בגלל ויכוח של עובדים לבין הנהלת חברת ח"צ, העוסקת בטיפול בפגועי נפש בנגב, עלולים מאות מטופלים להיוותר ללא השגחה מלאה כמתחייב ממצבם הנפשי. מנהל חברת ח"צ, רפי חדד, לא האמין שההסתדרות תאפשר לסכן מאות מטופלים פגועי נפש, רק בגלל שחלק מהעובדים תבעו לקבל דמי נסיעות על עבודתם בחודשי הקורונה, אף על פי שהם לא ביצעו נסיעות באותם ימים ושמרו על קשר עם המטופלים בעיקר באמצעות הטלפון.
לדברי חדד, כשנודעה לו סיבת ההשבתה, הוא פנה מספר פעמים בכתב ליו"ר הסתדרות המעו"ף, גיל בר־טל, וליו"ר ההסתדרות, ארנון בר־דוד, אולם לדבריו, מכתביו ופניותיו לא זכו למענה.
1 צפייה בגלריה
הפגנת העובדים. המגעים לא צלחו
הפגנת העובדים. המגעים לא צלחו
הפגנת העובדים. המגעים לא צלחו
(צילום: אבי כהן)
"אני האחרון שאפריע לעובדים להתאגד ולפעול למען הזכויות שלהם", אומר רפי חדד, "התנהל בינינו משא ומתן במשך כמעט שנה. התעריף של הטיפול במטופלים הוא קשיח ונקבע על ידי משרד הבריאות, ולמרות זאת, אני מאמין שאפשר היה להגיע להסכמות ולהסכם עם העובדים"
חברת ח"צ מופקדת מטעם משרד הבריאות על טיפול בכ־800 פגועי נפש בדרגות שונות ברחבי הנגב. חלקם שוהים בהוסטלים, ומרביתם מתגוררים בביתם וזוכים לליווי וטיפול צמוד של עובדות סוציאליות, מדריכי שיקום ואנשי מקצוע מתחומים שונים. בחברה עובדים 240 אנשי מקצוע, חלקם בעלי תואר שני, ועל פי ההנהלה, זוכים להכשרות מקצועיות ושכר הולם.
בעקבות הודעת החברה לעובדים, שלא יינתנו החזרי נסיעות על תקופת העבודה מהבית, 'קומץ מהעובדים', כך על פי טענת החברה, החליטו לצאת למאבק נגד הנהלת החברה, בגיבוי הסתדרות המעו"ף, בתביעה לקבל החזר נסיעות שלא בוצעו בפועל. יש לציין כי הנהלת החברה וההסתדרות ניתקו את הקשר לאחר שהמשא ומתן ביניהם הגיע למבוי סתום.
"אני האחרון שאפריע לעובדים להתאגד ולפעול למען הזכויות שלהם", אומר חדד נחרצות, "התנהל בינינו משא ומתן במשך כמעט שנה. התעריף של הטיפול במטופלים הוא קשיח ונקבע על ידי משרד הבריאות, ולמרות זאת, אני מאמין שאפשר היה להגיע להסכמות ולהסכם עם העובדים. הבעיה היא שההסתדרות כופה על העובדים תביעות קיצוניות, ובעצם מנסה לנהל במקומנו את החברה. לכך לא נסכים כמובן".
מהסתדרות המעו"ף נמסר בתגובה: "עשרות מדריכים ועו"סיות בתחום השיקום של בריאות הנפש מחברת ח"צ מפגינים בשבוע האחרון מול משרדי החברה בבאר־שבע, בדרישה ממנכ"ל החברה רפי חדד לשכר ותנאים הוגנים. ההפגנה נערכה תוך שמירת כללי הריחוק החברתי בין מפגין למפגין. ח"צ היא אחת החברות הגדולות והחשובות במתן שירותי סל שיקום בדרום, כאשר המדינה מעבירה לחברה מיליוני שקלים בשנה עבור משכורות למטפלים, אך לא כל הכסף מועבר לעובדים, ובטח ובטח שרפי חדד לא מחזיר אותו למדינה. כמה קל להאשים עובדים בשכר נמוך ולהרוויח על חשבונם".
עוד נמסר מהסתדרות המעו"ף כי עובדות ועובדי ח"צ שיקום בקהילה בחרו להתאגד לפני כשנה וחצי בהסתדרות, על מנת לשפר את תנאי השכר והעבודה של העובדים בחברה. "מאז הספקנו לשבת מסביב לשולחן המשא ומתן עם מנכ"ל החברה, רפי חדד, בתהליך שלווה בעליות ומורדות, ואף בשביתת אזהרה בת יום אחד, ובעקבות כך עבר הנושא לטיפולו של יו"ר הסתדרות המעו"ף, גיל בר טל, בניסיון לגשר על הפערים".