הפתגם המפורסם "הברק לא מכה באותו מקום פעמיים" דילג על בניין מגורים באחת השכונות הוותיקות בבאר שבע. לפני כחמש וחצי שנים, במהלך מבצע 'עופרת יצוקה', נפגע הבניין מרקטת גראד שנחתה בחנייה, וגרמה נזק לדירות כתוצאה מההדף והרסיסים הרבים שהתפזרו במקום. לפני כשבועיים גראד ששוגר מרצועת עזה ולא יורט התפוצץ כמעט באותה הנקושה ממש, וגרם לנזק לבניין בן השלוש קומות, ולכל אחת משש הדירות בו.
התחתנו כשברקע מטח של 24 רקטות גראד עד ששיקם את חנותו מפגיעת גראד שוב אין עבודה כל הסיפורים גם בסלולרי: הורידו את האפליקציה החדשה של mynet
"במוצאי שבת, בשעה רבע ל־11 בלילה היתה אזעקה", סיפרה גלית אפנג'ר, שמתגוררת בקומה השלישית בבניין עם בעלה ושתי בנותיהם. "מיד לקחתי את הבנות שלי והלכנו לחדר המדרגות. תוך כדי האזעקה שמענו בום חזק מאוד. בדיעבד התברר שהגראד נפל ממש מתחת לבניין, וגרם לנזק רציני. בדירה שלי יש נזק לחלונות, לקרמיקה, לדלתות ועוד".
אפנג'ר סיפרה שלמחרת הגיעו לבניין נציגים של מס רכוש ו'עמידר' ובחנו כיצד ניתן לשפץ את הבניין.
פגיעת הגראד גרמה למשפחת אפנג'ר לא רק נזק פיזי ברכוש, אלא גם נזק נפשי. "הבת הגדולה אושפזה בבית החולים כנפגעת הלם", אמרה אפנג'ר. "היא לא יכולה היתה להתמודד עם זה. הבת הקטנה נשארה איתי, אבל היא גם מאוד לחוצה. המצב הזה קשה מאוד ואנחנו כבר עייפים מזה".
בדירה נוספת בקומה השלישית גרה משפחת כהן. בעל הדירה, גבי כהן, היה סמוך לבניין בזמן נפילת הרקטה.
"לאחר שהיתה אזעקה שמעתי פיצוץ גדול מאוד", הוא שחזר. "היו ניצוצות של אש. נכנסתי לחדר מדרגות של בניין סמוך, כי לא היה לאן לברוח. אחרי שתי דקות יצאתי והבנתי שהבניין שלי נפגע. התקרבתי וראיתי שהטיל נפל בחלק האחורי של הבניין. שמעתי צרחות של שכנים וחששתי שיש הרוגים. כשעליתי הביתה ראיתי את אשתי והילדים צועקים, אבל נרגעתי כשהבנתי שכולם בסדר. אם הבית הלך, אז הלך. לא איכפת לי".
בקומה הראשונה של הבניין מתגוררת משפחה שעברה לגור במקום יממה לפני נפילת הטיל. לאחר נפילת הטיל עזבו בני המשפחה את הדירה.
לאה ברטפלד (74) שמתגוררת בבניין סיפרה שהיתה בדרכה למקלחת כאשר נשמעה האזעקה. "שמתי על עצמי בגד ויצאתי מהדירה", היא שחזרה. "בגלל שהמקלט רחוק וקשה להגיע אליו תוך זמן קצר, כשנשמעת אזעקה אנחנו יוצאים לחדר מדרגות. רגע אחרי שיצאתי מהבית היה בום חזק. כשחזרתי לדירה ראיתי שהיא הרוסה. החלונות והתריסים הלכו, ונגרם נזק גדול בסלון. אחר כך ראיתי שגם הגינות בכניסה לבניין שאני מטפחת שנים רבות, נהרסו לגמרי".
נפילת הרקטה גרמה לברטפלד לחוש ברע, והיא פונתה לבית חולים, שם שהתה במשך כחמש שעות לצורך השגחה.
באחת הדירות בקומה השנייה בבניין מתגוררים סטודנטים שעזבו את באר שבע לזמן מה כבר לפני כן. שכנים סיפרו שהסטודנטים חזרו להתגורר בקרבת בני משפחותיהם במרכז הארץ, ולא ידועה מידת הנזק בדירה, כיוון שהם טרם חזרו לעיר.
ההרס שהותיר הגראד גרם לאפנג'ר להיזכר בנפילה שאירעה באזור לפני כחמש וחצי שנים. "אני גרה בבלוק הזה כבר 13 שנים", היא סיפרה. "במהלך מבצע 'עופרת יצוקה' נחת כאן טיל, ונגרם נזק אדיר. נשברו אז החלונות בדירה שלנו, הארונות והסלון. מס רכוש עוזר רק לתיקון של הנזק למבנה עצמו, אבל הם לא עוזרים בכל מה שקשור לריהוט שנהרס. זו הוצאה כספית גדולה שהיתי צריכה להוציא מהכיס שלי. עבדתי קשה כדי להשיג את הכסף, וקיבלתי גם עזרה מאגף הרווחה בעיריה. בפעם הקודמת לקח לי חודש וחצי עד ששיקמתי את הבית. אני מקווה שהפעם זה יהיה יותר מהר".
גבי כהן, שגר בבניין כבר 15 שנה, התקשה למצוא זיק של אופטימיות לנוכח הירי הבלתי פוסק מעזה. הוא מקווה שהפעם, בניגוד למה שהיה ב'עופרת יצוקה', הגורמים הרלוונטיים יסייעו לו לטפל בביתו ההרוס.
"אני מקווה שהמדינה תעזור לנו כי פעם שעברה היה קשה מאוד לשקם את הכל", הוא אמר. "לקח לי חודשיים לסדר את הבית מההריסות שנגרמו ב'עופרת יצוקה'".
מהעיריה הבטיחו לתקן בזריזות את הנזקים הרלוונטיים, אך הוסיפו כי "נושא הטיפול בנזקים שנגרמו לבתים הוא באחריות מס רכוש. אגף הרווחה מסייע ומלווה את אותן משפחות שביתהן נזוקו, ושמבקשות את עזרתם של העובדים הסוציאלים".