באר־שבע, יום שני בשבוע שעבר, בשעה 08:35. נוסעים ממתינים לקו 5 בתחנת סרן דב בשכונת נווה זאב בדרכם לעבודה ולסידורים. האוטובוס מאחר לבוא, הנוסעים מציצים בשעון, מאבדים את הסבלנות, ואז, בשעה 08:55, כשאחדים מהם מתייאשים ומחליטים שלא לחכות יותר וללכת ברגל, האוטובוס מגיח וכולם חוזרים ומצטופפים בתחנה.
3 צפייה בגלריה
ממתינים בתחנה | צילום: הרצל יוסף
ממתינים בתחנה | צילום: הרצל יוסף
ממתינים בתחנה | צילום: הרצל יוסף
התנהלות לא רציונלית זהו רק מדגם מייצג של המתרחש בקווי האוטובוס העוברים בשכונות באר־שבע. לפני כחודש נידון הנושא בהנהלת העירייה, ובדיון נאמרו דברים קשים שמחייבים בדיקה מעמיקה ויסודית. "התלונות מתייחסות לכך שהנהגים לא מכבדים את הנוסעים ולא ממתינים עד שהם יישבו לפני חידוש הנסיעה", סיפר בדיון חבר המועצה גיל שטכמן שיזם את הדיון.
עוד ציין שטכמן, "טיפלתי אישית בארבעה מקרים של אנשים שנפלו באוטובוסים. מסיבות כאלה ואחרות הם לא הגישו שום תלונה, הם גם לא ידעו לאן לפנות. אני חושב שכמו שהחברה לתחבורה ציבורית מתלוננת על כך שאנשים עולים ולא משלמים על הנסיעה בגלל השיטה החדשה של הרב־קו, אז צריך לזמן את האחראים ולהעביר להם את דאגת התושבים המבוגרים שפוחדים לעלות לאוטובוס".
חברת המועצה פנינה פחימה שהשתתפה גם היא בדיון, העידה כי לפני כחודשיים טיפלה בארבעה גמלאים שנפלו באוטובוס. "הם עוד לא ישבו והנהג נסע. הם הגיעו ממש מחוסרי הכרה לסורוקה", היא סיפרה. חברת המועצה עו"ד מינה קלמן־חדד נוסעת בקביעות באוטובוסים, לפחות שלוש־ארבע פעמים ביום. בדיון בעירייה היא חזרה ואמרה שההתייחסות של הנהגים מחפירה.
בדיון עו"ד קלמן־חדד סיפרה על נסיעה בקו 24. "אני מנסה לרדת מהאוטובוס והנהג כמעט סגר עליי את הדלת. ההתנהלות היא לא רציונלית, אני חושבת שצריך לכנס אותם, לתת הכשרה בנושא של שירות, בנושא של בטיחות, בנושא של יחס, זה האל"ף־בי"ת. הנהג משרת את הלקוח".
תחנות רותחות חוזרים לתחנה של קו 5. השעה 13:30, הפעם אנחנו ממתינים לאוטובוס בתחנה ברחוב העצמאות ליד מוזיאון הנגב לאומנות בעיר העתיקה. כידוע, רוב התחנות הפרוסות בשכונות העיר בנויות מלוחות זכוכית, ובימי חמסין התחנות הופכות ללוהטות במיוחד, ובהחלט אינן מותאמות לאקלים המקומי. גם הספסלים רותחים ויש חשש שמי שיתיישב עליהם יספוג כוויות כואבות. משום כך, נוסעים הממתינים בתחנה מחפשים מקומות מוצלים עד שהאוטובוס יבוא ויאסוף אותם לייעדם.
לעיתים קרובות, בהיעדר מקום מוצל, הנוסעים מוצאים מפלט מאחורי התחנה, המקום היחידי המאפשר להם לברוח מהשמש הקופחת. אם לא די בכך, התחנות החדשות צרות מלהכיל את כל הנוסעים הממתינים לאוטובוס שכן הן נבנו להכיל עד ארבעה נוסעים בלבד. כל אלה מעלים את השאלה מדוע נבחרו התחנות האלה שברור שהן אינן מתאימות לאקלים המקומי ולכמות הנוסעים.
