השבוע עלתה לאוויר ב-HOT בידור וב-HOT VOD, תוכנית חדשה ששמה "מספרה בהפרעה", ובה המנחה מושיק גלאמין והספר יניב שלום יוצאים יחד למסע במגוון מספרות ברחבי ישראל, ומנסים לתת להן שדרוג מקצועי וטאץ' עיצובי מחודש.
3 צפייה בגלריה
שלומי ימין. "יש לי לקוחות שמספרים לי הכול ואני יודע מי בוגד במי" | צילום: אסף פרידמן
שלומי ימין. "יש לי לקוחות שמספרים לי הכול ואני יודע מי בוגד במי" | צילום: אסף פרידמן
שלומי ימין. "יש לי לקוחות שמספרים לי הכול ואני יודע מי בוגד במי" | צילום: אסף פרידמן
בפרק שישודר בשבוע הבא הצמד מגיע למספרתו של שלומי ימין השוכנת ברחוב אוסישקין 1, סמוך לכיכר העצמאות בנתניה. רגע לפני שהוא הופך לכוכב, מספר ימין על הילדות הקשה בשכונת ותיקים, על הנשירה מבית הספר, על פתיחת מספרה כבר בגיל 17, על העבודה על השיער של מדונה בניו יורק, ועל הפיכתו לספר של הצרפתים בנתניה.
כך התאהבתי
ימין (45) מתגורר בפרדסיה, נשוי לענת (דולה במקצועה) ואב לשישה ילדים גילאי שנתיים עד 15 ("אני חילוני, אבל אחרי שנולדה הראשונה וראיתי כמה שהיא יפה, אמרתי שלא נפסיק"). "אני נמצא בתחום כבר מגיל 11", הוא מספר. "מאחר שגדלתי בשכונת ותיקים שהייתה שכונה לא פשוטה, עם לא מעט מקרי עבריינות, ושני ההורים שלי עבדו ופחדו שאסתובב ברחובות ואעשה שטויות, אז אחרי בית הספר הייתי אמור לחכות במספרה של בן-דוד של אבא שלי עד שהם יחזרו מהעבודה".
נשמע שהמספרה הצילה אותך.
"השהות שם בלי ספק נתנה לי כלים מצוינים. אז, בניגוד להיום, לא היו אבחונים מפורטים ורק בצבא אובחנתי בתור דיסלקט. בבית הספר הייתי מהמובילים בלימודים כשזה היה בעל-פה, אבל כשזה עבר לנייר הייתי מסיים בין האחרונים. היו קוראים לי עצלן, וזה יצר לי בעיות עם ההורים, שלא הרשו לי להסתובב ברחובות וככה הייתי מבלה שעות כל יום אצל הבן-דוד".
שם התאהבת בתחום?
"התאהבתי בתחום כשהייתי רואה את הסרטים הערביים של יום שישי אחר הצהריים, ועושה בבית תסרוקות ופן לאימא שלי. בגיל 13 כבר התחלתי לספר את החברים שלי, בגיל 15 עזבתי את הבית של ההורים בגלל כל הקשיים בבית הספר והחיכוכים עם ההורים. עברתי לגור בפלורנטין בתל אביב, ועבדתי שם במספרה. בגיל 17 כבר פתחתי את 'ראש סטייל', המספרה הראשונה שלי, עם שותף מנתניה".
לא היו כאלה שאמרו לך למצוא מקצוע רציני יותר? גברי יותר?
"אנחנו 32 נכדים במשפחה, 31 אינסטלטורים ואני הספר היחיד. אמיתי לגמרי. פעם אחת ניסיתי ללכת בעקבותם, אבל מצאתי את עצמי ביום שישי בעשר בבוקר עומד עם מגפיים בביוב, אז אמרתי לעצמי שהבנתי את הסיפור ואני מוותר".
3 צפייה בגלריה
מושיק גלאמין ויניב שלום. מסע במגוון מספרות | צילום: יח"צ
מושיק גלאמין ויניב שלום. מסע במגוון מספרות | צילום: יח"צ
מושיק גלאמין ויניב שלום. מסע במגוון מספרות | צילום: יח"צ
איך העסק השתלב עם הצבא?
"לשמחתי נפלתי על קב"ן טוב, והייתי ספר צבאי בנבטים, שנמצא חמישה ימים בבסיס ותשעה ימים בבית. סידרתי את זה עם השותף שלי שכשהוא בצבא, אני במספרה, ולהיפך".
ומה קורה אחרי הצבא?
"נסעתי לטיול גדול של ארבע שנים. טיילתי במזרח הרחוק וגם באירופה, וסיימתי בשנתיים בארצות הברית. שם עבדתי אצל וידאל ששון, שבזמנו הייתה לו אחת המספרות הגדולות בעולם, במנהטן, בשדרה החמישית. סיפרתי את כל אנשי העסקים המוכרים והעשירים של ניו יורק כולל אפילו את מדונה פעם אחת".
3 צפייה בגלריה
משמאל: מדונה. "היא הייתה ממש חמודה" | צילום: תומריקו
משמאל: מדונה. "היא הייתה ממש חמודה" | צילום: תומריקו
משמאל: מדונה. "היא הייתה ממש חמודה" | צילום: תומריקו
מדונה?!
"בשביל לעבוד בארצות הברית אתה חייב להירשם לאקדמיה ללימודים, והאקדמיה הכי טובה דאז הייתה של וידאל ששון, שבה למדתי כדי שאקבל את הדיפלומה ואוכל לעבוד באופן חוקי.
"במהלך הקורס הם ראו איך אני עובד וגוזר, ואז הם משכו אותי מהלימודים למספרה שלהם. אני חושב שהייתי בערך בן 23 וחצי כשעשיתי תסרוקת למדונה, ואני זוכר שהיא הייתה ממש חמודה, מקסימה ומצחיקה".
