1 צפייה בגלריה
דיון בוועדת הכספים בכנסת. צילום: דוברות המועצה האזורית אשכול
דיון בוועדת הכספים בכנסת. צילום: דוברות המועצה האזורית אשכול
דיון בוועדת הכספים בכנסת. צילום: דוברות המועצה האזורית אשכול
בדיון בועדת הכספים שהתקיים הבוקר (שני), העלה ראש המועצה האזורית שדות נגב, תמיר עידאן, את המילכוד בו נמצאות הרשויות בעוטף עזה - כאשר על פי חוק אסור להן לשלם לעובדי הרשות בימים מתוחים בהם לא מוכרז מצב מיוחד בעורף. לטענת עידאן הדבר המפלה אותם משאר עובדי המשק שזכאים לפיצוי.
ח״כ אבי ניסקורן ('כחול-לבן'), שנכח בדיון אמר בתגובה שהרשויות אשמות במצב ומי שלא ישלם יטופל. עידאן זעם ואמר שחבל שיש חברי ועדה שמנותקים ולא באמת רואים את המצוקה של ראשי הרשויות בדרום. ״הניסיון להאשים את הרשויות זו חוצפה. ראוי שחברי הוועדה יכירו את העובדות והמציאות לפני שהם מגיעים לדיונים".
כיום, התקנות הקיימות מחריגות את הרשויות המקומיות באופן מפורש ובהיעדר "מצב מיוחד" חל איסור לשלם לעובדי הרשויות שנעדרים בשל המצב הביטחוני. מטעמו של אבי ניסנקורן נמסר: "בזמן הדיון הצלחנו להגיע להסכמה עם הממונה על השכר, שבניגוד למצב שהיה נהוג עד היום, הרשויות המקומיות יחוייבו לשלם לעובדים תשלום מלא על ימי העבודה".
ועדת הכספים (הזמנית, יש לציין) דנה באישור הארכת תקנות הוראות השעה ועסקה בפיצויים למעסיקים באזור הדרום, שנפגעו בשל היעדרותם של הורים רבים מהעבודה בגין סגירת מוסדות החינוך בהנחיית פיקוד העורף. תוקף התקנות פקע בסוף אפריל, ולכן הן לא חלו על ההסלמה האחרונה.
בסופו של הדיון הוחלט על הרחבה של מתווה הפיצויים, כך שגם ענפי התיירות והדבוראים נכללים בו. עוד נקבע כי מעסיקים שעובדיהם נעדרו מהעבודה גם בתאריך 06.05, יום הפסקת האש, יהיו זכאים לפיצוי, למרות הנחיית פיקוד העורף על חזרה לשגרה.
כלל העובדים יהיו זכאים לתשלום בגין הימים ראשון ושני בהם לא התקיימו לימודים בדרום. שר האוצר משה כחלון הגיב ואמר: "התחייבנו בפני ההורים שנעמוד לצידם. אישור התקנות היום הוא עמידה בהתחייבות זו".
גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול ברך על ההחלטות: ״אחרי דיון ארוך אושרו התקנות המיוחדות והן כוללות פיצוי על סבב הלחימה האחרון - לעסקים, לתיירים וגם על אובדן ימי העבודה של ההורים, גם על היום הראשון וגם על היום השני, כשביטלנו את הלימודים באשכול ובמועצות עוטף עזה. אני מודה לחברי הוועדה על ההכרה בנסיבות המיוחדות באשכול וביישובי עוטף עזה״.
יו״ר מרכז המועצות האזוריות וראש המועצה האזורית מרחבים שי חג׳ג׳ הוסיף: ״המציאות השתנתה. סבבי ההסלמה מתרבים, הטווח התרחב ומספר הטילים שנורים עלה באופן משמעותי, מה שמחייב חשיבה מחודשת, הן לגבי ההטבות והן בהענקת תמריצים לתושבים למיגון הבתים".
ואילו חברת הכנסת מיכל שיר מהליכוד, פנתה ליו״ר הוועדה, ח״כ משה גפני, בבקשה לקיים דיון דחוף, על מנת להגדיר את כל היישובים במרחק 45 ק״מ מרצועת עזה כ״יישובי ספר״/עוטף עזה: "העורף הפך לחזית. אשדוד, אשקלון ובאר שבע, הפכו בפועל לחלק בלתי נפרד מעוטף עזה, הן בתדירות התקיפות, והן ברמת הנזק. אולם הם אינם מוגדרים בחוק כ"יישובי ספר"/עוטף עזה, ולכן לא זכאים לאותם פיצויים והקלות. חובתנו כמחוקקים ונבחרי ציבור לקדם את ההחלטה הצודקת הזאת".