התנגדות חריפה וזעם בקרב הורים לבני נוער ומתבגרים אוטיסטים שמתחנכים ומתגוררים ב"כפר האירוסים" בבאר שבע. הסיבה: הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בעיריה אישרה להקים תחנת כיבוי ליד הכפר.
למה צריך הנגשת מקומות עהור אוטיסטים? רק בהרצאה על אוטיזם הבינה שבנה אוטיסט כל הסיפורים גם בסלולרי: הורידו את האפליקציה החדשה של mynet
"הדגל השחור לא התרומם לכם כאשר הרמתם אצבע לאשר את התוכנית הזו?", שאל נמרוד נגב, מיוזמי הקמת הכפר ואב לילדה אוטיסטית המתגוררת במקום, במכתב ששיגר לראש העיריה, רוביק דנילוביץ'. נגב אמר כי הוא והורים רבים מתכוונים לפעול לביטול הקמת התחנה, במיוחד לנוכח העובדה שאיש לא עדכן אותם בתוכנית, וגם לא איפשר להם להביע את דעתם והסתייגויותיהם בוועדה, כפי שמתחייב בחוק.
"כפר האירוסים" נחנך ביולי 2009 בסמוך לקאנטרי קלאב על שטח של כ־20 דונם, שנתרם על ידי העיריה, והוא משמש בית ומסגרת לכ־50 מתבגרים ובוגרים אוטיסטים.
בישיבה שנערכה בעיריה ב־24 ביוני הועלתה הבקשה של המשרד לביטחון פנים לאשר הקמת מתחם למפקדת רשות כבאות והצלה של מחוז דרום, הכולל מבנה מנהלה ותחנת כיבוי, בדרך אילן רמון בסמוך ל"כפר האירוסים".
הבקשה אושרה בעיריה, בין השאר לאחר שהובהר כי הקמת תחנת כיבוי נוספת בעיר נובעת מהצורך לתת מענה מיידי לנוכח התרחבותה של באר שבע בעשורים האחרונים. אנשי מקצוע ציינו כי תחנת הכיבוי הממוקמת בדרך חברון שבמזרח העיר לא יכולה לספק מענה לכלל העיר, ויש צורך דחוף בהקמת תחנה חדשה. עם מתן האישור החלו העבודות בשטח.
האישור להקמת התחנה מעורר ביקורת נוקבת בקרב הורים לאוטיסטים שמתגוררים ב"כפר האירוסים". שמחה חדד, אם לתאומות שמתגוררות בכפר, לא יודעת את נפשה מרוב כעס, ולא מבינה כיצד רשות מקומית מגלה, כך לדבריה, חוסר רגישות. "איך לא השקיעו מחשבה בנושא?", תוהה חדד. "הילדים יסבלו מהקמת התחנה. כל שינוי משמעותי יכול לשבש אותם".
אלי בן־שטרית, אב לצעיר בן 25 שמתגורר בכפר, סיפר כי שמע על ההחלטה להקים תחנת כיבוי ליד הכפר מחברים ומהורים. כמי ששירת עשרות שנים כאיש קבע בתפקיד קצין רכב ואחראי על צי רכב כבד, בן־שטרית יודע איזה נזקים הכלים הללו מסוגלים לעשות.
"מהניסיון שלי", אמר בן־שטרית, "כלי רכב כבדים זה מטרד סביבתי חמור מאוד. כאשר הסירנות של משאיות הכיבוי יפעלו, הילדים בכפר ירוצו לממ"דים וזה ייצור להם לא רק חרדות, אלא גם התקפי זעם, ואז צריך לטפל בהם בתרופות הרגעה. אני לא מבין מדוע מתעקשים להקים את התחנה דווקא צמוד לכפר. מדובר בחוסר רגישות".
מהעיריה נמסר בתגובה: "בשל רגישות המקרה ולבקשת שני הצדדים פעלה העיריה לחבר בין נציגי 'כפר האירוסים' והנהלת אלו"ט לבין הרשות לכיבוי והצלה. ראש העיריה פנה באופן אישי לרב טפסר שחר איילון, נציב רשות כיבוי והצלה, על מנת שיימצא פתרון הולם שיאפשר שכנות טובה בין שני המוסדות. העיריה מבחינתה עושה ככל שבידה לסייע לכפר, ופועלת ברגישות יוצאת דופן בכל הנוגע לאוכלוסיית האוטיסטים ומשפחותיהם. הובהר לנו מהנהלת אלו"ט כי צעדיו של אותו הורה בודד אינם על דעתם. הקמת תחנת הכיבוי הינה צורך חשוב ודחוף, ודחיית הקמתה עלולה לגרום לסכנה אמיתית. הקמת התחנה מבוססת על תוכנית מפורטת שאושרה בנובמבר 2002, עוד בטרם אושרה הבקשה להקמת 'כפר האירוסים'".
מהנהלת אלו"ט נמסר שהם מוטרדים מפגיעה אפשרית באוטיסטים, ומבינים את החשש והדאגה של ההורים. "עם זאת", הוסיפו, "כל עוד מתקיים שיח בין אלו"ט וההורים לבין העירייה ונציגי הכבאות וכל עוד יש רצון כן למצוא פתרון שימנע פגיעה בחברים - אין סיבה לצאת למאבק".