יום ראשון, ה־2 בפברואר, לפני כשלושה שבועות. סמוך לשעה חמש לפנות בוקר מזמין צעיר תושב באר־שבע, באמצעות שיחה טלפונית, שני מגשי פיצה מאחת הפיצריות בעיר. לאחר שנמסר לו כי עלותם של שני המגשים שהזמין היא כ־120 שקל, לא היה הצעיר שבע רצון מהמחיר ואת זעמו הוא הוציא על בעלת הפיצרייה, קילל אותה וניתק את הטלפון.
בהמשך בוצעו מספר שיחות בין בעלי הפיצרייה לבין הצעיר הבאר־שבעי, במהלכן התנהל ויכוח בין הצדדים לגבי עלות הפיצה, ולאחר דין ודברים הוזמנו לבסוף שני מגשי הפיצה המבוקשים.
3 צפייה בגלריה
מפגש בין שליח פיצה ללקוח לא תמיד מסתיים בטוב
מפגש בין שליח פיצה ללקוח לא תמיד מסתיים בטוב
מפגש בין שליח פיצה ללקוח לא תמיד מסתיים בטוב
(צילום: shutterstock)
זה לא נגמר בזה. מכתב אישום, שהוגש בסוף השבוע האחרון לבית המשפט המחוזי בבאר־שבע על ידי בא כוח הפרקליטות, עו"ד אביב דמרי, נגד אחד מהמעורבים בפרשה הזו, עולה תמונה קשה ביותר, שבשיאה מותקף ונשדד שליח הפיצה באכזריות. כתב האישום, המגולל את אשר חווה שליח הפיצה, כשעשה את דרכו עם מגשי הפיצה החמים לכתובת שנמסרה לו, כאילו נלקח מתוך הסרט "התפוז המכני".
שליח הפיצה (34), כך על פי כתב האישום, הגיע עם רכבו אל הכתובת אליה הוא הוזמן כשהוא נושא עימו תיק משלוחים ובתוכו מגשי הפיצה, פנס מוצמד לאזור חזהו והוא חגור בפאוץ' שהכיל כ־800 שקל ושני טלפונים ניידים.
השליח, כך על פי המתואר בכתב האישום שהוגש נגד תושב באר־שבע (28), הגיע אל כניסת הבניין כדי למסור לחבורת הצעירים את מגשי הפיצה, ואז הם החלו להכותו. השליח ההמום ניסה להרגיעם ודיבר על ליבם כי הוא רק הגיע להביא להם את הפיצות שהזמינו, וכי אין להם כל סיבה להתעצבן.
אלעד הרוש, בעל פיצרייה בבאר־שבע: "ההחלטה שלא להפעיל את הפיצרייה בשעות הקטנות של הלילה באה כדי למזער נזקים. ברור שהצעד הזה פוגע במידה מסוימת בהכנסות של העסק, אבל חייהם של העובדים והשליחים שווים יותר. אין שום סיבה לסכן אותם"
במקביל למסירת הפיצות, פצחו הצעירים במסכת התעללות בשליח הפיצה, בעטו בו והוא, שחש מצוקה לביטחונו, סגר את תיק הפיצה והחל להימלט לכיוון רכבו. חבורת מזמיני הפיצה לא נרגעה. במהלך דרכו לעבר רכבו, הם דלקו אחריו והמשיכו להכותו, בעטו בכל חלקי גופו וחטפו ממנו את הפאוץ', שהכיל מאות שקלים.

תקפו ללא רחמים

ההמשך היה גרוע ואכזרי עוד יותר. חבורת הצעירים הפילה את השליח ארצה וגררה אותו מהמדרכה לעבר הכביש. בשלב מסוים, כך מגולל כתב האישום, ישבו שניים מהם על גבו של השליח וריתקו אותו אל הכביש, וצעיר נוסף מהחבורה האלימה חנק אותו בצווארו.
במקביל, אחד הצעירים, שהיה ברשותו כלב 'פיטבול', שיסה את כלבו בשליח תוך שהוא פוקד על הכלב האימתני "תפוס אותו". הכלב הסתער על השליח שהיה שרוע על הקרקע והחל לנשוך אותו. בעוד השליח המותקף מתגונן ונותר חבול ופצוע על הקרקע, ברחה חבורת התוקפים מהמקום כשהם שודדים ממנו את הפאוץ' עם הכסף ואת מכשירי הטלפון הנייד.
הנאשם המרכזי בפרשה האלימה והאכזרית הזו נעצר כבר למחרת היום לאחר ששניים מהמעורבים באירוע הפלילו אותו בחקירת המשטרה. הנאשם המרכזי, כך עולה מבקשת הפרקליטות מבית המשפט להאריך את מעצרו עד תום ההליכים המשפטיים נגדו, הוא בעל עבר פלילי, הכולל שלושה רישומים קודמים בגין עבירות של החזקת סכין.
3 צפייה בגלריה
אלעד הרוש, בעל פיצרייה. "סיטואציות של איומים על החיים"
אלעד הרוש, בעל פיצרייה. "סיטואציות של איומים על החיים"
אלעד הרוש, בעל פיצרייה. "סיטואציות של איומים על החיים"
(צילום: הרצל יוסף)
שותפו של הנאשם המרכזי נמלט אף הוא מהזירה וטרם נעצר. כתב האישום מייחס לנאשם המרכזי בפרשה הזו ביצוע של שוד בנסיבות מחמירות. "מסוכנותו הגבוהה של המשיב (הנאשם)", נאמר בבקשת הפרקליטות להארכת מעצרו, שהוגשה לבית המשפט במקביל להגשת כתב האישום, "נגזרת מהאלימות החמורה שנקט, מהשימוש בכלב, מהתקיפה ומהנזק הפיזי, הנפשי והכלכלי שנגרם לשליח המוכה. המסוכנות נלמדת מהעובדות שהמשיב שודד באכזריות רבה שליח פיצה שרק ביקש לבצע את עבודתו".

