הכדורגל הישראלי ספג מכה לא פשוטה אחרי שעונת המשחקים הנוכחית הופסקה לפני כחודש וחצי בשל מגיפת הקורונה. לא מעט מועדוני כדורגל ספגו הפסדים כספיים ופגיעה כלכלית גדולה מאוד בשל ביטול חוזי פרסום, היעדר הכנסות ממכירת כרטיסים, בונוסים וכספי זכויות שידור.
6 צפייה בגלריה
עוזבת את המועדון
עוזבת את המועדון
אלונה ברקת. מי יחליף אותה?
(הרצל יוסף)
רמת הפגיעה שונה ממועדון למועדון, אך כבר עתה ברור שהפועל באר שבע ספגה מכה פי כמה וכמה חזקה יותר בשל הודעת הבעלים, אלונה ברקת על כוונתה לעזוב את המועדון ולהעביר את זכויות הניהול עליו לנאמן, עו"ד יצחק יונגר שאמור לאתר רוכש מתאים ובמקביל לנסות ולנהל את המערכת ללא ההשקעה הכספית של אלונה ברקת שמוערכת בין 15 ל-20 מיליון שקלים בעונה.
כבר עכשיו ברור כי עו"ד יונגר יתקשה למצוא רוכש שיתחייב להשקיע סכומים בלתי נתפסים כמו אלה שעליהם דיווחה ברקת אך בסיטואציה הנוכחית, אוהדי הקבוצה "יקנו" גם רוכש שיסכים להביא מהבית חצי מהסכום שעליו התבססה ברקת.
במידה וזה יתרחש, הפועל באר שבע קרוב לוודאי תוכל להמשיך להיות מועדון צמרת בליגת העל והשאלה הגדולה מי יוכל להיכנס לנעליים הגדולות שהשאירה ברקת. "מיינט באר שבע" מציג ארבעה אנשי עסקים שעשויים לקחת על עצמם את האתגר של בעלות על המועדון ומציג גם גרסה אפשרית שבה האוהדים יתארגנו לקבוצת ניהול.
יעלה לבוגרים?
שם: עידן עופר
עיסוק: בעל שליטה בחברת צים, בז"ן, כי"ל, ועוד עשרות עסקים קטנים וגדולים יותר שנמצאים הרחק מהעין הציבורית. מחזיק בשני נכסים בעולם הכדורגל והם כוללים 33%, מהמניות של מועדון הפאר הספרדי, אתלטיקו מדריד ו-51% ממועדון הכדורגל הפורטוגלי, פמליקאו.
6 צפייה בגלריה
עידן עופר. יש לו כבר שיתוף פעולה עם המועדון
עידן עופר. יש לו כבר שיתוף פעולה עם המועדון
עידן עופר. יש לו כבר שיתוף פעולה עם המועדון
(עוז מועלם)
למה כן: כבר עתה עידן עופר מעורב בהפועל באר שבע יותר מכל השמות שמוזכרים בכתבה. הוא אחראי על יצירת הקשר המקצועי בין הפועל באר שבע לבין אתלטיקו מדריד במטרה להקים בדרום את אקדמית הכדורגל האדומה בשיתוף מועדון הפאר הספרדי שבא לידי ביטוי בשליחת צוותי אימון לעבודה עם ילדי האקדמיה. על פי עדויות מתוך המערכת עולה כי עופר הוא למעשה הספונסר שמממן את הפעילות של הספרדים מתוך אינטרס לתרום לקהילה ואין סיבה שאיש עסקים אמיד לא יכול להגדיל את התמיכה שלו ממיליון דולר למעט יותר מכך, כדי להחזיק מועדון מצליח ברמה המקומית.
