אלון, נער בן 15, תלמיד כיתה ט', תושב באר־שבע, שסובל מהפרעת קשב וריכוז ולקויות למידה, מצוי זה שנה ללא מסגרת לימודים שמתאימה לו לאחר שבבאר־שבע אין מוסד חינוכי של חטיבת הביניים ותיכון המתאים לצרכיו ולצרכיהם של עוד למעלה מ־200 תלמידים המוגדרים אף הם כבעלי לקויות למידה וכמי שסובלים מהפרעות קשב וריכוז.
בחודשים האחרונים פתחה אמו של אלון, עו"ד מירב יהושע, במאבק מול עיריית באר־שבע ומשרד החינוך בסוגיית היעדר מסגרות חינוך מיוחד לחטיבת הביניים והמערכת העל־יסודית בבאר־שבע לבעלי לקות קשב וריכוז ולקויות למידה, ולדבריה, אם לא יימצא פתרון בנושא, היא שוקלת לפנות לערכאות משפטיות.
"אלון", סיפרה השבוע עו"ד מירב יהושע ל"מיינט באר שבע והנגב", "הוא ילד שמאובחן כמי שסובל כלקוי למידה ובעל הפרעות של קשב וריכוז, שמאפיינים 60 אחוז מכלל כל התלמידים בעלי הלקויות המזכות בחינוך מיוחד. העובדה המדהימה היא כי בבאר־שבע אין מוסד מתאים לצרכיו של בני כמו גם לעוד כ־240 תלמידים בבאר־שבע הנמצאים במצבו, ועוד כמה עשרות תלמידים המתגוררים ביישובי הסביבה. כלומר, אין בית ספר של חטיבת ביניים ואין בית ספר תיכון לילדי החינוך המיוחד".
מחפשת פתרון
עד כיתה ח' למד אלון בבית הספר שז"ר בעיר במסגרת של החינוך המיוחד, אך בהגיעו לכיתה ט' הוא שובץ למסגרת חינוך מיוחד, אך במסגרת בית ספר רגיל. שילובו של אלון בבית ספר רגיל לא צלח, ומאחר שבבאר־שבע אין כל מסגרת חינוכית המותאמת ומיועדת לתלמידי חטיבת הביניים והמערכת העל־יסודית, נאלצה אמו של אלון לשלוח את בנה לפנימיית כפר הנוער קריית יערים, תוך שהיא מתראה אתו רק בסופי שבוע.
יצוין כי לא רק בבאר־שבע אין מסגרת לימודית לתלמידי חטיבת הביניים והמערכת העל־יסודית בחינוך המיוחד, כי אם גם בכל אזור הדרום, מאזור ראשון לציון ודרומה.
קראו גם:
"זה לא פתרון", אומרת עו"ד מירב יהושע, "השהות של אלון בפנימייה לא צלחה. היא מזיקה לו. הוא החל להיעדר מהכיתה, הידרדר בלימודים, והתנהגותו הסלימה תוך סיכון עצמי, עד אשר גם שבר את ידו על מנת שלא לשהות בפנימייה ומתוך רצון לשוב הביתה. אני לא מתכוונת לוותר במאבק הזה, ללמוד במסגרת מתאימה זאת זכות שמגיעה לו ולתלמידים כמוהו".
לפני מספר שבועות שיגרה עו"ד מירב יהושע, באמצעות בא כוחה, עו"ד עדי בן חור, מכתב לעיריית באר־שבע ובו שאלה כיצד בכוונת העירייה לפעול כדי לשפר את מצבו של בנה. "לאחרונה", כך נטען באותו מכתב, "תקצבה העירייה סכום של יותר ממיליון שקל להגדלת כיתות המצוינות והמחוננים בעיר באופן המפלה ביותר לעומת תלמידי החינוך המיוחד בעלי לקות הלמידה והפרעות הקשב והריכוז. אפליה מובהקת זאת מבהירה כי עיריית באר־שבע מעדיפה לתקן מבנים מאשר לתקצב את צרכיהם של בעלי לקויות למידה מן הסוג שבנה של מרשתי סובל מהן".
"כולם זכאים למענה"
מעיריית באר־שבע נמסר בתגובה כי "המדיניות החינוכית העירונית, שמקודמת באמצעות ועדה בין־משרדית רחבה מכלל המשרדים, חינוך, בריאות ורווחה, בשונה ממה שמצוין בכתבה, שמה על נס את תלמידי החינוך המיוחד. כולם זכאים למענה מותאם ומקצועי בהתאם ליכולותיהם ובהתבסס על נתונים וצרכים. בשל דינאמיות החינוך המיוחד, מקדם מינהל החינוך תוכנית חומש לבניית מוסדות חינוך מיוחד, וזאת לאור הנתונים והצרכים הנאספים ומתקבלים בהחלטה של ועדות מקצועיות הפועלות כחוק. בכל שנה משודרגים המוסדות הקיימים ונבנים מוסדות חדשים".
עוד נמסר כי "חשוב לציין ולהדגיש כי בימים אלו מסתיימת בנייתו של בית הספר 'קשת' לתלמידים על הרצף האוטיסטי. בניגוד לתהליך המתואר על ידי עו"ד יהושע, התהליך להקמת כל מוסד הינו מקצועי בלבד ובהתאם לצרכים המוצגים בתאום מחוז דרום ויחד עם מנהל הבינוי והפיתוח במשרד החינוך. הסיבה לאי הקמת מוסד כזה או אחר איננה סירוב אידיאולוגי או תקציב, אלא שיקולים חינוכיים ומקצועיים שהוצגו על ידי גורמי המקצוע ומעידים על צורך". עוד הוסיפו בעירייה: "לעצם העניין, ישנה מדיניות מחוזית אותה מתווה מנהל המחוז יחד עם הצוות המקצועי, ולכן ניתנת הזדמנות לשילוב ילדי החינוך המיוחד בעל יסודי בכיתות ייחודיות וייעודיות. עם תלמידי החינוך המיוחד המגיעים למסגרות התיכון, בין אם זה כיתת חינוך מיוחד ובין אם זו כיתה עם סל תמיכות, נעשים תהליכי שילוב מבחינה חברתית, רגשית ופדגוגית, כך שמזדמנת ההזדמנות לקדם ולפתח את כישוריו ויכולותיו של התלמיד תוך שילובו בחברה ומתן הזדמנות לתרום לחברה ולהיות חלק ממנה".
בעיריית באר־שבע גם ציינו כי למעט פנייתה של עו"ד מירב יהושע, אין בידי מנהלת המחלקה לחינוך מיוחד אף לא פנייה אחת בנושא שיבוץ תלמיד לבית ספר כוללני לטיפול בלקויות למידה והפרעות קשב וריכוז.
ממשרד החינוך במחוז הדרום נמסר בתגובה: "בכל רחבי מחוז הדרום, מאשדוד ועד אילת, הוקמו מאות כיתות המיועדות לתלמידים עם לקויות למידה. הכיתות נגישות בכל רשות מקומית, במספר בתי ספר, והן מעניקות מענה לימודי המותאם לצרכי התלמידים. לפי שעה לא עלה צורך או הצדקה להקמת בית ספר אחד ייעודי לתלמידים עם לקויות למידה, שהרי הכיתות הקיימות בפיזור גיאוגרפי רחב מנגישות את השירות לתלמידים באורח מיטבי".
לעדכונים - חדשות באר שבע