3 צפייה בגלריה
אוטובוס בדרכו לתחנה. "חל שיפור ביחס הנהגים" | צילום: הרצל יוסף
אוטובוס בדרכו לתחנה. "חל שיפור ביחס הנהגים" | צילום: הרצל יוסף
אוטובוס בדרכו לתחנה. "חל שיפור ביחס הנהגים" | צילום: הרצל יוסף
"בלתי אפשרי להמתין בתחנה בחום הכבד הזה", מספרת ילנה שממתינה לאוטובוס לכיוון נווה זאב בתחנה ברחוב העצמאות. ילנה מסתתרת מאחורי התחנה כמו נוסעים רבים אחרים, כי מבחינתה לעמוד עשרים דקות בשמש לא בא בחשבון. "לשבת על הספסל, השתגעת?", היא אומרת, "הכל רותח". נוסעת אחרת שממתינה לאוטובוס עומדת מתחת לעץ סמוך. "מה לעשות, חם מאוד", היא ממלמלת.
"איקס על השכונה" רוב התלונות על שירות לקוי ותנאים ירודים בקווי האוטובוס בעיר מגיעות מהשכונות המרוחקות שבהן מתגוררים עולים חדשים ואנשים מבוגרים, שבמקרים רבים נותרים חסרי אונים מול המצב בתחבורה הציבורית העירונית. אחת השכונות היא נחל בקע. "הרבה מהקשישים משכונת נחל בקע פנו אליי, הגיעו אליי הביתה וביקשו לדעת איך להתלונן", סיפרה בדיון חברת המועצה לאה שובייב.
לטענת שובייב, המתלוננים טוענים שחברת האוטובוסים "עשתה איקס אחד גדול על שכונת נחל בקע". לדבריה, "כל קווי האוטובוסים של נחל בקע פשוט לא עוצרים הם לא מספיקים לעלות לאוטובוס והדלת נסגרת, הם מקבלים יחס לא אנושי".
שובייב העידה שבנסיעות שעשתה בקו 14 וקו 2 גילתה שמדובר כנראה בדפוס קבוע. "זה לא משנה איזה נהג, פשוט עשו איקס על שכונה מסוימת כי הלחץ של הזמנים לא נותן לנהגים להתייחס לאנשים כאל בני אדם. הם פשוט נוסעים ולא רואים בעיניים".
ראש העירייה, רוביק דנילוביץ', סיכם את הדיון ואמר כי קווי התחבורה הציבורית שודרגו ושופרו מאוד, אולם לא די בכך. עוד ציין שבגלל התלונות הרבות הוא החליט ליזום פגישה עם נציגי משרד התחבורה ודן באר־שבע שבה ירוכזו כל התלונות כדי למצוא פתרונות לשביעות רצונם של הנוסעים ולשיפור רמת השירות.
פיצוי אישי לנוסעים מחברת דן באר־שבע נמסר בתגובה כי בנושא התחנות יש לפנות אל העירייה ואל משרד התחבורה כיוון שחברת דן מבצעת מה שמנחים אותה לבצע.
בנושא התלונות על נהגי האוטובוסים ועל העומס בקווים נמסר בתגובה מחברת דן באר־שבע: "מלבד התלונה המדוברת (קו 5 בתחנת סרן דב - י.ל.) לא נתקבלו בחודש האחרון תלונות על איחורים בקו זה, וכל תלונה נבדקת ומטופלת. לגבי העומסים והתדירות - אלו נקבעים על ידי משרד התחבורה על פי בקשות העירייה".
דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה, מסר בתגובה: "משרד התחבורה מפעיל מערכת בקרה אלקטרונית המנטרת את פעילות כל האוטובוסים בתחבורה הציבורית בישראל, מעדכנת זמני הגעה בזמן אמת ומתריעה על חריגות, איחורים ואי ביצוע נסיעות. המפעילים נקנסים על כל חריגה מתנאי הרשיון והסכם ההפעלה מולם. ובנוסף, הניקוד השלילי שהחברות צוברות, משפיע על השתתפותן במכרזים עתידיים".
כמו כן מבהיר דובר משרד התחבורה: "נוסע שנפגע משירות לקוי יכול להגיש תלונה מפורטת למשרד התחבורה. במידה שהתלונה מתבררת כמוצדקת, יגיש המשרד תביעה לבית המשפט נגד החברה הכוללת כתב אישום נגד מבצעי העבירה. במסגרת זאת בית המשפט גם רשאי לפסוק פיצוי אישי לנוסע שנפגע כתוצאה משירות לקוי".
