באר שבע: הסברינה של הנגב // עודד בר-מאיר
ככה הכל התחיל: יהודה (55) ויעל (54) גבאי, תושבי עומר, הם דור שני לבית הקפה. את העסק המשפחתי הקימו הוריה של יעל, רוזה ואלין (וביחד: רוזאלין) בשנת 1980 בעומר.
אמה של יעל היתה הקונדיטורית של המקום וניצחה על הכנת העוגות. שש שנים מאוחר יותר עבר בית הקפה למיקומו הנוכחי בעיר העתיקה, וכאן הוא פועל מזה 33 שנה. יעל היא הקונדיטורית, וחתומה על הסברינה המפורסמת, שהיא גולת הכותרת של המקום. ילדיהם של השניים כבר נכנסו לעניינים ומסייעים להורים בימים לחוצים.
4 צפייה בגלריה
קפה רוזאלין. מכל קצות הארץ באים לטעום ממנת הדגל | צילום: ריאן
קפה רוזאלין. מכל קצות הארץ באים לטעום ממנת הדגל | צילום: ריאן
קפה רוזאלין. מכל קצות הארץ באים לטעום ממנת הדגל | צילום: ריאן
הקפה שלנו: "אספרסו, קפוצ'ינו, שוקוצ'ינו וקפה קר. יש לנו גם קפה מיוחד שנקרא 'קפה חיים', שמוגש בכוס זכוכית. הסיבה: יש לנו לקוח קבוע ששמו חיים, ומזה שנים הוא עומד על כך שיוגש לו אספרסו קצר בכוס זכוכית. כך נולד השם".
המנה המבוקשת ביותר: "סברינה בטעם של פעם, שמכל הארץ באים לטעום ממנה. אפילו אנשים בדרכם לאילת עוצרים להתפנק עליה".
כבר לא: "אין מנות שיצאו מהמחזור. אנחנו משמרים את כל המנות כבר עשרות שנים".
מה השתנה? "בתחילת הדרך היינו בעצם מרכז העיר. כשצצו הקניונים הכל השתנה. אבל אנחנו שומרים על אופיו וצביונו של המקום עשרות שנים. התפאורה, כולל הטפט שמכסה את הקיר המרכזי ובו מתועדת פריז על שלל אתריה, נשארה כמו שהיתה בעבר. הניחוח הצרפתי של המקום נשאר כל השנים".
רגע בלתי נשכח: "בעבר היו מקיימים כאן ערבי שירה בציבור בליווי גיטרות וקבלות שבת, מפגשים של חובבי שירת ארץ ישראל היפה והטובה על כוס קפה. אבל בשנים האחרונות זה דעך. אולי נחדש את המסורת הזו בעתיד".
מפורסמים שביקרו במקום: "מרבית ראשי העירייה בבאר שבע שתו כאן את הקפה שלהם, ביניהם אליהו נאוי, יצחק רגר, יעקב טרנר וכמובן רוביק דנילוביץ', שפוקד את המקום. גם שר האוצר משה כחלון מגיע לכאן כשהוא מבקר בבירת הנגב ודואג להצטייד בסברינה המפורסמת. נשיא המדינה ראובן ריבלין ביקר במקום עוד כשהיה חבר כנסת, ושר המשפטים אמיר אוחנה, באר שבעי במקור, נהג כילד להגיע עם הוריו לבית הקפה ולהתפנק על סברינה".
פרלמנטים: "לאורך השנים התארחו במקום אינספור פרלמנטים: של גמלאי צבא הקבע המגיעים מדי יום, של תושבי העיר שמתווכחים על פוליטיקה בימי שישי, ושל קבלנים מקומיים שמשלבים קפה ונדל"ן".
קפה רוזאלין, רחוב ההסתדרות 69, באר שבע
4 צפייה בגלריה
גלגל. מעדן הבית: סנדוויץ' טונה ב־14 שקל | צילום: יוסי דוס־סנטוס
גלגל. מעדן הבית: סנדוויץ' טונה ב־14 שקל | צילום: יוסי דוס־סנטוס
גלגל. מעדן הבית: סנדוויץ' טונה ב־14 שקל | צילום: יוסי דוס־סנטוס
אילת: לאן מתגלגלים נהגי המוניות // עזרא ארבלי
ככה הכל התחיל: בית הקפה 'גלגל' הוקם בשנת 1969 בידי דוד חזן, בעברו נהג מונית, שהיה 'מתגלגל' ברכבו ימים שלמים. למיזם של דוד הצטרף אחיו אבי, יליד אילת. באותם ימים היו באילת 21 מוניות בלבד ודוד זיהה את הצורך של נהגי המוניות בעיר בבית קפה קטן, שבו יוכלו לשבת לקפה של בוקר או להפסקת קפה במהלך היום. מיד עם פתיחתו הוכרז המקום הפרלמנט הבלתי רשמי של נהגי המוניות. לפני כ־16 שנה, בעקבות שינויים ארגוניים, החליטו האחים חזן לפצל את בית הקפה לשני עסקים נפרדים. אבי נשאר ב'קפה גלגל' ודוד פתח בסמוך את 'טוטו גלגל'. היום מנהל את המקום דולב חזן, בנו של אבי.
