תושב העיר רחובות כבן 26 נפטר ביום שבת וחברה קדישא מסרבת לקבור אותו בעיר, למרות שעבר הליך גיור בצבא. ביום שלישי נקבר כברירת מחדל בעיר באר שבע ומשפחתו שבורה מההליך.
1 צפייה בגלריה
צילום: אביגיל קדם
צילום: אביגיל קדם
צילום: אביגיל קדם
התושב נפטר ביום שבת האחרון ממחלה קשה. הוא לחם במבצע צוק איתן ביחידה מובחרת, עבר הליך גיור צבאי ולדברי משפחתו עבר את שלב א' ו-ב' של הגיור וקיבל את האישור הצבאי כי עבר אותו בהצלחה. למרות זאת, כאשר פנו לחברה קדישא ברחובות לאחר שנפטר, סירבו לקבור אותו בעיר.
"הוא היה צלף בצבא ועשה גיור במשך שנה וחצי אצל משפחה דתית", מספר אלברט, קרוב משפחתו שניסה השבוע לקדם את הנושא מול חברה קדישא. "בסוף הגיור לקחו אותו לצוק איתן והוא היה מוכן למות בשביל המדינה הזו, המפקד שלו נתן אישור שסיים את הגיור ואחרי הצבא עוד עבר תקופה קצרה בשב"ס ואז הוא חלה", הוא מספר.
לאחר ארבע שנים בהן הוא נאבק על חייו, נפטר הצעיר ביום שבת האחרון, משפחתו פנתה לחברה קדישא ולא דמיינה שבקשתם לקבור את בנם כהלכה ברחובות תסורב. "הוא היה מניח תפילין, שומר שבת ומצוות, הוא היה יותר יהודי מהיהודים שלא עברו גיור", מספר אלברט. "משום מה, בהתחלה אמרו לנו כן, שזה בסדר ושאפשר יהיה לקבור אותו ברחובות, ואז אמרו לנו שהרב אמר לא, הוא היה מוכן לתרום כסף ושנקבור אותו איפה שאנחנו רוצים, אבל לא ברחובות. אמרו לנו לקחת אותו לבאר שבע, לחלקה של 'ספק יהודים', אבל למה שהוא יהיה בכלל קבור בה? בן אדם נתן את עצמו ועבר כמה מלחמות ובסוף זרקו אותו בצורה כזו, הייתי בהלם. היום (שלישי) קוברים אותו בבאר שבע, ההורים בלי כסף, אנחנו אוספים איך שהוא כסף, זרקו אותנו, לא הצלחתי לעשות כלום".
מה בעצם הבעיה עם הגיור?
"בגלל שהוא הלך לצוק איתן ממש בסיום, אין לו אישור סופי, אבל הוא סיים והמפקד אישר שהוא סיים, המשפחה רוצים עכשיו לעזוב את הארץ, הוא נתן להם הכול, וזה מה שעושים לבן אדם שנתן הכול למדינה".
היום (שלישי) כאמור נערכה הלווייתו בבאר שבע, אך דרמה קטנה התחוללה לפניה כאשר גם הקבורה בעיר הדרומית הייתה בספק, לאחר שבחברה קדישא מסרו כי הוא יייקבר באשדוד. זאת למרות שהמשפחה והמלווים הגיעו כבר לבית העלמין בבאר שבע. בסופו של דבר, לאחר לחץ המשפחה, ובדקה ה-90, נערכה קבורתו בבאר שבע.
מחברה קדישא נמסר בתגובה: "לצערנו הרב למיטב ידיעתנו הנפטר לא מוכר כיהודי על פי המוסדות המוסמכים במדינת ישראל. חברה קדישא, האחראית על קבורת יהודים אינה קובעת מי הוא יהודי ומי לא. אנו ביקשנו מספר פעמים מבני משפחתו של הנפטר אסמכתא שתעיד על סיום תהליך הגיור, על מנת שנוכל לסייע להם, אך לצערנו הרב טרם קיבלנו את המסמכים הרשמיים המוכיחים את יהדותו.
"נדגיש כי לפנים משורת הדין חברה קדישא רחובות סייעה במימון רכישת מקום קבר עבור אביו של הנפטר בצמוד אליו. וכן פורום חברות הקדישא ליווה את המשפחה באופן צמוד בתהליך למציאת מקום קבורה הולם. אנו משתתפים בצער המשפחה. המצב בו אנו נאלצים להשיב את פני המשפחה ריקם על בקשתו להקבר כיהודי הינה סיטואציה קשה מנושא, אך לצערנו הרב אין ביכולתנו לסייע למשפחה בקביעת הסטטוס הדתי של הנפטר".