בקרוב בבאר שבע: פרויקט הדרכה חדש לבני נוער שנהגו ברכב ללא רישיון (שבל"ר). הפרויקט משותף לעמותת אור ירוק, שירות המבחן לנוער ומשרד הרווחה. הפרויקט יכלול 15 קבוצות של נערים ב-15 יישובים בארץ.
במפגשי הקבוצות, המשתתפים יספרו על העבירה בגינה הגיעו לקבוצה, וינסו להבין מה הניע אותם לבצע אותה. כמו כן, יסייעו להם להעלות את המודעות העצמית לגבי מידת האחריות שלהם לביצוע העבירה.
יחד יבררו הנערים את משמעות הלחץ החברתי בהקשר של נהיגה. הם ילמדו כי עצמאות מחשבתית, שיקול דעת, אחריות וזהירות מביאים לנהיגה בטוחה. גם ההורים לא יישארו מחוץ לתהליך - והם ילמדו להכיר יחד עם ילדיהם את מאפייני הנהיגה של צעירים, את תפקיד ההורים בליווי נהגים חדשים ואת חשיבות הסמכות ההורית.
מסקר שערכה אור ירוק עולה, כי שיעור לא מבוטל מבני הנוער נוהגים ללא רישיון. למעשה כ-13 אחוז מבני הנוער דיווחו כי יצא להם לנהוג ברכב ללא רישיון נהיגה. עוד עלה מן הסקר, כי שיעור מי שציינו כי נהגו ברכב ללא רישיון גבוה יחסית בקרב בנים, בקרב בני שכבת הגיל הבוגרת יותר (16-18), ובשיעור עולה עם הירידה ברמת הדתיות ועם העלייה במספר הרכבים במשפחה.
בנוסף, שיעור גבוה מאוד, של ארבעה מכל עשרה בני נוער בשכבת הגיל הצעירה (15-12), ציינו כי יצא להם לשבת בכסא הנהג בזמן שהמנוע דלק.
שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק, אמר כי "הפרויקט יצא לדרך, מתוך הצורך בהתערבות ייחודית, ובשל ריבוי המופנים אל שירות המבחן לנוער. בנוסף, עלה צורך עצום לתת מענה גם להורים המתקשים להתמודד עם ילדם ועם העבירה שביצע, תוך חיזוק הסמכות ההורית שלהם להציב גבולות ולדרוש דרישות מהילדים".
הקבוצות הטיפוליות, ישלבו ידע מקצועי בתחום הבטיחות בדרכים, אותו מעבירה עמותת אור ירוק, עם טיפול במניעים ובהשלכות העבירה. כל קבוצה תמנה כעשרה בני נוער, ומנחים אותה מדריך מתנדב מאור ירוק וקצין מבחן לנוער.
"נערים צעירים מהווים קבוצת סיכון בדרכים מכמה סיבות: רמת ידע ומיומנות טכנית נמוכות, חוסר ניסיון נרכש בנהיגה, רמת התפתחות אישית ורמת בגרות נפשית נמוכות. גם ביטחון עצמי גבוה מאפיין צעירים - הם מעריכים את עצמם כנהגים מעולים גם אם אין להם רישיון נהיגה, סומכים על חוזק הרכב בו הם נוהגים, לא מתחשבים בתנאי הדרך וממשיכים לנהוג במהירות גם כששדה הראייה שלהם מוגבל. לצערנו, את התוצאות ראינו בתאונה המחרידה בה קיפחו את חייהם שני נערים בני 16", סיכם אבואב.