הקפה שלנו: "קפה הפוך ובעיקר אספרסו. אנחנו מקפידים להגיש את אחד ממותגי הקפה האיכותיים והיקרים ביותר שקיימים בשוק. בגלל זה אנחנו מוכרים מדי יום המון כוסות קפה, שמכונות כאן קפה גלגל. הלקוחות הקבועים לא מבקשים 'הפוך', הם מבקשים 'קפה גלגל'".
המנה המבוקשת ביותר: "סנדוויץ' טונה עם ביצה, עגבנייה, חסה ומלפפון. אנחנו מכינים את הכריך במקום והוא זכה לכינוי 'המטעמים של גלגל'. המחיר שווה לכל כיס: 14 שקל בלבד".
כבר לא: "בעבר הגשנו ארוחות בוקר מלאות, אבל עם השינויים שעבר המקום הפסקנו".
מה השתנה: "בית הקפה הקטן התרחב. הוספנו פיצוחים קלויים טריים, מקררי משקאות ואפילו מוצרי מינימרקט. בחורף נעשה כאן שיפוץ נוסף ומקיף".
רגע בלתי נשכח: "יום אחד נכנס לקוח, ולפני שהספקתי להסתובב ולהכין לו את הקפה שביקש הוא איבד את ההכרה וצנח לרצפה. הזמנתי אמבולנס ובמקביל זינקתי אליו והתחלתי בפעולות החייאה והנשמה. חייו ניצלו. שנה לאחר מכן התרחש שוב אירוע דומה. לשמחתי הצלתי גם את חייו של הלקוח השני".
מפורסמים שביקרו במקום: "ביקרו אצלנו הרבה שחקנים ופוליטיקאים, ובהם שר האוצר לשעבר בייגה שוחט וראש הממשלה בנימין נתניהו".
פרלמנטים: "פרלמנט נהגי המוניות עדיין מגיע לכאן מדי יום".
בית קפה גלגל, שדרות התמרים 133, אילת
4 צפייה בגלריה
רוז'ה חטב באספרסו בר. שלושה רמטכ"לים ביום אחד | צילום: ריאן
רוז'ה חטב באספרסו בר. שלושה רמטכ"לים ביום אחד | צילום: ריאן
רוז'ה חטב באספרסו בר. שלושה רמטכ"לים ביום אחד | צילום: ריאן
אשקלון: הפרלמנט של שמשון הגיבור // שמוליק חדד
ככה הכל התחיל: בית הקפה שוכן במבנה שאכלס בעבר את חנות 'אתא', בימים שעדיין היה מדובר במותג. כשדעך זוהרה של הרשת התמקם במקום 'דורון משקאות', ובשנת 1995 תפס את מקומו רוז'ה חטב. "החלטתי לפתוח שם בית קפה", הוא אומר. "זאת היתה פינה יפה במקום מרכזי".
הקפה שלנו: "קפוצ'ינו - עם גלידה מיוחדת, שוקוצ'ינו, אספרסו ואייס קפה".
המנה המבוקשת ביותר: "הפלטה הטוניסאית: שתי ביצים, טונה, תפוחי אדמה, חריף, אריסה ביתית, סלט דלעת, לימון כבוש וצלפים, סלט ירקות, ביצים, ג'בטה וזיתים. מנה מבוקשת נוספת היא ארוחת הבוקר שלנו, שכוללת שתי ביצים, טונה, גבינות, חמאת שום, זיתים, באגט וריבות".
כבר לא: "בתחילת הדרך המקום היה מעין סנדוויץ' בר והגשנו כריכים בשריים וטוסט נקניק. אבל אשקלון היא עיר עם אופי מסורתי, ומכיוון שהמקום חלבי והכריכים הבשריים הפריעו לכשרות הפסקנו להכין אותם. היום אנחנו מגישים אוכל חלבי בלבד. יש לנו קבלת שבת ואנחנו לא פתוחים בשבת".
מה השתנה: "המבנה עבר שיפוץ קוסמטי, אבל המוזיקה הצרפתית נשארה כמו פעם, ועל הקירות נשארו הגביעים, התמונות, הסוסים, המדליות, המזכרות והחולצות של שחקני הכדורגל מהארץ ומחו"ל. יש לי כאן כובע של שומאכר, אלוף העולם במרוץ מכוניות. ויש לי גם גביע של אשקלון שהצלחתי להשיג".