טרף קל לשודדים

זו לא הפעם הראשונה ששליח פיצה בבאר־שבע נופל קורבן למעשה שוד אלים ואכזרי. בתחילת חודש מרץ 2018 הזמין צעיר (24), תושב העיר, משלוח פיצה מאחת הפיצריות בעיר ומסר כתובת לא נכונה מתוך כוונה לגנוב את הפיצה שהזמין. כעשרים דקות לאחר מכן הגיע השליח עם הפיצה המוזמנת לכתובת שנמסרה לו וכאשר איש לא ענה לו בדירה, הוא התקשר למספר הטלפון שנמסר לו ליצירת קשר. שום דבר שקדם לאירוע לא עורר חשד. לפיצרייה הגיעה הזמנה והשליח יצא לעבר מקום המפגש בשכונת רמות בעיר. לדבריו, משהגיע למקום הוא פגש בצעיר אשר טען כי אין ברשותו כסף והזמין אותו להתלוות לביתו לצורך התשלום. בדרכם הם הגיעו לסמטה ושם היכה אותו הצעיר, הנחית מכה עזה על קסדתו, התיז על פניו גז מדמיע ונמלט מהמקום כשמגש הפיצה בידו.
במהלך חקירתו, לאחר שנעצר על ידי המשטרה, קשר עצמו הצעיר הבאר־שבעי לאירוע הזה. הוא הועמד לדין ובשלהי חודש אוקטובר 2018 הוא הורשע בבית המשפט המחוזי בבאר־שבע, על פי הודאתו במיוחס לו, ונדון לשישה חודשי עבודות שירות ופיצוי לשליח הפיצה בסך של 1,000 שקלים.
בתחילת חודש נובמבר 2018 נרשם פרק נוסף במסכת גילויי האלימות נגד עובדי פיצרייה בבאר־שבע. בית המשפט המחוזי בעיר גזר אז שמונה שנות מאסר בפועל על שני אחים, תושבי העיר, בני 30 ו־32, שהורשעו בחבלה בכוונה מחמירה לאחר שתקפו שני עובדי פיצרייה בעיר.
על פי כתב האישום, שהוגש אז נגדם, הגיעו שני האחים לפיצרייה לאחר שאחותם הזמינה פיצה והם קיבלו אותה. אחד מהאחים יצר קשר עם הפיצרייה והביע את מורת רוחו מהפיצה, ואף איים שיגיע למקום ויהרוג את העובדים. "הפיצה לא היתה טעימה", טענו האחים ועשו את דרכם לעבר הפיצרייה לבוא חשבון עם בעלי המקום. מלבד עונש המאסר גם הטיל עליהם בית המשפט לשלם לכל אחד מהעובדים המותקפים פיצוי של 50 אלף שקל.

