סכסוך קרקעות מתמשך בין שתי משפחות ברהט, אחת מהן היא משפחתו של ראש עיריית רהט, פאיז אבו סהיבאן, הוא שהוביל לעימות האלים ולמהומות ברחבי העיר בשעות הערב של יום שישי שעבר.
2 צפייה בגלריה
פאיז אבו סהיבאן. "יש אווירה של פחד"
פאיז אבו סהיבאן. "יש אווירה של פחד"
פאיז אבו סהיבאן. "יש אווירה של פחד"
(צילום: הרצל יוסף)
כוחות משטרה רבים הגיעו לרהט על מנת להפריד בין הצדדים הניצים בשכונה 21 בעיר ולהרגיע את האווירה, כשבמהלך האירועים הוצתו שני בתים והשוטרים, בהם לוחמי יחידת 'יואב' ויס"מ נגב, חילצו 11 דיירים מהבתים הבוערים.
עשרה מהמחולצים טופלו במקום ואחד הדיירים נפגע משאיפת עשן והועבר לטיפול רפואי בבית החולים 'סורוקה'. במהלך האירוע נפגעו גם שבעה שוטרים, בשל שאיפת עשן וידויי אבנים, מתוכם שני שוטרים טופלו במקום וחמישה נוספים הועברו לטיפול רפואי לבית החולים 'סורוקה' בשל שאיפת עשן ופגיעת אבנים.
במהלך הקטטה ההמונית נפתחה אש לעבר ביתו של ראש עיריית רהט, פאיז אבו סהיבאן, וכתוצאה מכך נפגע רכבו, שעמד בחניה ליד הבית, מרסיסים. "היה לי מזל גדול", סיפר אבו סהיבאן ל"ידיעות הנגב", "הייתי באותה שעה בבית ושמעתי את היריות. התחושות הן מאוד קשות. זו לא פעם ראשונה שזה קורה. זה מוציא אותך משגרת היום יום. במקום לדאוג לעיר ולתושביה, אתה צריך לדאוג להורים שלך, למשפחה שלך. זו מציאות כמעט בלתי אפשרית".

