עיריית באר שבע תפעל להנציח בעיר את זכרו של הפילנתרופ מורטון מנדל, "בדרך ראויה ומכובדת". איש העסקים, היזם, הפילנתרופ והמיליארדר היהודי-אמריקאי, מי שחתום על פרויקטים משמעותיים בבאר שבע - הלך לעולמו במהלך החג.
מנדל, היה מהתרומים הבולטים של מדינת ישראל ועל שמו חתומים פרויקטים משמעותיים בבאר-שבע וביישובי הנגב. בין היתר היה שוחר חינוך והאמין שדרך מיזמים חינוכיים אפשר ליצור מציאות חיים טובה יותר.
1 צפייה בגלריה
מורטון מנדל עם רוביק דנילוביץ' | צילום: דייגו מיטלברג
מורטון מנדל עם רוביק דנילוביץ' | צילום: דייגו מיטלברג
מורטון מנדל עם רוביק דנילוביץ' | צילום: דייגו מיטלברג
הוא נפטר בחג הסוכות בביתו שבפלורידה בגיל 98. רק לפני כחודשיים הודיע ראש העירייה, רוביק דנילוביץ', על תרומה בגובה של 20 מיליון דולר מקרן ג'ק, גו'זף ומורטון מנדל, שתממן את הקמת מרכז קיימות חווייתי לבעלי חיים - פרויקט ייחודי ביוזמת העירייה שעתיד להיפתח לקהל המבקרים במהלך שנת 2021.
תרומה זו מצטרפת לתרומות אחרות שסייעו לקדם פרויקטים חשובים כמו 5 מיליון דולר להקמת מוזיאון הילדים 'לונדע', 13 מיליון דולר להקמת מכון למנהיגות חברתית באוניברסיטת בן גוריון, 7 מיליון דולר להקמת מרכז חדשנות בירוחם, ועוד. בבאר-שבע פועל מרכז מנדל למנהיגות בנגב, שהוקם על ידי קרן מנדל, במטרה לשפר את איכות החיים של תושבי הנגב, באמצעות פיתוח מנהיגות חברתית וחינוכית היוזמת ומובילה שינוי ומבוססת על ערכים וחזון.
"את מורט מנדל הכרתי לפני למעלה מעשור, מיד נכבשתי בקסמו", כתב ראש העירייה, רוביק דנילוביץ, בדברים לזכרו של מנדל. "גיליתי ציוני נלהב, שמחויב כל כך למדינת ישראל, איש חזון שכל כולו נתון לפיתוח הנגב, מנהיג שמאמין בהון האנושי ושהסוד האמיתי, כך אמר, טמון באנשים. עבורי מורט היה חבר ושותף. חכמתו היוותה עבורי כוכב צפון ותבונתו הרבה, מגדלור של תקווה ואמונה".
כהערכה על פועלו ותרומותיו להגשמת חזונו של בן גוריון לפיתוח הנגב, העניקה עיריית באר-שבע בשנת 2017 אות הוקרה על 'מפעל חיים' למורטון מנדל, כאשר על ההחלטה חתומים השופט בדימוס יוסף רבי וראש העירייה רוביק דנילוביץ.