הרוחות עדיין לא נרגעו מאז ביטול ההצגה 'אינסטינקט בסיסי' שאמורה היתה לעלות בסוף השבוע שעבר בתיאטרון הפרינג' בבאר שבע. שני הצדדים, בעד ונגד קיום ההצגה, מחליפים מהלומות מילוליות כשברקע האיום החד משמעי לבטל הצגות בתיאטרון הפרינג' הממוקם בעיר העתיקה ולהחרים אותו.
הלחצים הכבדים שהופעלו לביטול ההצגה נובעים משני מסרים שהיא מעבירה. מדובר במופע על המבוסס על עדויות של חיילות ששירתו בשטחים ושנמסרו לארגון 'שוברים שתיקה'. ההצגה היא בבימוי יעל טל, שהיא גם היוצרת וגם מופיעה ביחד עם ענת דרימר ונעמה רדלר בהצגה.
1 צפייה בגלריה
תיאטרון הפרינג' בבאר שבע
תיאטרון הפרינג' בבאר שבע
תיאטרון הפרינג' בבאר שבע
(צילום: הרצל יוסף)
קראו גם:
בכיר בעיריית באר שבע אמר בשיחה עם 'מיינט באר שבע והנגב':"אני הפעלתי לחץ גדול מאוד שההצגה תבוטל, עשיתי את זה בצורה שקטה כדי לכבד את המערכת. אני מאוד שמח שזה בוטל וגם לא יהיה בעתיד". אותו בכיר הוסיף ואמר: "שלא ינסו להביא את ההצגה שוב לתיאטרון הפרינג', כי לא יאפשרו להם".
מהצד השני של המיתרס, רפי ניב, לשעבר המנהל האמנותי של תיאטרון באר שבע ושל 'גודמן' בית הספר למשחק, אומר כי "מדובר פה בצנזורה מהסוג הנחות ביותר שמאפיין משטרים פשיסטיים". ניב, שהינו גם חבר בוועד איגוד במאי ובמאיות התיאטרון בישראל, הוסיף: "ההתנהלות הזו היא התנהלות פושעת, היא תזכר לדירעון עולם, ההתנהלות של תיאטרון הפרינג' שהתקרנף ונכנע לגורמים פוליטיים מהימין הקיצוני, שגזלו לו את חופש הביטוי שזה האלף בית של האומנות, זה חמור מאוד".
וועד איגוד במאי ובמאיות התיאטרון בישראל הוציא תגובת גינוי חריפה לביטול ההצגה: "לפני חמישה ימים נחצה קו אדום. ההפקה 'אינסטינקט בסיסי' בוטלה ביום הופעתה בתיאטרון פרינג' באר שבע על ידי המנכ"לית והמנהל האומנותי, בעקבות לחצים של עמותות 'בצלמו'. אירוע מפחיד המחזק את הדבר ממנו אנו פוחדים ואליו שואפים מטילי הטרור - צנזורה עצמית".
מנכ"ל 'בצלמו', שי גליק, לא מסתיר כי הפעיל לחצים לביטול ההצגה ומסר: "אני מברך על החלטת ראש העיר לבטל את האירוע. תושבי העיר באר שבע, כמו רוב אזרחי ישראל, גאים בחיילי צה"ל ובמדינת ישראל. מדינת ישראל הינה מגדלור של מדינה מוסרית וצבא מוסרי. נמשיך לפעול להוקעת והוצאת 'שוברים שתיקה' מחוץ ללגיטימציה הציבורית. חופש ביטוי כן, חופש הביזוי השיסוי והשנאה ועוד במימון הציבור - חד משמעית לא". בנוגע לאיומים להחרים את התיאטרון בבאר שבע אמר גליק: "אנחנו נפעל שהדבר יבוטל ותושבי העיר יחבקו את המקום".
מנכ"ל הוועד להצלת הנגב, אלמוג כהן, מסר: "לא נאפשר הצגת נרטיב שקרי והסתה נגד חיילינו היקרים. כפי שפעלנו מול בית המשפט (לפני מספר ימים י.ל) מול האנרכיסטים, כך נפעל מול כל גורם שינסה לערער את היציבות בנגב".
לטענת חברי וועד איגוד במאי התיאטרון, הם אינם מצליחים לשוחח עם מנכ"לית תיאטרון הפרינג' אפרת זיו אספיס ומנהל האמנות מאז ביטול המופע. מיינט באר שבע והנגב פנה לקבל תגובה מהעירייה בנוגע לביטול ההצגה, אולם העירייה הפנתה אותנו למנהלי תיאטרון הפרינג'. פנינו למנכ"לית התיאטרון בבאר שבע אפרת זיו אספיס, אולם היא בחרה שלא לענות. תגובתה תובא כשתתקבל.
כל העדכונים - חדשות באר שבע והנגב