פאריז הקטנה
אחרי שחזר מחו"ל, שב ימין למספרה בישראל, עם השותף מימי הצבא יחד. לאחר מכן החליט ללכת בדרך עצמאית. לפני 12 שנים רכש את המספרה ברחוב אוסישקין הסמוכה לכיכר העצמאות.
"לדעתי המספרה קיימת קרוב ל-60 שנה, אני קניתי אותה בתור עסק מוכן באמצע העשור הקודם, מצרפתייה שבאה לארץ. עם המספרה קיבלתי בירושה גם עובדת בת 70 פלוס, שכל הזמן איתי. לדעתי היא עובדת שם כבר 55 שנה".
הבנתי שאתה לא רוצה שיקראו לך מעצב שיער, אלא ספר.
"זה נכון. אני ספר, זאת העבודה שלי. כשאני רואה היום את כל הילדים מדור האינסטגרם והפייסבוק, ממתגים את עצמם בתור מעצבי שיער ומרשים לעצמם לגבות פי ארבעה ממה שאני גובה, זה מרגיז אותי. אני שלומי, ילד השכונות מוותיקים, ספר. לא מעצב שיער".
איך הפכת לספר של הצרפתים?
"אצלי במספרה זה פאריז הקטנה. כל הצוות שלי, שמונה ספרים, הם כמעט כולם עולים חדשים מצרפת, חוץ מאחת שהבאתי מאיטליה, כי אני מזהה את הטרנד הבא של עלייה מאיטליה.
"עקב כך, קהל הלקוחות שלי הוא 90 אחוז צרפתיים. כשעברתי למספרה שלי, הייתי עובד על תיירות בעיקר בקיץ. בגלל שאני ממוקם במרכז אזור התיירות בעיר הם הכירו אותי כספר שלהם באוגוסט, וכשעלו לישראל כבר נשארו אצלי".
אז אין לך כמעט לקוחות ישראלים?
"בקושי. עשרה אחוזים אולי, וגם מתוך זה חלק גדול זה משפחה וחברים".
איך יצרת איתם אמון?
"זה לקח זמן, זה נבנה עם הזמן. בהתחלה הם היו חשדניים מאוד כלפי. כדי לבדוק שאני לא דופק אותם במחיר ועובד עליהם כמו שעושים רוב הישראלים, הם היו שולחים לי חברים ומשפחה לראות שאני לוקח מכולם את אותו המחיר, ואחרי שעברתי את המבחן הם חיבקו אותי והכניסו אותי לקהילה".
אם היום אתה מגיע לפאריז, אתה מסתובב שם כמו מלך?
"אתה צוחק, אבל טסתי לצרפת עם אשתי ואיך שנחתנו, הבת של אחד הלקוחות חיכתה לנו ולקחה אותנו למלון. כשהגענו למלון חיכתה לי מלקוח פלטה של שבת ואוכל כשר, ובערב הגיע עוד לקוח ששמע שאני בצרפת ויצא לבלות איתנו, אבל השיא היה למחרת בבוקר.
"לקוח נוסף התקשר לשאול באיזה מלון אני נמצא, ואמר לי שהוא משאיר לי משהו בקבלה. חשבתי ששוב השאירו לי אוכל, אבל אז הפקידה בלובי אומרת לי: קח, השאירו לך מפתחות ובחוץ אני רואה שמחכה לי פורשה קבריולט. זאת הייתה חוויה שאין דברים כאלה".
כמו בכל מספרה מצליחה, גם בזאת של שלומי ימין, שהומה מעולים מצרפת, לא חסרים סיפורים מעניינים.
"המספרה זה משהו שאפשר לכתוב עליו לא ספר, אלא ספרים", מסביר ימין. "כל יום מחדש. יש לי לקוחות שמספרים לי הכול, ואני יודע מי בוגד במי ויודע שההיא הולכת עם ההוא ועוד המון סיפורים. יש לי אפילו לקוחה בת 104".
באמת? בגיל הזה עדיין היא הולכת לספר?
"באופן קבוע פעמיים בשבוע, והיא עושה צבע ותספורות כמו כל לקוחה רגילה. היא דווקא לא צרפתייה".
אילו תסרוקות ותספורות אתה עושה?
"שונות לגמרי מאלו שתראה אצל הספרים של הישראלים. לא בצבעים ולא בסגנון, פשוט שום דבר לא דומה למה שתראה כאן בארץ. אצלי במספרה זה סגנון אחר לגמרי, עבודה שונה. אצל הצרפתים זה יותר קלאסי וסולידי, עם גוני צבע חמים ורגועים יותר. שם תראה פחות את הבלונד השרוף הישראלי".
כמה אתה גובה לתספורת?
"לתספורת של אישה אני לוקח 150 שקלים, שזה מחיר בכלל לא גבוה. אגב צרפתים, הטיפים שהם נותנים? חבל על הזמן. הספרים שלי עושים בכל יום עוד איזה 400-300 שקל מעבר למשכורת של אותו היום, ויש מצבים שהם מקבלים יותר ממני".
מה התספורת הכי משוגעת שעשית?
"בתקופה שהייתי במזרח הרחוק אחרי הצבא, הגעתי לשם כדי לטייל וגיליתי את כל הפוטנציאל של האוסטרלים והיפנים במסיבות הטראנס. קניתי גנרטור וצבעים משוגעים, ועבדתי בפסטיבלים. עשיתי תספורות הזויות ומזה חייתי כל הטיול שם. עשיתי, למשל, לאיזה אוסטרלית בלונדינית פרח אדום-סגול על הראש עם גבעול ירוק וקרחת מסביב, והיו עוד המון מקרים דומים".