למה לא: אין לו צורך בעוד מועדון כדורגל. עידן עופר אמנם מעורב באקדמיה של הפועל באר שבע אך משם ועד לניהול השוטף של ענייני המועדון הדרך ארוכה. אם ירכוש את המועדון סביר להניח שיצטרך למנות איש ניהול מטעמו שירכז את העבודה השוטפת, מה שכמובן יגרור הוצאות נוספות. גורמים בהפועל באר שבע שמכירים את עופר סיפרו כי לאיש עסקים ברמתו אין כאן אתגר משמעותי בניהול מועדון מקומי בישראל, לכן השקעה כספית שלו באדומים, כמה שהיא יכולה להיות אטרקטיבית עבור אוהדי הקבוצה ככל הנראה לא תצא לפועל.
סיכוי: קלוש אך אפשרי.
להחזיר עטרה ליושנה
שם: יוסי שוורץ
עיסוק: הבעלים של "קבוצת הפורום" שכולל את מועדון הלילה הגדול בדרום יחד עם עסקי מסעדנות, תרבות ופנאי.
למה כן: אם וכאשר "קבוצת הפורום" תרכוש או תהיה חלק מקבוצת רכישה של הפועל באר שבע, רוב הסיכויים שאיש העסקים, יוסי שוורץ ייקח על עצמו את המושכות ויהפוך לדמות הדומיננטית בניהול השוטף של ענייני המועדון. אם יתרצה ויהפוך לרוכש, זו לא תהיה הפעם הראשונה בה שוורץ נכנס כשותף בבעלות על המועדון כאשר בתחילת שנות התשעים של המאה הקודמת במהלך כהונתו של איש העסקים, רן פסח כיו"ר המועדון, שוורץ היה מעורב מעל הראש בענייני הקבוצה אותה הוא אוהד.
6 צפייה בגלריה
יוסי שוורץ. בזמנו הוא אמר שיחזור לקבוצה
יוסי שוורץ. בזמנו הוא אמר שיחזור לקבוצה
יוסי שוורץ. בזמנו הוא אמר שיחזור לקבוצה
(הרצל יוסף)
בזמנו, שוורץ הכניס לא מעט שינויים ובעיקר גישה אחרת לעסקי הכדורגל ותקופת מעורבותו במועדון זכורה לרוב לטובה כשהוא מעמיד לא פעם את הלוגיסטיקה של עסקיו הפרטיים לטובת המערכת. גורמים שהיו קשורים להפועל באר שבע באותה תקופה סיפרו השבוע שכשהחליט שוורץ לעזוב את המועדון הוא הבטיח כי במידה וישוב פעם לנהל קבוצת כדורגל, זה יהיה כשימלאו לו חמישה עשורים. כשדיבר על טווח כל כך ארוך כנראה לקח בחשבון את גדילת עסקיו והזמן הפנוי שיצטרך על מנת לנהל מועדון כדורגל בליגת העל.
תוסיפו לכך את העובדה שיוסי שוורץ אוהד מושבע של הקבוצה, ממעט להפסיד משחקים בארץ או בחו"ל ומקורב מאוד לבעלים לשעבר, אלונה ברקת ובעלה אלי והיה איש סודו של המאמן לשעבר, ברק בכר, כך שהוא היה מעורב בחלק מההחלטות שהתקבלו במועדון.
למה לא: כדי להיות בעלים של קבוצת צמרת בכדורגל הישראלי שוורץ יצטרך ככל הנראה משאבים גדולים יותר מבחינה כלכלית. כאחד ששואף תמיד לצמרת בכל העסקים שלו, הוא מבין שיצטרך להביא סכומים של 6-8 מיליון שקלים בשנה וגם זה עלול שלא להספיק לו להחזיק קבוצה בצמרת הכדורגל הישראלי. שוורץ יצטרך יחד עם אחיו רועי להקדיש זמן רב למועדון וזה דורש מעורבות של 24/7 וזה אומר שאם הוא יחליט להיכנס להרפתקה הזאת הוא עלול להשקיע פחות בעסקים הקיימים. בנוסף ספג שוורץ "מכה" לא פשוטה ממשבר הקורונה כיוון שכל העסקים שלו הם בתחום הבילוי והפנאי שלא עתידים להיפתח גם כאשר המשק יחזור לשגרה.
סיכוי: סביר מאוד.
