המשבר הכלכלי בעקבות הצעדים שננקטים בשל התפשטות נגיף הקורונה אינו פוסח על ענף הנדל"ן. ארגון קבלני הנגב, בשיתוף התאחדות בוני הארץ, מקיים בימים אלה הערכות מצב מול משרדי הממשלה הנוגעים בדבר במטרה לבחון שורה של צעדים כדי לצמצם את הנזקים הצפויים לענף הבנייה בישראל בכלל ובאזור הנגב בפרט.
3 צפייה בגלריה
פרויקט של חברת 'מגידו' באופקים. באו לקראת הלקוחות
פרויקט של חברת 'מגידו' באופקים. באו לקראת הלקוחות
פרויקט של חברת 'מגידו' באופקים. באו לקראת הלקוחות
(צילום: דוד פשינסקי)
בין הפתרונות המוצעים מדובר על סיוע כספי לקבלנים שלא במסגרת הלוואות, הקדמת תשלומים לקבלנים, ביטול היטל העסקת עובדים זרים, אישור ל־40 אלף פלסטינים לצורך לינה בשטח ישראל במקרה שיוחלט על הטלת סגר מלא על שטחי יהודה ושומרון, והקפאת ריביות בבנקים.
החשש הכבד אם וכאשר יוחלט על הטלת סגר על השטחים מדיר שינה מעיניהם של הקבלנים כמו גם ההאטה במשק שנכפתה בעקבות משבר הקורונה. אם אכן יוחלט בסופו של דבר על סגר שכזה, שימנע מעשרות אלפי פועלים פלסטינים לפקוד את אתרי הבנייה, הקבלנים כבר רוקמים תוכניות כדי למצוא פתרונות לינה, אם הדבר יאושר כמובן, עבור אותם פועלים המחזיקים היתרי לינה בשטח ישראל. בין השאר מדובר בהסבת מכולות ליחידות דיור חלופיות ובדירות שעדיין לא נמסרו לרוכשיהם בפרויקטים חדשים שבנייתם הסתיימה לא מכבר. הקבלנים גם מעריכים כי בעקבות ההאטה במשק תיבלם בתקופה הקרובה עליית מחירי הדירות ותיתכן אפילו התייקרות במחיריהן.
אי הוודאות בענף הנדל"ן וההאטה במשק, כך מעריכים הקבלנים, עלולה גם לגרום לפיגור משמעותי בהתחלות הבנייה, מה שיגרום בעתיד למחסור בהיצע של דירות למגורים.

צעדים מיידיים

"במידה שלא יאושרו הצעדים שאנחנו מציעים", אמר השבוע ל"מיינט באר שבע" יו"ר ארגון קבלני הנגב וממלא מקום נשיא התאחדות בוני הארץ, אלי אביסרור, "קבלנים רבים עלולים לקרוס. במיוחד זה יקרה אם ייעצרו העבודות. צריך לזכור, שקבלנים רבים בונים עכשיו תוספות של מבנים לגני ילדים, לבתי ספר, לבית החולים, תשתיות תחבורתיות כמו מחלפים וכבישים, ועוד שורה ארוכה של פרויקטים שהמשק זקוק להם. פגיעה בענף תעצור את המשק כולו".
3 צפייה בגלריה
אלי אביסרור
אלי אביסרור
אלי אביסרור
(צילום: הרצל יוסף)
כיצד מונעים את ההדרדרות הזו?
"חייבים למנוע ולפעול ליישום הפתרונות שהצענו, אשר יפחיתו ככל הניתן את הפגיעה בענף. אנו פועלים בשיתוף פעולה עם שרת הבינוי והשיכון, קשובים לשינויים ונמצאים בקשר יום יומי עם הקבלנים. לצד אלו, אנו עושים מאמצים לתת תשובות לשאלות מהשטח מול רשויות האוכלוסין ומשרד השיכון. אני מקווה שהמשבר יגיע לסיומו במהרה במינימום נזקים".
"חברות הבנייה", מציין מנכ"ל ארגון קבלני הנגב, צביקה ליבנה, "בנויות על תזרים מזומנים. אם לדוגמה, קבלן תכנן למכור שלוש דירות בחודש והוא לא הצליח למכור אותן בפרק זמן של חודשיים, אז לא יהיה לו כיצד לשלם לעובדים, לספקים ולגורמים נוספים".
איך המשבר הזה מוצא את ביטויו בענף הנדל"ן באזור הנגב?
"אחד הנזקים הצפויים לענף הבנייה בנגב בפרט, שעשוי להביא להפסדים רבים, הוא דילול מאסיבי בכוח העבודה שמורכב מעשרות אלפי פועלים פלסטינים המגיעים מדי יום משטחי יהודה ושומרון".
יש איזה פתרון לסוגיה הזו?
"בימים אלו פועל ארגון קבלני הנגב כדי להביא לפתרון בכפוף להנחיות משרד הבריאות ולאשר לפועלים הפלסטינים ללון בארץ כדי שלא יצטרכו לעבור במעברים כל יום, שם הצפיפות היא בניגוד להנחיות משרד הבריאות. לצד זאת, לא יתאפשר לעובדים מעל גיל מסוים להיכנס לארץ עקב הימצאותם בקבוצת סיכון".
מנכ"ל חברת 'אחים לימור - חברה לבניין', שרחה כאמל, מתייחס להעסקת הפועלים הפלסטינים ולעובדה שמדי יום עובדים רבים נאלצים להמתין שעות ארוכות במעברי הגבול בצפיפות רבה, בניגוד להנחיות האוסרות התקהלויות, ובכך הם מסכנים אנשים רבים.
3 צפייה בגלריה
שרחה כאמל
שרחה כאמל
שרחה כאמל
( צילום: רויטל מויאל)
"כמנכ"ל של חברת בנייה", אומר כאמל, "האחראי לדאוג לעסק ולביטחון העובדים, אני לא מצליח להבין את ההגיון בהעברת הפועלים הפלסטינים במעברים הצרים בתחילת היום ובסופו. חלק מהנחיות משרד הבריאות הן לשמור על מרחק של שני מטר בין אדם לאדם, מה שלא באמת יכול להתקיים במעברים צפופים והומי אדם".
יש פתרון לסוגייה הזו?
"בחברה שלנו עשינו הכל בכדי להתמגן נגד המגפה הזו. הכנו עבור העבדים מקומות לינה, לא יותר מארבעה עובדים בחדר. רכשנו חומרי חיטוי ואת כל הדרוש להעסקת העובדים שלנו בבטחה. חשוב לציין כי ל־40 אחוז מהעובדים אין אישורי לינה ולפי ההנחיות כיום, המעבר של עובדים אלו מישראל לשטחים ממשיך להציב אותנו ואת עובדינו בסכנה. כולי תקווה שזה ייפתר במהרה ונוכל לשוב לשגרה".

