האם דברי המזון והמשקאות הנמכרים במזנונים בבתי הספר העל יסודיים, עומדים בתקנות לפיקוח על איכות המזון במוסדות חינוך? על פי דו"ח מבקר עיריית באר-שבע, אבי פוגל, התשובה מעוררת דאגה.
בדו"ח לשנת 2018, המבקר פוגל מונה שורה של ליקויים שנמצאו מביקורים שערך נציג הביקורת במזנונים בבתי הספר המקיפים. "במזנונים הנ"ל מוצעים למכירה דברי מזון אשר אינם עומדים בהוראות חוזר מנכ"ל משרד החינוך, ואף אינם עומדים בתקנות לפיקוח על איכות המזון ולתזונה נכונה במוסדות חינוך אשר הותקנו בשנת 2018 על ידי שר החינוך", קובע המבקר.
2 צפייה בגלריה
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
עוד עולה מהדו"ח: חלק ממפעילי המזנונים בבתי הספר מנהלים את עסקיהם ללא רישיון עסק. "בנוסף לעבירה על חוק רישוי עסקים, ניהול המזנון ללא רישיון עסק הינו בניגוד לקבוע בהסכמים שחתמה העירייה עם המפעילים".
על פי חוזר מנכ"ל משנת 2016, מזנון, קפיטריה או קיוסק במוסד חינוכי חייבים בתעודת כשרות. על פי הדוח, מפעילי המזנונים לא הציגו תעודת כשרות והעירייה מצידה לא הטילה קנסות בגין הפרות ההסכם.
ראש העירייה, רוביק דנילוביץ', הגיב לממצאים שעלו מהדו"ח: "ממינהל החינוך נמסר כי רואים חשיבות רבה בשמירה על תזונה נכונה ובריאה במוסדות החינוך. מאז הוצאת הדו"ח יצאו תקנות חדשות מטעם משרד החינוך, המבטלות את חוזר מנכ"ל בנושא תמהיל המזון ותמחורו. תקנות אלו הופצו לכלל הגורמים הרלוונטיים והוטמעו בהסכמים ובמכרזים החדשים מול המפעילים.
2 צפייה בגלריה
פוגל. מה אוכלים ילדינו? | צילום פרטי
פוגל. מה אוכלים ילדינו? | צילום פרטי
פוגל. מה אוכלים ילדינו? | צילום פרטי
"בכל הקשור להסדרת רישיון עסק למזנונים", ציין דנילוביץ' בתגובתו, "מדיווח של מנהלת אגף רישוי עסקים עולה, כי האגף מטפל בנושא יחד עם אגף הנכסים ומינהל החינוך, לנקיטת צעדים כנגד המפעילים לצורך השלמת הטיפול. ככל שהמפעילים לא יסדירו את הנושא תופסק ההתקשרות עמם".
דנילוביץ' העביר מסר בתגובתו כי יש להקפיד על התקנות בנושא: "אני מורה לראשת מינהל החינוך, למנהלת אגף רישוי עסקים ולכלל גורמי המקצוע הרלוונטיים, להמשיך ולפעול לשמירה על בריאות תזונתם של כלל התלמידים במוסדות החינוך, ולפעול ליישום כלל המלצות הביקורת תוך הקפדה על הטמעה מלאה של תקנות משרד החינוך בנושא".