פטריוטים של העיר
שם: שאול ושלום נעמן
עיסוק: הבעלים של רשת הסופרמרקטים "מחסני השוק".
6 צפייה בגלריה
שלום ושאול נעמן. יש להם פרויקטים משותפים עם הקבוצה
שלום ושאול נעמן. יש להם פרויקטים משותפים עם הקבוצה
שלום ושאול נעמן. יש להם פרויקטים משותפים עם הקבוצה
(חיים הורנשטיין )
למה כן: האחים שאול ושלום נעמן גדלו וצמחו בבאר שבע כאשר בילדותם אביהם החזיק בבעלותו מכולת ברחוב התלמוד, בלב שכונה ד' ובסמוך למקום מגורי המשפחה. האחים סייעו לאב בניהול המכולת ושם למדו את רזי המקצוע. המרכול הראשון של מותג "מחסני השוק", הוקם בבאר שבע ברחוב בית אשל, בסמוך לשוק העירוני והשאר היסטוריה. לדברי מכריהם, השניים נחשבים ורואים בעצמם פטריוטים של העיר, מה שעשוי לגרום להם להיכנס להרפתקה מסוג זה. בשנים האחרונות נרשמו לא מעט שיתופי פעולה, בעיקר עסקיים בין הפועל באר שבע לאחים נעמן שידועים כאוהדי הקבוצה והשניים מדי פעם נוטלים חלק בפרויקטים כאלה ואחרים שיוזם המועדון. להערכת גורמים בקהילה העסקית בעיר, מבחינה כלכלית הוצאה של עד חמישה מיליון שקלים לטובת ההפעלה השוטפת של מועדון כדורגל שהוא נכס עירוני אסטרטגי שמייצר יחסי ציבור חיוביים לעיר ותושביו, לא תהיה מעמסה גדולה מדי על הצמד המצליח כשהציפייה כמובן מהם תהיה להמשיך לשמור על הגחלת עד שיימצא רוכש שאפתן יותר מהר.
למה לא: אם נשפוט על פי ההצלחה לה הם זוכים בתחום, האחים נעמן יודעים לנהל מצוין רשת סופרמרקטים רחבת היקף בצורה מעולה אך ניהול מועדון כדורגל זה תחום שונה לחלוטין מכל מה שהם מכירים בעסקי הקמעונאות. מה גם שלא ברורה מידת המערבות היומיות והשוטפת של השניים בשל הזמן הדרוש על מנת להמשיך ולנהל את האימפריה המשפחתית.
סיכוי: קלוש מאוד.
ניסיון עשיר בתחום
שם: אלי טביב
עיסוק: מחזיק בבעלות של רשת חנויות לאביזרים וביגוד ימי בארצות הברית, לשעבר הבעלים של הפועל כפר סבא, הפועל תל אביב ובית"ר ירושלים.
למה כן: טביב לא זר לעסקי הכדורגל בישראל. בעבר הוא שימש כבעלים של לא פחות משלושה מועדונים בליגת העל והוא נהנה ממוניטין של בעלים חכם בעל תביעת עין חדה שגם יודע להרוויח כסף מכדורגל, מה שמעט מאוד בעלי בית מצליחים לעשות. ההערכה היא שגם כבעלים של הפועל באר שבע, מועדון עם לא מעט נכסים, טביב יידע למצוא את שביל הזהב שיחזיק את המועדון עם הראש מעל המים. כמובן שאין צורך לחכות להשקעות ענפות בשחקני הסגל מצידו של טביב אך מה שכן, אפשר לצפות לנחיתה של זרים אנונימיים שיהפכו למוכרים ויימכרו לחו"ל.
