם מעבירה ביקורת על המדיניות של בנימין נתניהו. "אני אומרת אמירה ברורה - 'דין הדרום כדין המרכז'. לא יכול להיות שכל הזמן יורים טילים ועפים בלוני נפץ בדרום, ואין תגובה. שני טילים לכיוון המרכז וכל לוח השידורים משתנה והקבינט מתכנס. למחרת שוב ירו טילים רק לדרום, אבל שום דבר לא קרה. אותו הדבר קרה השבוע. זה חייב להיפסק. אסור שתהיה התנהלות אחרת".
את מרגישה שתושבי הדרום והצפון הם אזרחים סוג ב'? "אני מרגישה שהם לא מקבלים את מה שהם צריכים לקבל. היום בהשוואה למרכז יש באזורי הפריפריה תנאים פחותים בכל תחום מאשר במרכז. זמן המתנה לבדיקות, אחוז מובטלים או בהשקעה בחינוך. נמל תעופה בינלאומי כאן בדרום יכול לתת 30 אלף מקומות עבודה וזה יעשה מהפכה פה. אנחנו חייבים להמשיך להילחם על זה. אני אהפוך כל אבן כדי לשנות את המצב הקיים".
איזה פרויקט תרצי להוביל כשרת הנגב והגליל? "אנחנו עובדים להביא לארץ את התוכנית האיסלנדית. היו שם בעיות קשות של שתיית אלכוהול, עישון, התאבדויות, וכדומה. אז הם הקימו תוכנית שמבוססת על חינוך בלתי פורמלי".
"הילדים היו בתוך מסגרת לימודים וספורטיבית והגיעו להישגים גדולים מאוד בכל תחומי הספורט בשנים האחרונות. כשאתה עוסק בספורט, אתה פשוט לא יכול להגיע למצב שבו אתה שותה אלכוהול ברחוב כי אין לך זמן. יש לתוכנית הזאת לא מעט יתרונות ואנחנו עכשיו עובדים עליה כדי לעשות התאמות לישראל ולהפעיל אותה כפיילוט במסגרת ארצית".
מאיזה בית את מגיעה? "בית של מפד"ל. בית דתי שבו ההורים שלי שמרו על המסורת. הם היו אנשי הוראה. למדתי באולפנה ובבית ספר ממלכתי־דתי. הייתי בבני עקיבא ועשיתי שירות לאומי. גדלתי על אהבת הארץ וכיבוד האחר".
כמעט שלא מדברים על חינוך היום בדיון הציבורי. "מי שראה את ההתנהלות שלנו בהפועל באר־שבע יודע שאנחנו דוגלים בחיבור בין מגזרים ושיח של סובלנות וסבלנות. הערכים של הימין החדש מדברים על איחוד ולא על פילוג. אנחנו מדברים אל החברה הישראלית ככלל. בעיניי הגיע הזמן להפוך את השיח על הבעיות לענייני".
האוהדים החסירו פעימה אחרי שהודיעה על כך שהיא מתמודדת בבחירות הקרובות, אוהדי הפועל באר־שבע החסירו פעימה ונחרדו מהאפשרות שהקבוצה האהובה שלהם תרד מנכסיה. ברקת דואגת להרגיע ואומרת שהתקציב שתעמיד בעונה הבאה יהיה גבוה מזה שהיה למועדון בשתי האליפויות הראשונות.
5 צפייה בגלריה
אלונה ברקת. "כאשר רוצים להוביל שינוי חברתי - אסור להיכנע". צילום: הרצל יוסף
אלונה ברקת. "כאשר רוצים להוביל שינוי חברתי - אסור להיכנע". צילום: הרצל יוסף
אלונה ברקת. "כאשר רוצים להוביל שינוי חברתי - אסור להיכנע". צילום: הרצל יוסף
"אני נשארת בהפועל באר־שבע", מבהירה ברקת, "אסי רחמים ינהל את המועדון ואין לי ספק שיעשה עבודה נפלאה. אנחנו צריכים לעשות את הדברים בצורה נכונה, והשנה פחות הצלחנו. מה שקרה הוא שהפלייאוף בסוף העונה שעברה גרם לנו לחשוב שהכל בסדר ושנהיה מוכנים לקמפיין האירופי, אבל זה לא קרה. אני לומדת תמיד מהעבר, ואני יכולה להגיד שדווקא בעונה כזאת גיליתי את האופי האמיתי של האנשים. בעיניי, כבעלים, ראיתי שיש לנו חוסן במערכת מכל הצוות הניהולי והמקצועי".
