ההכרזה על הנחות במיסי הארנונה לבעלי עסקים נפגעי קורונה, היוותה סוג של מיזעור נזקים לבעלי עסקים, שספגו הפסדים כספיים בתקופה בה היו נעולים בהוראת משרד הבריאות. ההנחה השנתית בשיעור של 25 אחוזים בתקנות שאישרה הממשלה בהובלת משרד הפנים, תורגמה על ידי עיריית באר-שבע לפטור מלא ומיידי עבור החודשים מרץ, אפריל, מאי 2020. אלא שהשמחה היתה מוקדמת, משום שבעלי עסקים רבים שעסקיהם מוגדרים מכולת, מזנון או קיוסק, לא זכאים לפטור.
1 צפייה בגלריה
חיוב ארנונה שקיבל את מבלי העסקין בעיר
חיוב ארנונה שקיבל את מבלי העסקין בעיר
חיוב ארנונה שקיבל את מבלי העסקין בעיר
(צילום: פרטי)
הדבר גרם לזעם בקרב אותם בעלי עסקים, שקיבלו את חיובי הארנונה החודש, והופתעו לגלות שהם אינם נכללים בקטגוריה של בעלי העסקים שמגיעה להם הנחה. "אנחנו מרגישים מרומים", אומרים בעלי עסקים שפנו אלינו, שביקשו לדעת מה פשר ההחלטה.
עדן שירבני, בעל קיוסק מרחוב שמעוני בבאר-שבע, קיבל כמו רבים את חיובי הארנונה והופתע שלא מגיע לו פטור על חודשים מרץ, אפריל, מאי כמו כולם: "לא פתחתי את העסק כי נתנו לי הוראה לא לפתוח, יצאה הודעה של העירייה לפיה כל העסקים יקבלו הנחה, מדוע שלא אקבל הנחה כמו כולם? אין על מי לסמוך, מדובר בהטעייה, כי אם אומרים שדואגים לעסקים, אז מה אני, לא עסק? רוב ימי הקורונה לא עבדתי, העסק היה סגור, אז מה, מילים לחוד ומעשים לחוד?", אומר שירבני בכעס.
יש לציין, כי הפטור מסתכם באלפי שקלים לעסקים בסדר גודל של שירבני, סכום שלא יציל אותם מהמשבר הכספי שאליו נקלעו, אולם בכל זאת מדובר בסיוע שמאפשר מעט אוויר לנשימה: "אני משלם מיסים בזמן, ושאני צריך שיעזרו לי. אתם אומרים שקיוסקים לא זכאים, אתם משווים אותי לרמי לוי ולויקטורי?", אומר שירבני.
דובר העירייה, אמנון יוסף, מסר בתגובה לעסק ברחוב שמעוני: "כידוע, בשל מגפת הקורונה ובמטרה לסייע לבעלי העסקים שנפגעו קשות מהמצב, נחקקו תקנות והסדרים במשק המדינה לפטור בעלי עסקים מארנונה לתקופה של שלושה חודשים (מרץ עד מאי), אשר נכנסו לתוקפם לפני כחודש. בתקנות נקבע באופן מפורש רשימת סוגי העסקים אשר זכאים לפטור מארנונה. בתקנות הוחרגו מספר סוגים, כגון: מקום למכירת מזון. מבדיקה שערך אגף הגבייה בעירייה עולה שהנכס הנ"ל מוגדר מכולת/מזנון שאינו זכאי לפטור. יש לציין, שעיריית באר-שבע פועלת בהתאם להנחיות למתן פטור לאותם נכסים שהוגדרו בתקנות".