3 צפייה בגלריה
רחוב העצמאות. התחנה ליד מוזיאון הנגב עמוסה וההמתנה בשמש הקופחת ארוכה | צילום: הרצל יוסף
רחוב העצמאות. התחנה ליד מוזיאון הנגב עמוסה וההמתנה בשמש הקופחת ארוכה | צילום: הרצל יוסף
רחוב העצמאות. התחנה ליד מוזיאון הנגב עמוסה וההמתנה בשמש הקופחת ארוכה | צילום: הרצל יוסף
בנוגע לטענות שהתחנות אינן מתאימות לאקלים המקומי, מסר דובר משרד התחבורה: "משרד התחבורה משדרג בימים אלה אלפי תחנות אוטובוסים בכל רחבי הארץ בעלות של עשרות מיליוני שקלים. בשנתיים האחרונות בלבד הוקמו יותר מ־2,000 סככות אוטובוסים חדשות, יותר מ־200 מהן הותקנו בבאר־שבע.
"עיריית באר־שבע היא שבחרה את ספק הסככות ואת דגם הסככה המתאימה מבחינתה. יצוין כי משרד התחבורה גיבש בשנה שעברה נוהל חדש להקמת סככות המתנה בתחנות האוטובוסים, כך שיתנו מענה לכל תנאי מזג האוויר, כולל מזג אוויר קיצוני הקיים באזורים כמו רמת הגולן והערבה, והתייחסות לתנאי הדרך ולנגישות התחנה ולגודלה בהתאם למידת השימוש בה".
העירייה תדרוש הבהרות דובר עיריית באר־שבע, אמנון יוסף, מסר בתגובה: "אכן מדובר בנושא חשוב אשר נידון בהרחבה בהנהלת העירייה. הנושא עלה לדיון בהנהלה בעקבות פניות של תושבים בנוגע לטיב השירות של החברה הזכיינית המפעילה את קווי הנסיעה בעיר. בתום הדיון הוחלט לפנות בנושא למנכ"ל חברת דן באר־שבע ולנציג משרד התחבורה האחראי על נושא התחבורה הציבורית כדי לקבל הבהרות לאותן טענות אשר מעלים הנוסעים בקווי חברת דן באר־שבע.
ראש העירייה, רוביק דנילוביץ', הודיע בישיבת הנהלה שיקיים דיון בנושא עם אותם גורמים במשרד התחבורה ובחברת דן כדי להבהיר את מורת רוחה של העירייה בגין אותן טענות קשות של ציבור הנוסעים. הנהלת העירייה תשוב ותדון בנושא באחת מישיבותיה הקרובות. יש לציין כי בשנים האחרונות חל שיפור ניכר בתחום התחבורה הציבורית בעיר, אך הדבר לא צריך כלל לבוא על חשבון מתן השירות".
עוד מסר דובר העירייה, "בנוגע לתחנות ההיסעים - במסגרת הרפורמה בתחבורה הציבורית שמקדמת עיריית באר־שבע עם משרד התחבורה הוצבו ברחבי העיר מאות תחנות היסעים חדשות בעלות עיצוב מודרני, מותאמות ונגישות לבעלי צרכים מיוחדים ובנויות מחומרים עמידים הכוללים זכוכית מחוסמת ותאורה סולרית. בכוונת העירייה להמשיך ולפעול להחלפת ושדרוג כל התחנות בעיר במטרה להבטיח את נוחותם ורווחתם של הנוסעים".
"לא מותאמות לאקלים המדברי"
ד"ר יודן רופא מהמחלקה לגיאוגרפיה באוניברסיטת בן־גוריון, מסביר מדוע תחנות האוטובוסים בבאר־שבע לוהטות כל כך. "אני מסכים שתחנות האוטובוסים לא מותאמות אקלימית. אלה תחנות סטנדרטיות שתוכננו על פי מודלים של אירופה והן לא מותאמות לאקלים המדברי", אומר ד"ר יודן רופא מהמחלקה לגיאוגרפיה ופיתוח סביבתי באוניברסיטת בן־גוריון בנגב.
לדברי ד"ר רופא, יש תקנות של משרד התחבורה המסדירות את מיקומן של התחנות, אולם אין תקנות המסדירות את עיצובן. "כאן המקום של הרשות המקומית להשפיע ובהחלט יש מקום לשינויים", הוא אומר. "זו דרך שעיר יכולה לטפח מרחב ציבורי כי זהו אלמנט שחוזר על עצמו במרחב ויכול להיות מזוהה עם העיר. לדעתי היה ראוי שהנושא הזה יעבור שינוי, גם ויזואלית וגם מבחינת הנוחות של הנוסעים".