הערב (יום רביעי), ערב יום העצמאות, כאשר יצפה זאב ברי , תושב אופקים, בשידור הטלוויזיה של טקס הדלקת המשואות הממלכתי בהר הרצל, הוא לא יוכל להסתיר את התרגשותו מהמעמד בו תדליק עפרי בוטבול, תלמידה בת 18, תושבת אופקים אף היא, את אחת המשואות.
2 צפייה בגלריה
זאב ברי
זאב ברי
זאב ברי
(צילום: פרטי)
ברי (74), אותו קשיש שעפרי וחבריה לקבוצה בארגון סח"י (סיירת חסד ייחודית), הצילו לפני מספר חודשים את חייו לאחר שהוא התמוטט בביתו מבלי שהוא יכול היה להזעיק עזרה, גייס אתמול את תעצומות הנפש שלו רגע לפני הדלקת המשואות ונחשף בראיון מרגש למיינט באר-שבע, לראשונה מאז היוודע דבר בחירתה של עפרי בוטבול להימנות על מדליקי המשואות.
"באחד הימים, בתחילת משבר הקורונה", מספר ברי, "מצאתי את עצמי מבודד בבית. יום בהיר אחד אני מוצא שקית עם מצרכי מזון שהונחה על יד דלת הכניסה לבית כשעל השקית מצוין מספר טלפון להתקשרות. כך נוצר הקשר שלי עם עפרי ועם חבריה לקבוצה שהיא מנהיגה. בהמשך היא וחבריה לקבוצה דאגו לי למצרכי מזון ואף לקחו אותי למוקד החיסון כדי להתחסן נגד נגיף הקורונה".
הקשר של עפרי בוטבול עם זאב ברי קיבל משמעות מאוחר יותר, בתחילת חודש ינואר האחרון. לאחר שקיבל את זריקת החיסון התמוטט ברי בביתו ובמשך שעות ארוכות הוא היה מוטל על הרצפה מבלי שיכול היה להזעיק עזרה. עפרי התקשרה אז אליו ומשלא היה כל מענה, היא החלה לדאוג ובשעת לילה מאוחרת היא הזעיקה את אנשי מד"א ואת המשטרה שפרצה אל הבית ומצאה את ברי שוכב על הרצפה.
2 צפייה בגלריה
עפרי בוטבול
עפרי בוטבול
עפרי בוטבול
(צילום: פרטי)
"עפרי והחברים שלה", הוא מספר בהתרגשות מלווה בבכי, "הצילו אז את חיי. הם המלאכים שלי. התברר שחטפתי אירוע מוחי קל, ולא הסכמתי להתפנות לבית החולים. אמרתי לעצמי שהכל יסתדר וכי אין צורך בפינוי לבית החולים. זה לא נגמר בזה. בתוך יממה חטפתי עוד שני אירועים מוחיים, נחבלתי בכל חלקי גופי ואז כבר לא היתה ברירה ופינו אותי לבית החולים כשעפרי והחברים שלה מלווים אותי".
סיפור חיים קשה נושא עימו זאב ברי. במלחמת ששת הימים, לפני 54 שנים, הוא נפצע ברגליו ולא הוכר כנכה צה"ל. הוא סובל במשך כל השנים מנכות קשה ורק לפני כ-20 שנה הוא הוכר על ידי המוסד לביטוח לאומי כנכה וכיום שיעור נכותו עומד על 188 אחוז.
ההחלטה להיחשף גמלה בליבו, כך הוא מספר, לא רק בגלל העובדה שעפרי בוטבול נימנית על מדליקי המשואות, כי אם גם בשל מצוקתם של נכי צה"ל שנחשפה השבוע בעקבות המקרה של נכה צה"ל, איציק סעידיאן, שהצית את עצמו. "יש תחושה", מציין ברי, "כאילו הכושי עשה את שלו וכי הכושי יכול ללכת. נתתי את הבריאות שלי למען המדינה, אבל לא הוכרתי כנכה על ידי מערכת הביטחון".
איזו תחושה תלווה אותך בעת שעפרי תדליק את המשואה?
"אני נורא מתרגש נוכח המעמד הזה שהיא תזכה לעמוד בו. עפרי והחבר'ה שלה ראויים יותר מכל להדליק את המשואה לתפארת מדינת ישראל. אני מאד מקווה שלפסוק 'לתפארת מדינת ישראל' באמת תהיה משמעות".