6 צפייה בגלריה
אלי טביב. היה בעלים של שלושה מועדונים שונים
אלי טביב. היה בעלים של שלושה מועדונים שונים
אלי טביב. היה בעלים של שלושה מועדונים שונים
(אבי רוקח)
מבין כל השמות שאוזכרו כאן בכתבה, טביב הוא בפער עצום, בעל הניסיון העשיר יותר בתחום ואחד שידוע כמבין גדול בבחירת שחקנים לסגל של קבוצותיו. באמתחתו זכיות בתארים וגם מאבקי צמרת בליגת העל. טביב עשוי להיות האופציה האופטימאלית ביותר עבור הפועל באר שבע לפחות כשלב מעבר עד לתקופות טובות יותר. מה גם שהוא ידוע כבעלים שלא בדיוק נשאר במקום יותר משנים ספורות. במקרה של הפועל באר שבע השנים הללו יכולות להפוך להרבה יותר נוחות בגללו.
למה לא: כמובן שאופציה כזאת קרוב לוודאי תיתקל בלא מעט התנגדויות מצידם של אוהדי הפועל באר שבע שזוכרים היטב את עברו של טביב בשלל המועדונים בהם הוא היה מעורב לאורך השנים ואת המלחמות שניהלו נגדו האוהדים, שבכמה מקרים אף גלשו לאלימות. אך לא רק אוהדי הקבוצה צפויים להערים קשים על בעל הבית הפוטנציאלי כשגם הרשות העירונית לה יהיה ככל הנראה לא מעט מה לומר לגבי זהותו של הרוכש תבדוק בציציותיו של טביב לפני שתאשר עסקה מולו.
סיכוי: סביר בנסיבות מסוימות.
סיפור רומנטי
שם: בעלות אוהדים
רקע: מודל רכישת המועדון על ידי אוהדי הקבוצה עלה לא פעם בתקופות אחרות לגמרי בהיסטוריה של הפועל באר שבע. מספר פעמים בעבר קבוצות של אוהדים ניסו לבדוק את סיכויי ההישרדות של הפועל באר שבע במודל ניהול כמו זה אך הרעיון לא יצא לפועל לעולם בשל סיבות שונות.
6 צפייה בגלריה
אוהדי הפועל ב"ש. יצליחו להתארגן לרכוש את המועדון?
אוהדי הפועל ב"ש. יצליחו להתארגן לרכוש את המועדון?
אוהדי הפועל ב"ש. יצליחו להתארגן לרכוש את המועדון?
(הרצל יוסף)
למה כן: אין דבר יותר רומנטי מאוהדי הקבוצה שרוכשים את זכויות הניהול של המועדון אותו הם אוהבים ומשתתפים פעילים בניהולו השוטף דרך רכישת מניות או בצורה אחרת. אם יש קהל שמסוגל להרים מבצע מכירת מניות כזה, זה הקהל של הפועל באר שבע שהוכיח בלא מעט רגעים קשים בעבר שהוא המשענת עליה יכול להישען המועדון הזה. ניסיון מצטבר של עשרות שנות אהדה ביציע עשוי להביא להנהלת האוהדים דמויות מוכשרות מאוד שמסוגלות לנהל מערכת כל כך לחוצה כמו מועדון כדורגל בליגת העל עם עשרות אלפי אוהדים.
למה לא: כסף. המצרך שכשהוא לא נמצא בשפע מתחילות הבעיות. בעבר נעשה ניסיון של מודל ניהול אוהדים בכדורגל בלא מעט מועדונים. הפועל קטמון, הפועל רובי שפירא חיפה, הפועל ועירוני אשדוד והפועל פתח תקווה הן הדוגמאות הבולטות מהניסיונות הללו. המשותף לכולן הוא תקרת הזכוכית בכל מה שנוגע לגיוס תקציבים ראויים למאבקים בליגת העל. הניסיון מראה כי גיוס כסף דרך מכירת מניות לאוהדים יכול לעבוד טוב בעיקר בליגות הנמוכות ויהיה קשה מאוד ליישום בליגת העל, מה גם שאוהדי הפועל באר שבע שהתרגלו לקרבות צמרת, לא יקבלו בשוויון נפש קבוצה שתילחם בכל עונה נגד הירידה או תסתפק במקום מכובד בבטן הליגה.
סיכוי: קלוש עד לא קיים בשל היעדר יוזמה מצד האוהדים.