עובדים בסיכון גבוה

"מדובר בעבודה מאוד מסוכנת וגם מאוד מפחידה", אמר השבוע ל"ידיעות הנגב" אלעד הרוש, בעל פיצרייה בבאר־שבע, "העבודה בפיצרייה, בין אם זה במקום עצמו ובין אם מדובר בשליחות שנועדה להביא ללקוח את הפיצה עד הבית או לכל כתובת אחרת שהוא מוסר, הפכה בשנים האחרונות לסיפור לא פשוט".
מה זה אומר בשטח?
"גם בעלי פיצריות וגם השליחים הופכים לטרף קל לכל מיני אנשים, שמנצלים את העובדה שיש פיצריות שפתוחות עד שעות מאוחרות בלילה, מצד אחד, ושהשליחים בעצם נוסעים בגפם, בין אם זה על קטנוע ובין אם זה ברכב, באישון לילה למקומות שלעיתים הופכים לזירה אלימה ואכזרית. במציאות הזו גם קשה כיום למצוא אנשים שירצו לעבוד בכזו עבודה ולהיות קורבנות של מעשי אלימות כלפיהם".
יש בכלל פתרון למציאות הזו?
"אני, למשל, פותח את העסק מוקדם בבוקר וסוגר את הפיצרייה בסביבות השעה 22:00-21:00. לא יותר מאוחר מזה. אני גם נמנע מלהעסיק את השליחים שלנו מעבר לשעות האלה כדי שהם לא ייקלעו לאירוע אלים כזה או אחר".
3 צפייה בגלריה
מאיר, שליח פיצרייה בבאר־שבע. מתפלל לחזור בשלום
מאיר, שליח פיצרייה בבאר־שבע. מתפלל לחזור בשלום
מאיר, שליח פיצרייה בבאר־שבע. מתפלל לחזור בשלום
( צילום: הרצל יוסף)
בעל הפיצרייה הבאר־שבעי מציין כי רוב רובם של האירועים האלימים כלפי השליחים ועובדי פיצריות מתרחשים בשעות הלילה המאוחרות או בשעות של לפנות בוקר. "אני מעדיף להפעיל את הפיצרייה בשעות סבירות לאור ניסיון העבר, ששליחים שלנו נקלעו לא אחת לסיטואציות של איומים על חייהם ואף הותקפו ונשדדו. ההחלטה שלא להפעיל את הפיצרייה ואת מערך השליחים בשעות הקטנות של הלילה באה כדי למזער את הנזקים ולמנוע עד כמה שאפשר את העמדתם בסכנה של העובדים ושל השליחים. ברור שהצעד הזה פוגע במידה מסוימת בהכנסות של העסק, אבל חייהם של העובדים והשליחים שווים יותר. אין שום סיבה לסכן אותם".
"תחושה של פחד"
ומה אומרים השליחים עצמם? "אני כבר 12 שנים בתחום המשלוחים", מספר מאיר (40), תושב באר־שבע, שליח באחת הפיצריות בעיר, "והאמת היא, שכל יציאה שלי עם מגשי פיצה ואיזו כתובת בעיר מלווה בחששות ובתחושה של פחד. השנים לא מחשלות אותך. להיפך, כל יציאה כזו הופכת למשימה לא פשוטה. תאר לעצמך, שלהביא פיצה ללקוח זה הפך למשהו מפחיד ומסוכן".
במה זה בא לידי ביטוי?
"קודם כל, תחושות הבטן שלך הן קשות ביותר. זה מתחיל בזה, שאתה פוחד להשאיר את הרכב שלך, מכונית או אופנוע, מחוץ לבניין המגורים של מזמיני הפיצה. לך תדע, אם לא יגנבו לך את הרכב בשעה שאתה מוסר את הפיצה למישהו בדירת מגוריו. כבר היו לי לא מעט מקרים, בהם גנבו לי מגשי פיצות ומשקאות, שהיו מיועדים ללקוחות נוספים, בשעה שמסרתי מגש פיצה ללקוח בדירתו. במהלך כל השנים שאני עוסק במשלוחים, חוויתי לא מעט מקרים של תקיפות ואיומים על חיי. ממש מפחיד. בכל משלוח כזה, אני מתפלל שלא יכו אותי ושלא ישדדו אותי ושאחזור הביתה בשלום".
מאיר, שליח פיצרייה בבאר־שבע: "חוויתי לא מעט מקרים של תקיפות ואיומים על חיי. בכל משלוח כזה, אני מתפלל שלא יכו אותי ושלא ישדדו אותי ושאחזור הביתה בשלום"
למרות המציאות הקשה שהוא מתאר, מאיר לא מתכוון להרים ידיים. לדבריו, הוא אמנם שקל להחליף מקצוע, אך במחשבה שנייה הוא אומר שאין בכוונתו להיכנע לתוקפים ולשודדים.
"למה שאתן להם את התענוג הזה", הוא אומר, "הגיע הזמן לשים לזה סוף. שמישהו יגן עלינו, שגורמי האכיפה ינקטו ביד קשה נגד העבריינים האלה ויענישו אותם בכל חומרת הדין. האם מחכים שמישהו מהשליחים ישלם בחייו?".
שליח נוסף, שביקש להישאר בעילום שם, מציין כי "שליחות פיצה יכולה להיות עבודה מאוד מסוכנת. לא רק שאנחנו צריכים להתמודד עם תנועת כלי הרכב בכבישים ועם כבישים רטובים בחורף, אז אנחנו גם צריכים להתמודד עם מציאות של לקוחות שמעדיפים להכות אותנו ולשדוד אותנו במקום לשלם לנו על המשלוח. היה לי כבר פעם מקרה שנערים הזמינו אצלנו מגשי פיצה ומסרו לנו כתובת, שהתבררה מאוחר יותר כאיזו סמטה אפלה באחת השכונות בעיר. ברגע שהגעתי וירדתי מהקטנוע התנפלו עליי הנערים, שככל הנראה ארבו לי, היכו אותי וחטפו ממני את מגשי הפיצה. הייתי חסר אונים כשחבורת הנערים הזו תקפה אותי. מפחיד מאוד".