מטרדי הריחות החריפים מהם סובלים תושבי באר שבע בזמן האחרון, הם לא אירוע חריג וחד פעמי, אלא תופעה שנמשכת חודשים ארוכים. תשאלו את תושבי השכונות בנחל בקע, נחל עשן, נווה זאב, עמק שרה ואפילו את תושבי שכונה ג' (תלונות מרחוב קרן היסוד), הם כבר התרגלו למחנק של ריחות חריפים משעות הבוקר המוקדמות, כאשר בלילות הם ישנים עם תריסים מוגפים.
1 צפייה בגלריה
שריפת פסולת, שאטרסטוק
שריפת פסולת, שאטרסטוק
שריפת פסולת, שאטרסטוק
"הריח נוראי ובלתי נסבל" מספר אבי דיין, תושב שכונת נווה זאב, "הריחות הם בעיקר בשעות הבוקר המוקדמות ובשעות הלילה, זה ריח חריף של שריפות שאתה נאלץ לסגור את החלונות, מישהו צריך לקחת את העניינים ברצינות זו פגיעה בבריאות התושבים" הוא מספר.
ריקי, תושבת שכונת נווה נוי, התלוננה "מטרדי הריחות ידועים לעירייה, התקשרנו למוקד העירוני וביקשנו לטפל בבעיה, אבל אנחנו ממשיכים לסבול, יש לי שני ילדים קטנים כל הזמן עם שיעול, לא יכול להיות שאף אחד לא יודע מה קורה ומה מקור הריחות".
צועדים שעושים הליכה לילית ב'טיילת אימבר' מדווחים על ריחות שעולים מכיוון הנחל. מעבר לכך, עשרות תושבים פנו לעירייה דרך דף הפייסבוק שלה, והתלוננו על התופעה של "ילדים עם שיעול וקשיי נשימה" כפי שכתבה אחת המתלוננת "זה ממש בלתי נסבל".
בשלב זה, נשללת האפשרות כי מדובר בריחות שמקורם במפעלים בנאות חובב "תחנות הניטור במועצה ובמפעלים בנאות חובב מצביעות על אוויר נקי לחלוטין" נמסר. גם בתחנת הניטור בבאר שבע לא נרשמו חריגות. מנגד, מתחזקת ההערכה, כי מקורם של הריחות הם בשריפות יזומות באזורים הסמוכים לבאר שבע, מדובר ככל הנראה בשריפות פסולת ואשפה, צמיגים ופגרים.
המשרד להגנת הסביבה בשיתוף העירייה והמשטרה, עושים מאמצים לאיתור מקור השריפות, כאשר במקביל תושבים כבר מעלים ברשתות החברתיות תמונות של שריפות במוקדים שונים למשל בסמוך לאזור התעשייה 'עמק שרה'. "מה הבעיה להעלות מטוס קל לאוויר ולאתר את השריפות?" שאל תושב בדף הפייסבוק של העירייה.
בשיחה שקיימנו הבוקר עם כבאות אש והצלה בבאר שבע והדרום, הם ציינו כי הם נקראים לאירועי כיבוי שריפות לעיתים קרובות ומדובר למעשה בדבר שבשגרה. "אנחנו מקבלים הרבה תלונות", נמסר מהכיבוי, כאשר לדבריהם מדובר בשריפות בשטחים באזורי הדרום וכתוצאה יש נדידה של הרוח. בכיבוי ציינו כי מדובר גם בשריפות פסולת וצמיגים.
חיזוק לדברים הללו של כבאות והצלה, ניתן ללמוד מההודעה שהעירייה הוציאה לפיה "ככל הנראה מדובר בשריפה של פסולת בסמוך לעיר. גורמי המקצוע מהמשרד להגנת הסביבה בשיתוף הגורמים המקצועיים בעיריית באר שבע פועלים לאלתר לטיפול בסוגיה זו. בנוסף, הוגשה תלונה למשטרת ישראל לאכיפה פלילית של העבריינים".