אפשר להגדיר את העונה הנוכחית ככישלון? "זו עונה מאכזבת. השקענו המון כסף ולא היתה קורלציה בינה לבין התוצר הסופי. אני בוחרת להסתכל על הדברים הטובים שקרו עם האנשים בתוך המערכת. איש לא הרים ידיים וכולם חיפשו פתרון איך לצאת מהמצב הזה. בעיניי, מדובר בחוסן של המערכת. הצורה בה התמודדנו כמערכת היא תעודת כבוד למועדון שלנו".
ברק בכר ימשיך לאמן את הקבוצה בשנים הקרובות? "אשמח אם ברק יישאר במועדון כמה שיותר שנים. הוא כבר חתום בהיסטוריה של המועדון הזה. יש לו חוזה לעוד שנתיים, ואנחנו תמיד רוצים את האנשים הטובים אצלנו".
דיברת על שוויון הזדמנויות. דבר אחד לא הצלחתם בהפועל באר־שבע והוא לקדם שחקני בית. איך זה מתיישר עם מה שאת אומרת? "ראיתם שהשנה התחלנו את הפרויקט עם אתלטיקו מדריד כדי לתת לילדים שלנו מיומנויות טובות יותר ולהפוך אותם לכדורגלנים טובים יותר. אנחנו לרגע לא מרפים מהנקודה הזאת. לי זה חשוב מאוד. אנחנו משקיעים המון במחלקת הנוער שלנו. אני בטוחה שזה יקרה. לא ירחק היום שבהרכב שלנו יהיו שחקני בית".
את יכולה להבטיח שבעוד שלוש או ארבע שנים יהיו שחקני בית בהרכב הקבוצה? "אני עושה הכל כדי שהדברים האלה יקרו".
יהיה לך זמן לעסוק בענייני הפועל באר־שבע? "הכל תלוי באיזה תפקיד אכהן וביועץ המשפטי שיגיד מה אני יכולה ומה לא. מי שרואה אותי בשבתות במשחקי הנוער והנערים, מבין שאני לא הולכת לשום מקום. זה בדמי ובנשמתי. אמשיך מאותה נקודה הלאה".
5 צפייה בגלריה
אלונה ברקת ואסי רחמים. צילום: הרצל יוסף
אלונה ברקת ואסי רחמים. צילום: הרצל יוסף
אלונה ברקת ואסי רחמים. צילום: הרצל יוסף
רבים סבורים שההשקפות הפוליטיות של הימין החדש אינן מתיישרות בקנה אחד עם הדעות של ברקת שתמיד דגלה בדו־קיום. נכון להיום, שלושה שחקנים מהמגזר הערבי (לואיי טאהא, חאתם עבד אלחמיד ומרואן קבהא - י.ב.) משחקים באופן קבוע בהרכב של הקבוצה.
"אני לא יודעת לאיזו מפלגה מצביעים השחקנים הערבים שלנו, אבל אני בטוחה שהם יודעים מי זאת אלונה ברקת ויודעים שלא אשתנה", היא אומרת, "יש לנו אמירה ברורה שכל אזרח זכאי לקבל את אותם התנאים במדינה. הוכחתי את זה הלכה למעשה".
קיבלת מהם תגובות אחרי המעבר לפוליטיקה? "כן. שני שחקנים ערבים שלנו שאני לא רוצה לגלות את שמם אמרו לי 'אין לנו ספק שתישארי אותו בן אדם כמו שאת, עם אותם הערכים שאנחנו מכירים ותביאי אותם לכל מקום שבו תהיי'".
"היו המון אנשים שריגשו אותי כשאני מסתובבת בבאר־שבע. אתם לא מבינים עד כמה זה נותן כוחות ואנרגיה כשניגשים אליי אנשים ברחוב, מפרגנים ומברכים. המגע עם האנשים הוא מאוד חשוב".
קיבלה הרבה הצעות ההצלחה בזירה הספורטיבית פתחה בפני ברקת את הדרך לפוליטיקה כשהיא קיבלה לא מעט הצעות בשנים האחרונות, אבל דחתה אותן עד שהגיעה שיחת הטלפון מבנט ושקד. "אני מקווה שלקחו אותי בגלל הכוח האלקטורלי שלי", מנתחת ברקת, "אני חושבת שנפתלי ואיילת חיפשו אנשים שהובילו בחיים שלהם תהליכים. הם צירפו אותי כי הם חיפשו אנשים חולמים".
5 צפייה בגלריה
נפתלי בנט. צילום: אלכס קולומויסקי
נפתלי בנט. צילום: אלכס קולומויסקי
נפתלי בנט. צילום: אלכס קולומויסקי
את חוששת שבסופו של דבר תהיי חברת כנסת מן המניין ולא שרה? "ברור שכחברת כנסת יהיה לי פחות כוח להזיז דברים מאשר בתפקיד של שרה. שם יש תקציב ואפשר להזיז דברים. יש כאן הזדמנות לעשות שינוי. מי שחשוב לו שוויון הזדמנויות שייתן לי את הכוח. אני מגיעה עם ניצוץ בעיניים ועם אהבה לשנות את המצב".
