רוב הילדים חוגגים את יום המשפחה כאשר הם בבתיהם עם הוריהם ועם משפחתם הביולוגית. אבל כ-60 ילדים, תושבי באר-שבע, יציינו את יום המשפחה בחיקן של שתי משפחות ובשני בתים – גם עם משפחתם הביולוגית וגם עם משפחת האומנה, אצלה הם נמצאים ברוב ימות השנה.
1 צפייה בגלריה
(משפחת אומנה. צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק)
נועה (שם בדוי) בת ה-8 היא אחת מאותם ילדים, החצויים בין משפחתם הביולוגית לבין משפחת האומנה. נועה נולדה לאם מכורה לסמים ולפני כשנתיים, בהיותה בת שש, היא הוצאה מחזקת אמה, שלא צלחה את טיפולי הגמילה ולא הצליחה לטפל בבתה הקטנה. נועה, כך התברר, הסתובבה עם אמה הנרקומנית עד שעות הלילה המאוחרות, לא זכתה לתזונה נכונה ובריאה וגם לא הלכה באופן סדיר לגן ולבית הספר. במקום זאת, היא נחשפה לחברת מבוגרים ולאירועים שאינם מתאימים, בלשון המעטה, לילדים בגילה.
למרות מאמצי גורמי הרווחה השונים לסייע לאמה של נועה לצאת ממעגל הסמים ולהעניק לה מעטפת טיפולית, נפלה האם שוב לסמים ונמצאה כשהיא משוטטת בלילות כאשר בתה הקטנה נותרה ללא השגחה.
לפני כשנתיים, כאמור, הוצאה נועה מביתה והועברה לביתם של דני ורותי (שמות בדויים), הורים לשלושה ילדים בני 9-15.
"המעבר מאמה הביולוגית לאם האומנת לא היה קל", מספרת מירה ורקר, מנהלת קשרי קהילה והאחראית על גיוס משפחות אומנות מטעם מכון 'סאמיט', "נועה חששה מאד מהפרידה מאימה ובעיקר דאגה לשלומה. המעבר בין הבתים היה חד מאד ונועה הורגלה לאט לאט לתנאי היגיינה בסיסיים, לשגרת אוכל מסודרת, ללמידה, לחדר משלה ובעיקר לחוויית משפחה".
הן מתראות?
"נועה רואה את אמא שלה אחת לשבועיים ומתרגשת כל פעם מחדש לקראת המפגש. למרות שאמה עדיין מכורה, הן לא מוותרות על המפגש. לבקשתם של ההורים האומנים, הם הכירו את אמה הביולוגית של נועה והבטיחו לה שהם שומרים עליה עד מתי שצריך. ההיכרות הזו בין שתי המשפחות הסבה לנועה הרבה שקט והשלמה עם המשולש הנצחי והיא יודעת להכיל בליבה את אמה ואת רותי ודני, שהם וילדיהם הביולוגיים מהווים לגביה משפחת אומנה".
ורקר מציינת, כי נכון להיום ממתינים כ-20 ילדים מאזור הנגב להיקלט במשפחת אומנה ולזכות בבית חם. במכון 'סאמיט' מציינים, כי משפחות האומנה מלוות על ידי צוות מקצועי של המכון וכי הן גם זוכות להחזר הוצאות ממשרד הרווחה.
משפחות המעוניינות לפתוח את הלב ואת בתיהם מוזמנות ליצור קשר בטלפון 08-6654292.