הסכסוך מסלים

הרקע למהומות בסוף השבוע האחרון, אירוע שחוזר על עצמו לא מעט בשנים האחרונות, נעוץ בסכסוך קרקעות שנמשך כבר שש שנים. מדובר בשטח שנועד בעבר לשמש כשטח ציבורי פתוח (שצ"פ), אך לפני כשש שנים הוחלט בעיריית רהט, קודם לכהונתו של אבו סהיבאן, לייעד את השטח לטובת הקמת מבני מגורים.
"בשנת 2008", מספר אבו סהיבאן, "כשכיהנתי אז כראש העירייה, ביקשתי להחזיר את השטח לייעודו הקודם, אך לא הצלחתי בכך בשל בעיות בירוקרטיות והנדסיות. מאוחר יותר ניתן היתר בנייה להקמת מבני מגורים, וזה מה שהוביל לסכסוך בין שתי משפחות הטוענות לבעלות על השטח. כשנבחרתי לכהן שוב כראש העירייה הובלתי את ההחלטה להחזיר את המצב לקדמותו ולפעול לייעודו המקורי של השטח כשטח ציבורי. עד היום הנושא הזה נמצא בערכאות משפטיות".
חרף העובדה שהנושא הגיע לפסים משפטיים, המציאות בשטח רותחת. עצם העובדה שראש העירייה נמנה עם אחת המשפחות המעורבות בסכסוך הזה, רק מעצימה, כך נראה, את גובה הלהבות.
לפני כחצי שנה הושלך רימון הלם לעבר ביתו של אבו סהיבאן, ובמקביל גם נורו יריות לעבר הבית. מאז 'זוכה' אבו סהיבאן לאבטחה צמודה 24 שעות ביממה. במחצית חודש אוקטובר האחרון נורה מהנדס עיריית רהט, בן משפחתו של אבו סהיבאן, והוא נפצע באורח בינוני.
"המציאות בה אנו חיים", מציין אבו סהיבאן, "היא לא נורמלית. מצד אחד, אנחנו רוצים לשדר חיים נורמליים בעיר הזו, שמונה כבר 70 אלף תושבים והיא העיר השנייה בגודלה בנגב, אבל מצד שני, גילויי האלימות, הקטטות שמלוות בירי, יוצרים כאן אווירה של מערב פרוע. אני לא מכחיש שיש אווירה של פחד בעיר. אנשים מפחדים לצאת מהבתים מחשש שייקלעו לאיזה אירוע של ירי או קטטה אלימה. זה לא פשוט. אנחנו מתמודדים עם מציאות קשה".
2 צפייה בגלריה
 כוחות משטרה מגבירים עירנות ברהט
 כוחות משטרה מגבירים עירנות ברהט
כוחות משטרה מגבירים עירנות ברהט
(צילום: דוברות המשטרה)
לראש עיריית רהט יש טענות כלפי המשטרה. אמנם המשטרה היא זו שחילצה בסוף השבוע האחרון את דיירי הבתים שהוצתו וגם עצרה מספר חשודים במעורבות באירועים האלימים, אך לטענת ראש עיריית רהט, "המשטרה אינה עושה די בנושא הזה. אין מספיק אכיפה, ובמקום לעצור את העבריינים האמיתיים מעכבים לחקירה ילדים קטנים. זה מקומם. אני בטוח שבבאר־שבע, דימונה או אופקים, המשטרה לא נוהגת ככה. יש איפה ואיפה, ומכאן גם מתחיל משבר אי האמון במשטרה".
בתוך כך, פעלו כוחות המשטרה במהלך ליל שישי ברהט בעקבות המהומות לאיתור חשודים במעורבות באירועים. הפעילות המשטרתית הובילה לעיכובם לחקירה של 16 חשודים, שלושה מהם קטינים מתחת לגיל העונשין. 13 מהחשודים נעצרו והובאו במוצאי שבת לבית משפט השלום בבאר־שבע לדיון בבקשת המשטרה להאריך את מעצרם.
המשטרה: "שוטרים חירפו את נפשם וחלקם אף נפצעו למען הצלת נפשות, תוך שהמון משליך לעברם אבנים וחוסם דרכי גישה במקום להגיש סיוע"
מהמשטרה נמסר בתגובה לטענות: "המאבק בנוגע האמל"ח הלא חוקי והאלימות הוא מתמשך ומחייב גם את האוכלוסייה המקומית. אך בסוף השבוע חירפו שוטרים את נפשם וחלקם אף נפצעו למען הצלת נפשות, תוך שהמון משליך לעברם אבנים וחוסם דרכי גישה במקום להגיש סיוע. עם תום פעולות החילוץ התפנו השוטרים וביצעו את מעצרם של חשודים במעורבות בצבר אירועי האלימות. משטרת ישראל, המפעילה ברהט שלוש תוכניות נוער שונות, לא תירתע מסיוע לאזרח הנורמטיבי ותפעל להרחיק מהמרחב הציבורי כל חשוד בביצוע עבירה פלילית".

הילדים מפחדים

בעיר עצמה התחושות קשות. תושבים בעיר חוששים שסכסוך הקרקעות הזה, כמו גם סכסוכי חמולות אחרים, שנמשכים בעיר זה שנים ארוכות, יסלים ויגבה מחיר דמים כבד.
"הכתובת על הקיר", אמר אחד התושבים, "האלימות הזו עוד יכולה להביא להרוגים ופצועים. אין כאן שבוע ללא אלימות שפורצת בגלל סכסוך כזה או אחר. הילדים שלי בוכים ומפחדים לצאת מהבית". תושבת העיר ציינה כי "בשל האירועים האלימים האלה, שנראה כי אין להם סוף, אנחנו פוחדים לצאת לרחובות. אנחנו חיים במציאות קשה וחוששים שנשלם את המחיר".
בעיצומה של אותה מציאות קשה התבשר השבוע ראש עיריית רהט, פאיז אבו סהיבאן, על זכייתה של העירייה בפרס החדשנות של החברה למשק וכלכלה של השלטון המקומי לשנת 2019 על שקיפות עבודת מכונות הטיאוט בעיר. הפרס, שכולל פרס כספי של 50 אלף שקל, יוענק לעירייה ביום חמישי הבא במסגרת ועידת השלטון המקומי.
"הפרס הזה", אומר אבו סהיבאן, "הוא נקודת אור עבורנו, אבל המציאות שאנו חיים בה היא קשה ביותר. אי אפשר להמשיך כך. צריך לפתור את הסכסוכים הללו".