ענף הנדל"ן אמנם הוכר כחיוני במהלך משבר הקורונה, אך המחסור בעובדים עשוי להביא לעיכובים במסירת פרויקטים, כך הזהירו השבוע בארגון קבלני הנגב. "על הממשלה להגדיר את משבר נגיף הקורונה ככוח עליון ולמנוע פגיעה בענף", אומר אלי אביסרור, יו"ר ארגון הקבלנים בנגב.
בארגון מציינים כי למרות שהבנייה נמשכת, הקבלנים חווים קשיים רבים, מה שמקשה על פעילות הענף. כך למשל קיים מחסור גדול של פועלים מאז פרוץ נגיף הקורונה והטלת הסגר על השטחים. רבים מהפועלים שעבדו בארץ, חזרו לשטחי הרשות לאחר מספר שבועות של עבודה, והדבר התגבר עוד יותר לקראת חג הרמאדן. כתוצאה מכך נוצר מחסור חמור בעובדים.
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה בנגב. "הקבלנים לא יכולים להשפיע לבדם"
אתר בנייה בנגב. "הקבלנים לא יכולים להשפיע לבדם"
אתר בנייה בנגב. "הקבלנים לא יכולים להשפיע לבדם"
(צילום באדיבות ארגון קבלני הנגב)
ענף הבנייה בישראל נשען על כח אדם של פועלים זרים, בעיקר משטחי הרשות הפלסטינית. לאור המחסור בעובדים ישנו חשש כי קבלנים רבים לא יצליחו למסור פרויקטים בזמן ולא יעמדו בלוחות הזמנים שהוגדרו עוד לפני הקורונה.
"מתחילת משבר הקורונה, ענף הבנייה הוגדר כענף חיוני, מה שאיפשר לקבלנים להמשיך ולעבוד כרגיל", אומר אביסרור, שמשמש גם כמ"מ נשיא התאחדות בוני הארץ. "יחד עם זאת, בעקבות הסגר על השטחים, קיים מחסור גדול בכוח אדם, דבר המשפיע ומעכב את לוחות הזמנים של מסירת פרויקטים רבים. בנוסף, ישנו מחסור באספקה של ציוד וחומרי בנייה. אין ספק כי אלה יחד מעכבים פרויקטים רבים".
"ההכרה בקורונה ככוח עליון היא קריטית עבור חברות בנייה וקבלנים רבים", מסביר אביסרור. "על פי החוק, עיכוב של יותר מ־60 יום במסירת דירות מחייב את חברות הבנייה בתשלום פיצויים וקנסות. ממשלת ישראל מקיימת דיונים האם להגדיר את הקורונה ככוח עליון. להחלטה זו יכולות להיות משמעויות כלכליות ומשפטיות כבדות משקל. ברור כי לקבלנים אין יכולת להשפיע על פתרון הבעיות לבדם, ולכן על המממשלה לקבל החלטה המסייעת לכל המשק בהגדרתה את הנגיף ככוח עליון".