מאפשרים דחייה

משבר הקורונה אינו רק נחלת הקבלנים באזור. גם רוכשי הדירות, בהם גם הזוכים בדירות במסגרת תוכנית 'מחיר למשתכן', נקלעו בימים האחרונים למציאות פיננסית קשה. ההנחיות החדשות והמחמירות שהביאו להשבתה חלקית של המשק ולשליחתם הביתה של עשרות אלפי עובדים, חלקם מפוטרים, חלקם הוצאו לחופשות ללא תשלום. המשמעות היא שרבים מרוכשי הדירות חוששים מההשלכות הכלכליות של משבר הקורונה על כיסם, על יכולתם לממש את זכאותם, כשמדובר בתוכנית 'מחיר למשתכן' וליטול משכנתה לרכישת דירה.
בעקבות המשבר כבר עצרו מספר חברות בנייה באזור את שיווקם של פרויקטים נדל"ניים והן הודיעו לרוכשי הדירות על כך שהן מאפשרות להם דחייה של התשלומים.
שרחה כאמל: "חלק מהנחיות משרד הבריאות הן לשמור על מרחק של שני מטר בין אדם לאדם, מה שלא באמת יכול להתקיים במעברים צפופים והומי אדם"

בתחילת השבוע שלחה קבוצת 'מגידו', העוסקת בייזום ובביצוע של פרויקטים נדל"ניים, חלקם במסגרת 'מחיר למשתכן', חלקם בשוק החופשי, מכתב ללקוחותיה, מאות רוכשי דירות בפרויקטים של החברה בנתיבות ואופקים, על דחיית התשלומים למשך שלושה חודשים ללא ריבית פיגורים.
על פי החברה, היא ערה למצב השורר במשק כתוצאה מהתפשטות נגיף הקורונה, ומתוך רצון להקל על הרוכשים ולהימנע ממצב בו הם חלילה יינזקו כתוצאה מעיכוב בביצוע התשלומים בגין הדירה, החברה מאפשרת ללקוחותיה דחייה בביצוע התשלומים לתקופה של שלושה חודשים, כאמור ללא ריבית פיגורים.
בחברת 'מגידו' הבהירו כי הכוונה היא, נכון לעכשיו, כי הרוכשים זכאים לדחות למשך שלושה חודשים כל תשלום שמועד ביצועו לפי ההסכם חל בין אמצע חודש מרץ לאמצע חודש אפריל הקרוב. בחברה גם ציינו כי נכון לעכשיו אין צפי לעיכובים בפרויקטים העומדים בפני סיום. מדובר בשני פרויקטים הנבנים באופקים ובפרויקט נוסף בנתיבות.
"חוסר הוודאות", אומר יו"ר ומייסד קבוצת 'מגידו', יגאל קרני, "המאפיין את מצב המשק הישראלי מאז התפרץ נגיף הקורונה, משותף לכולם - חברות קבלניות ורוכשים כאחד. מבחינתנו, זהו צעד שמבקש להקל במשהו על הנזקים הכלכליים שמביא עימו המשבר. החברה, שהינה המבצעת של הפרויקטים שביוזמתה, נערכת ומתכוננת לתרחיש לפיו יהיה צורך להלין עובדים תושבי השטחים, אשר חוזרים מדי ערב לבתיהם ויורשו להישאר בגבולות ישראל, וזאת בין השאר על מנת לעמוד בקצב הביצוע הנדרש למסירת הפרויקטים בזמן".