שיעור הארנונה למגורים בבאר שבע בשנת 2011 יעלה בחמישה אחוזים בנוסף לתוספת הצמדה של 1.4 אחוזים - וביחד 6.4 אחוזים. כך אישרה מועצת עיריית באר שבע בישיבתה בשבוע שעבר.
ההחלטה נתקלה בהתנגדות של חברי האופוזיציה: זכריה אוהב שלום, יוסי שלי ויעקב אוחיון. "שודדים את הציבור", טען בין השאר אוהב שלום.
רוביק דנילוביץ', ראש העיריה ומי שהוביל את המהלך, הסביר את הצעד שלו: "ברגע שהתברר שיש לנו חסר גדול בתקציב, הבנו שיש בעיה אקוטית. אם לא נעשה מעשה - לא נוכל להתמודד עם האתגרים שקבענו לעצמנו. אנחנו רוצים לתת לתושבים יותר".
חבר המועצה יוסי שלי כינה את ההחלטה "לא שקולה", ומנה את מה שהוא מכנה "הבזבוזים של העיריה", שחלק מהם גורמים לגירעון בתקציב: "חוברות פרסום אישי - 420 אלף שקל. תוכניות אדריכלות - 500 אלף. שיפוץ כניסה לעיריה - 450 אלף. שיפוצי לשכות - מיליון שקלים. פקידות לנבחרים - 350 אלף. מיתוג העיר ויחסי ציבור - מיליון שקלים. יועצים - שלושה מיליון, ועוד ועוד".
"הכי קל לקחת מהתושבים", טען אוחיון. "יש פה אנשים מנותקים. אני מצפה שההנהלה הזו לא תלך לכיס של האזרח. לא צריך לפתור הכל דרך הארנונה. יש גם דרכים אחרות".
חבר המועצה זכריה אוהב שלום התנגד נחרצות להעלאה בתעריף הארנונה: "אם אפשרי מבחינת החוק, הייתי מורה לציבור לא לשלם אם הוא לא מקבל תמורה".
אוהב שלום לא הסתפק בכך, והציג נתונים לפיהם תקציב העיריה בשנתיים האחרונות גדל בסכום של 200-150 מיליון שקל. "איפה הלך הכסף?", שאל חבר המועצה. "זה ניהול כושל. מה ראינו עד עכשיו, חוברות? ת'כלס, אין כלום. אני מעדיף חשב מלווה כי אנחנו מתנהלים לא נכון. אתה (פונה לראש העיריה - י.ל) קורא לנו רק כשיש בעיות?".
חבר המועצה יעקב אוחיון שאל את דנילוביץ' האם היה מעלה את הארנונה גם בשנת בחירות, אך דנילוביץ' לא השיב. אוחיון המשיך: "מוטי ששון (ראש עיריית חולון - י.ל), שהוא המודל שלך, העלה את הארנונה בשנת בחירות. המצפון שלי לא נותן לי להעלות את הארנונה. אני יודע מה זה משפחות נזקקות. בואו ניתן דוגמה אישית, נעלה בשני אחוזים ואז נחליט הלאה".
דנילוביץ' הגן בלהט על עמדתו: "אנחנו רוצים להיות כמו תל אביב ומתנהגים כמו פריפריה".
כשהוא פונה לחברי המועצה שגיבו אותו אמר ראש העיריה: "אני גאה בכם. אתם אנשים שנוהגים באומץ ציבורי. העיריה שלנו נמצאת הרבה שנים בפער. אנחנו רוצים לצאת לעצמאות ויש לזה מחיר. מעולם לא נעשתה תוכנית אסטרטגית. באר שבע היא העיר היחידה במדינה שעושה תוכנית עשור".
"אני רוצה לומר שלא יהיה קיצוץ בחינוך. באנו לעשות, לא לדבר. אין אובססיבי כמוני לעיר הזאת. תהיה התייעלות גם בשכר העובדים, כך שבסופו של דבר זה יבוא לידי מימוש. ההעלאה בארנונה זו גזירה שהציבור יכול לעמוד בה", הוסיף.
כל חברי המועצה, להוציא את אוהב שלום, שלי ואוחיון, תמכו בהחלטה והצביעו בעד. כולם שיבחו את דנילוביץ' על "אומץ לבו", וחלקם אף אמרו כי מדובר "בהחלטה לא פופולרית, אבל אמיצה וחשובה".
שורה של הקלות בהצעה לאיזון תקציב העיריה שאושרה בשבוע שעבר קיים סעיף שיכול להוות מוקש ביחסים בין הנהלת העיריה לוועד העובדים, שבלאו הכי מעורערים. מדובר בסעיף "התייעלות נדרשת בשכר". על פי סעיף זה, יקוצצו 20 מיליון שקל בשכר העובדים. ואיך מבצעים את הקיצוץ? בעיקר באמצעות פיטורים ופרישות מרצון. ראוי לציין כי תקציב השכר בעיריה עומד על 341 מיליון שקל לשנת 2010, שמהווים 34 אחוז מהתקציב הכולל של העיריה.
ועד העובדים מתנגד נחרצות לפיטורים, והבהיר היטב את עמדתו להנהלה ולראש העיריה. הסוגיה הזו קרוב לוודאי תהיה הטריגר לעימות הבא בין ההנהלה לוועד, דבר שעלול לגרום לסכסוכי עבודה ואפילו לשביתות.
לצד העלאת תעריף הארנונה אישרה בשבוע שעבר מועצת העיריה שורה של הקלות לתושבים ולעסקים. כך לדוגמה שיעור ההנחה לזכאים (מקבלי קצבאות שונות) יעמוד על 70-60 אחוז.
תעריף הארנונה בשכונת המגורים נחל בקע שונה מאזור א' לאזור ב' (זול יותר). מדובר בשכונת מגורים שהוקמה במהלך שנות ה־90, ועל פי הגדרת העיריה מדובר בשכונה שמרבית תושביה משתייכים למעמד סוציו־אקונומי נמוך־בינוני, כאשר כ־40 אחוז מבתי האב באותה שכונה מטופלים על ידי אגף הרווחה. רוב רובה של האוכלוסייה הם עולים חדשים, וחלק נכבד מהם מבוגרים.
מועצת העיריה גם אישרה את הפחתות שיעור הארנונה לבתי עינוגים, בתי קפה, מסעדות וכדומה בעיר העתיקה, בתקווה שהדבר יביא לעידוד הפעילות באזור זה.
תקציב העיריה לשנת 2011 מסתכם במיליארד שקלים ועוד 22 מיליון. על פי הצפי, ההוצאות הצפויות בתקציב 2011, על בסיס התקציב לשנת 2010, מסתכמות במיליארד שקל ועוד 71 מיליון, זאת ללא הדרישות התקציביות הנוספות שהוכנו בהתאם לתוכנית האסט