רגע בלתי נשכח: "יוסי קקון, מאמן כושר בנבחרת ישראל, בא לאכול ארוחת בוקר. הוא אמר לי: 'למה אין תמונה שלי בבית הקפה שלך?' צילמתי אותו בזמן שאכל, רצתי לפוטו ליד, הגדלתי את התמונה, וכשהוא גמר לאכול כבר היתה בבית הקפה תמונה שלו. הוא היה בהלם".
מפורסמים שביקרו במקום: "כל מפורסם שמגיע לאשקלון עובר דרך הקפה שלי. לפני כמה חודשים היו פה שלושה רמטכ"לים ביום אחד: אשכנזי, גנץ ויעלון. מגיעים חברי כנסת, הנשיא, ראש הממשלה נתניהו, שחקני כדורגל לדורותיהם, יהודה ברק, אריק משעלי שעבר לגור פה, וכמובן ראשי הערים".
פרלמנטים: "הפרלמנט של רוז'ה, פרופסור לקפה. הפרלמנט מתכנס כל יום וביום שישי מקבל נפח משמעותי. בזמן האחרון מתכנס כאן 'פרלמנט שמשון הגיבור', שדן בהמון נושאים, מפוליטיקה וכדורגל עד דוגמניות ועסקים".
אספרסו בר רוז'ה חטאב, הרצל פינת צה"ל 1, אשקלון
4 צפייה בגלריה
ארביב ב'צמרת' | צילום: ריאן
ארביב ב'צמרת' | צילום: ריאן
ארביב ב'צמרת' | צילום: ריאן
אשדוד: המקום שהמציא את האמריקנו // אלי לוי
ככה הכל התחיל: קפה צמרת, בבעלותם של יגאל ארביב (61) ובני מימון (64), נחשב למותג היסטורי בתולדות אשדוד. ניחוחות של נוסטלגיה עולים מן המקום, שפועל משנת 1981. שנותיו הטובות יותר של המקום היו במילניום הקודם, פחות בנוכחי, כשהיה מוקד המשיכה מספר אחת ברחוב רוגוזין שהיה אז בשיאו באשדוד. במשך שנים נחשב המקום לתחנה מספר אחת בכל הארץ בכל מה שקשור למספר השולחים ולסכומי הכסף. הזוכים הרבים, ביניהם ארבעה שחקנים מעירוני אשדוד שגרפו את הפרס הראשון בטוטו, הוסיפו להדרו של המקום.
הקפה שלנו: קפה אמריקנו נולד במקום בזכות עובד בשם צ'רלי אליאס שזכה לכינוי 'אמריקנו'. כל הקליינטים שהזמינו ממנו קפה הפוך ביקשו 'אמריקנו' וכך נדבק השם. בנוסף מגישים במקום אספרסו, נס קפה ואייס קפה.
המנה המבוקשת: בשנים הראשונות הוגשו במקום מאפים ובורקסים, אבל תמיד הקפה והשתייה היו במרכז. מעולם לא הוגשו פה מנות מיוחדות.
מה השתנה: לפני כשלוש שנים, לאחר הרפורמה בשוק ההימורים, הפעילות בקפה צמרת הצטמצמה מאוד. רבים מגיעים לשתות קפה ולמלא טפסי ווינר ולוטו, אבל זה לא הטירוף של פעם. שני בעלי הבית הגיעו לעשור השישי לחייהם ודור ההמשך עשוי להמשיך את דרכם.
מפורסמים: לא מעט מפורסמים בילו במקום, בעיקר בשנותיו הראשונות. שלושת חברי הגשש החיוור, פולי, שייקה וגברי, צילמו כאן קמפיין ללוטו. כשהזמר רון שובל היה נער פלא בן 16 הוא התארח בשידור רדיו מבית הקפה. בועז שרעבי שתה כאן את הקפה שלו באופן קבוע. הכדורגלנים חיים רביבו ואיתן רביבו היו לקוחות קבועים, וכך גם אלון חזן, שהגיע לבקר את בת זוגו נועה, שעבדה בבית הקפה.
פרלמנטים: ביום שני מתכנס בקפה פרלמנט של אנשי ספורט ותיקים כמו מיקי רוזנברג, מנהלת רשות הספורט לשעבר, ורפי אספורמס, יו"ר קבוצת הכדורגל עירוני אשדוד. ביום רביעי נפגשים 16 ותיקי חברת החשמל, שמקיימים את הפגישה השבועית ודנים בענייני היום.
קפה צמרת, רוגוזין 11, אשדוד