איך רשתות חברתיות הופכות אדם לידוען או למוביל דעה? זו אחת השאלות בהן עסק מחקר חדש שנערך על ידי דר' גלעד רביד מהמחלקה להנדסת תעשיה וניהול באוניברסיטת בן גוריון בנגב, בשיתוף עם דר' אליזבט קוריד מאוניברסיטת USC בלוס אנג'לס. יתר על כן, ממצאי המחקר, כך מסתבר רלבנטיים לא רק למפורסמים אלא גם לאנשים מן השורה.
במהלך המחקר נחקרו אירועי התרבות בעולם כפי שהשתקפו במאגר הצילומים העצום Getty Images. התמונות מתעדות אירועים רבים כגון: הקרנות בכורה לסרט, מסיבות, תצוגות אופנה ואירועי צדקה. ממרץ 2006 ועד פברואר 2007, אספו החוקרים למעלה מ-600,000 תמונות המתעדות כ-12,000 אירועים.
"באמצעות טכנולוגיית פענוח טקסט מצאנו בתיאור התמונה מי צולם בכל אחת מהן, עם מי, באיזה אירוע ובאיזו עיר. השתמשנו בדירוג של הידוענים אשר בוצע על ידי מומחים עבור מגזין Forbes, על מנת ללמוד על מיוחדות המבנה החברתי והרשתי של המצליחים ביותר", סיפר דר' רביד.
לדבריו "רשת הידוענים מספרת לנו על סוג מסוים של כישרון וכיצד יכולת זו משמרת את מעמדה. הבנת כישרון בהקשר ההוליוודי שלו מייצג בצורה טובה כיצד כישרון פועל בצורה כללית".
ממצאי המחקר מצביעים על כל מה שידוענים מרוויחים מ-“Matthew Effect”, תופעה המתארת מצב בו הצלחה של הראשונים מאפשרת להם להיות מצליחים לאין שיעור יותר מאלו שבאים בעקבותיהם. עוד עולה מהמחקר כי חברים בקבוצת העילית נמצאים באירועים רק עם אנשים שכמותם. בסיס הנתונים במחקר מתעד כ-7,000 אנשים, ועדיין 20 חברי מועדון העילית מבלים רק עם חברי קבוצה זו.
בנוסף, קיימים מאפיינים שאינם תלויים במבנה החברתי המסייעים בקידום הקריירה. "כך למשל, מצאנו שביקור בלאס וגאס הוא בעל השפעה שלילית על הידוענים המצליחים, אך ביקור בטוקיו שביפן, קשור להצלחה. הימצאות במרכזי העשייה התרבותית, לוס אנג'לס, ניו יורק, ולונדון הוא הכרחי להצלחה", אמר דר' רביד.
הנתונים שבידי החוקרים מצביעים על החשיבות הרבה שיש לקשרים החברתיים באירועים השונים על בניית הקריירה. דר' רביד: "אם כעת אתה לא נמצא ברשימת העילית בתחומך, היראות והופעה באירועים הנכונים יכולים להזניק את הקריירה שלך לגבהים חדשים".
"בדיקת התופעה של פריס הילטון", סיפר "מצביעה על כך שהיא בונה את הקריירה שלה תוך כדי השתתפות באירועים רבים מאוד. לעומתה, העורכת המיתולוגית של ווג, אן ווינטור, משתתפת באירועים בודדים בשנה, וכולם קשורים לתעשיית האופנה. מרבית האנשים אותם חקרנו נוהגים לבנות את הקריירה שלהם על השתתפות באירועים כגורם המעצים את יכולותיהם האחרות".