במרכז הרפואי 'סורוקה' החלו להעניק לאחרונה שירות חדש לשיקום נשימתי. השירות נוסד על ידי צוות המכון לפיזיותרפיה בשיתוף מומחי מכון הריאות בבית החולים. השירות מיועד לאוכלוסיה הסובלת ממחלת הריאות הכרונית, COPD, ולאנשים לאחר ניתוחי ריאות ו/או השתלת ריאות.
COPD היא מחלת ריאות חסימתית כרונית שנגרמת לרוב מעישון כבד או מחשיפה מוגברת לעשן ולזיהום אויר. החולים סובלים מהפרעות באוורור ובחילוף הגזים בריאות, המקשה על התפקוד היומיומי.
שיקום נשימתי מוכר כאמצעי יעיל לטיפול בחולים עם מחלות ריאה כרוניות. במספר מחקרים שנעשו בארץ ובעולם בדקו את יעילות השיקום הנשימתי הוכח כי תהליך השיקום מקטין את מספר האשפוזים ואת מספר הפניות לחדרי המיון ולרופא המטפל. כמו כן, נרשמו עלייה באיכות החיים ושיפור ניכר ברמת תחושת השליטה במחלה.
צוות השיקום ב'סורוקה' כולל פיזיותרפיסטיות ורופא ריאות, שעברו הכשרה ייחודית בשיקום נשימתי בארץ ובקנדה. ההמלצה לביצוע השיקום הנשימתי ניתנת על ידי רופא מומחה למחלות ריאה, כאשר את ההפניה נותן רופא המשפחה. התוכנית נמשכת שישה שבועות, וכוללת מפגשים קבוצתיים פעמיים בשבוע שמשכו של כל אחד מהם כשעה.
"על פי הערכות קיימת באזור הדרום אוכלוסייה המונה לפחות אלף חולי COPD בינוניים או קשים הזקוקים לשיקום נשימתי. בנוסף ינשם חולי ריאות עם מחלה פיברוטית (דלקתית), חולי אסתמה וחולים לאחר ניתוח ריאתי", הסביר ד"ר נמרוד מימון, רופא בכיר במרפאת הריאות ב'סורוקה', את הצורך בשירות.
פטריס שליסל, מנהלת שירותי הפיזיותרפיה ב'סורוקה', סיפרה כי "השיקום הנשימתי מתבצע במכון לפיזיותרפיה בבית החולים 'סורוקה' באמצעות פעילות גופנית ובמסגרת קבוצתית. האימון הגופני כולל שיפור כוח השרירים, שיפור סיבולת לב-ריאה, שיפור הגמישות ושיפור עבודה נשימתית. אלו מתבצעים באמצעות ציוד מתקדם. במהלך האימון מבצעות הפיזיותרפיסטיות מדידות של סימנים חיוניים".
"לשיקום הנשימתי", הוסיפה פרופ' שליסל, "יש גם היבט חינוכי, ועל כן משולבות במהלך המפגשים הרצאות בנושאים שונים כמו שימוש בתרופות הקשורות במחלה, נזקי העישון, תזונה נכונה והדרכה לאורח חיים מתאים ונכון".