את מוכנה לשלם את המחיר הזה? "גם כשנכנסתי לכדורגל הישראלי שאלו אותי את זה. איך אסתדר עם השיח האלים וכל המסביב. אני חושבת שהוכחתי בדרך שלי שקודם כל לא השתניתי. אני אותה אלונה והשגנו את היעדים שהצבנו לעצמנו. להיפך. כל אחד צריך להביא את האישיות שלו למקום שבו הוא נמצא. יש לי את הדרך ואת ההתנהלות שלי ואני בטוחה שאצליח".
שאלו את גיסך, ניר ברקת, למה אלונה לא הצטרפה לליכוד. "אני אומרת בעדינות, הרגשתי במקום הזה (הימין החדש - י.ל.) בית. יש שני אנשים שעושים ותורמים שמוכנים ללכת בכל הכוח כדי להוביל תהליכים. הצטרפתי למפלגה שאני מאמינה באידיאולוגיה, ולא פחות חשוב שיש פה צוות. זה מזכיר לי את הפועל באר־שבע".
"אני שומעת את מה שחשוב לכולם להגיד, ואז מחליטה. היה חשוב לי שאם אני כבר עושה את הצעד הזה שיאמינו בי כדי שאוכל להצליח. היום אני נמצאת במקום שרוצה להוביל שינוי ותהליכים, ולכן הוא הכי מתאים לי".
היו אלייך פניות להתמודד בבחירות האחרונות לראשות העירייה נגד רוביק דנילוביץ'? "לבאר־שבע יש ראש עירייה נהדר. לא הייתי מועמדת. אני חושבת שבאר־שבע בורכה בראש עירייה גדול. הוא מביא רוח חדשה ומוביל את העיר קדימה. בהרבה מובנים באר־שבע השתנתה מאוד תחת רוביק שמאוד אוהב את התפקיד שלו ורוצה להמשיך לעשות אותו. אשמח מאוד לשתף איתו פעולה כשרה בעתיד הקרוב".
מה הוא אמר לך כששמע שאת נכנסת לפוליטיקה? "רוביק חיבק אותי, איחל לי בהצלחה ואמר דברים טובים. הוא לא ניסה לשכנע אותי לצאת מזה. קיבלתי את אותה התגובה מאסי רחמים וברק בכר. כולם היו מאוד מפרגנים ואיחלו בהצלחה".
מתייעצת עם המשפחה ברקת מקפידה להתייעץ עם המשפחה הקרובה ובעיקר עם בעלה, אלי, וגם כשהתלבטה על הצעדים הבאים שלה בתקופה האחרונה, שיתפה גם את הילדים גיא, תומר ויהונתן, שתמכו בה בדרך החדשה.
5 צפייה בגלריה
אלונה ברקת. צילום: הרצל יוסף
אלונה ברקת. צילום: הרצל יוסף
אלונה ברקת. צילום: הרצל יוסף
"כשנכנסתי לכדורגל בעלי אמר לי 'מה את צריכה את זה? כל כך כיף לנו בחיים ושקט'", נזכרה ברקת, "הוא הביא אנשים שיספרו לי כמה מקללים שם ולא מפרגנים לאף אחד. אחרי שהם דיברו איתי הם חזרו לבעלי ואמרו לו שהחלטתי כבר וזה אבוד".
ומה קרה הפעם? היו התנגדויות? "אני זוכרת שישבנו בחדר השינה וקראנו לילדים כדי לספר להם. אלי אמר להם שהחלטתי ללכת לפוליטיקה והשאלה הראשונה שהם שאלו היא מה יהיה עם הפועל באר־שבע. הסברנו להם שיש פתרון ויהיה בסדר, אז הם הסתכלו על בעלי ואמרו לו, 'טוב, אתה יודע שכשהיא מחליטה, אין מה לעשות'".
ואיך הגיבו ההורים שלך? "כמובן שאמא שלי תמיד חוששת, אבל היא באה מכיוון של לגונן על הבת שלה ושלא יגידו עליה דברים לא טובים. כולם עוזרים ותומכים".
יש לך זמן לפנאי? "לצערי, ממש לא. לא לסדרות בטלוויזיה ולא לספרים. כל דקה פנויה אני משתדלת להיות עם הילדים ועם בעלי. כולם מבינים שזאת תקופה. כשזה יגמר נחזור לבלות ביחד".